Continuăm seria interviurilor aniversare MMM CONSULTING – 20 ani cu un dialog derulat de Madi Rădulescu, fondator și Managing Partner MMM Consulting cu Aura Rădulescu, CEO Cora Romania
Descoperiți în acest dialog multă modestie deși parcursul este unul plin de realizări, valori puternice și multă, multă preocupare pentru oameni și pentru a face lucrurile bine, așezat și dinamic, în același timp. Am început prin a o ruga pe Aura să ne spună câte ceva despre ea, ceva ce nu putem citi pe LinkedIn și ama flat că, În copilărie, s-a imaginat polițist-criminalist, însă s-a îndrăgostit pe parcurs de cariera de comercial. A început în distribuție și s-a format în vânzări FMCG și Pharma, dar a ales retailul că să fie mai aproape de client. Anul acesta a celebrat 17 ani în Cora, anul în care a fost numită și CEO Cora Romania după un parcurs complex pe diferite poziții de management. Este prima femeie şi primul CEO român ales în această funcţie în cadrul companiei și totodată singura femeie CEO din comerţul modern local.
Daca privești în urmă, în ultimii 20 ani, ce s-a schimbat în felul în care se conduce un business de retail?
20 de ani e o viață de om! Iar 20 de ani într-un domeniu atât de alert cum este retailul modern sunt că 20 de ani-lumină. Noi ne schimbăm, viață se schimbă, clientul are alte nevoi, oamenii cu care lucrezi sunt alții, apar generații noi. Retailul prin definiție este un domeniu foarte alert, schimbările sunt nenumărate și dictate de …timpul în sine.
Acum 20 de ani clienții veneau în hipermarket ca o variantă de entertainment, cu cât hipermarketul îi oferea mai multa alegere și un circuit mai lung și mai antrenant, cu atât era mai bine.
Acum oamenii vor eficiență, cumpărăturile sunt trecute în categoria necesitate, deși încă își mai păstrează și ceva atenție pentru entertainment.
În plus, clienții acum sunt mult exigenți față de comerțul modern, au mai multe variante, au și vizitat foarte mult, dorința noastră e să le oferim aceleași standarde pe care le-au văzut și apreciat în alte locuri. Consumatorii sunt mai exigenți, dar și echipele din retail sunt mult mai bine pregătite și au multă experiență în spate.
Și alegerea de produse e alta : la un moment dat tot ce era de import era din principiu mai bun, acum observăm o preferință pentru produse locale.
Acum 20 de ani era o adevărată isterie a creditelor de consum, oamenii își echipau casele, era o frenezie a consumului. Acum își caută mult informația, cântăresc, verifică online mult, verifică și în magazin și abia apoi iau decizia de cumpărare.
Cum spuneam, 20 de ani lumină !
Ce aduce leadershipul feminin într-o afacere de retail mare? Vedem destul de multe femei în conducerea marilor jucători din retail, dar nu foarte multe, iar la nivel de CEO/Director General cred că ești singura în România…
Femei sau bărbați, facem aceeași muncă și la fel de bine și atunci această departajare pare că ne pune în doua tabere adverse și nu e deloc cazul.
În echipa Cora România avem o proporție echilibrată intre femei și bărbați în funcții cheie cum ar fi cea de director de hipermarket. Și e clar că sunt diferențe de abordare, dar de cele mai multe ori sunt diferențe normale, evidente între personalitățile lor, dincolo de diferența de gen. Sunt bărbați foarte concentrați pe acțiuni de marketing, lucruri care de obicei sunt considerate apanaj feminin, și sunt colege de-ale mele foarte axate pe eficiență și pe organizare, lucruri care într-o privire superficială ar putea fi atribuite doar unui bărbat.
Analitic sau analitică, om de teren, înțelept sau înțeleaptă, războinic sau războinică, empatic sau empatica, sociabil sau sociabilă sau dimpotrivă introvertit sau introvertită – toate aceste profile puse la locul potrivit vor genera performanță, indiferent dacă definesc o femeie sau un bărbat. Femei sau bărbați, profesionalismul ne definește la job.
Valori, valori, toață lumea vorbește despre nevoia de valori, dar societatea românească suferă totuși la capitolul acesta. Asta ne ține pe loc uneori sau încetinește ritmul evoluției și adaptării la vremurile acestea care, pe lângă incertitudine și complexitate reprezintă, totuși, o perioadă de mare și rapidă avasare a omenirii. Tehnologia ne ajută, ne face viață mai ușoară în multe direcții, de la medicină la educație. Inclusiv retailul se transformă cu ajutorul tehnologiei și creează multe șanse pentru oameni și multe oportunități de business. Te stiu ca pe o persoană cu valori puternice. Cum le transferi în business, în echipa voastră?
E foarte simplu: singura modalitate de a transfera valori e prin exemplul personal. Cred că daca vrem să transmitem ceva trebuie să fim mereu egali cu noi înșine sau însene.
Repet după fiecare întălnire cu echipa: “Stăm aproape!” și cred că acesta e modul în care transmit valorile în care cred: încredere, solidaritate, indrăzneală, pasiune – mergem împreună, avem mentalitate de luptători. Încurajez pentru asta să fim mereu sinceri unii cu alții, să spunem și când nu suntem de acord și de ce, să găsim soluții la final ca niște profesioniști.
Cred că soluțiile le găsim cu mintea și experiența profesională, dar lucrurile le facem să avanseze cu tot ceea ce suntem ca oameni și de aceea e nevoie să fim mereu transparenți și deschiși. Sunt foarte mândră de echipa noastră tocmai datorită acestor valori care ne definesc pe toți; chiar dacă presiunea rezultatelor este mare, spiritul de echipă, solidaritatea, autonomia și convivialitatea domină.
E o vorba străveche : « Cine se aseamănă se adună! » cred în ea, și intre oameni cu valori similare energia circulă mult mai ușor.
Știu că una din preocupările voastre esențiale este să reconectati pe fiecare sau să formați “dragostea de meserie”, back to basics…se schimbă generațiile, ne raportăm diferit la viață, la muncă, la relația cu cel care vine să aibă o experiență bună, utila vieții zilnice: face cumpărăturile sale de la noi. Ce face importantă această intoarcele la esențial în acest moment? Cum ne modelează asta viitorul, din perspectiva ta?
S-a văzut foarte tare în timpul COVID importanța în viața fiecăruia a comerțului modern, în plus cu toate inovațiile legate de mulți-canal.
Trebuie să ne concentrăm pe viitor, dar să ne păstram valorile care ne definesc.
Credem că rolul nostru este, pe lângă sarcina concretă de aprovizionare cu produse și să aducem inspirație, să înfrumusețam fiecare zi a clienților noștri prin tot confortul magazinelor noastre, indiferent de canal – magazine fizice sau online.
Observăm, în momente de criza mai ales, o întoarcere la simplitate, iar pentru noi asta înseamnă să avem disponibil produsul corect, la prețul corect.
În plus, clientul trebuie să aibă un parcurs simplu, coerent. Pare simplu, dar e genul acela de simplitate pe care o atingi doar când ai ajuns la excelență.
Cum vezi evoluția rolului de leader în etapa care urmează? Pentru următorii 20 de ani? Ce rămâne valabil, ce tip de transformare ar trebui să își asume cei care au rolul de a conduce oameni și afaceri? Și ce te face să spui asta?
Leaderul viitorului vă fi cel care reușește să insufle energie, să adune oamenii în jurul său și să îi țină aproape să le ofere sensul / motivația pentru care cu toții să tragă în aceeași direcție. Tipul de guvernanță se va schimba pentru că organizația devine un eco-sistem.
Am primit cadou de la echipă o lucrare a unui tânăr artist român: o sculptură în metal reprezentând o albină.E foarte puternică metafora : o organizație devine un stup, fiecare albină e importantă, dar forță vine din roiul luat ca întreg. Fiecare își știe rolul, e asumat, e interiorizat. Cu diferența că poate, în organizația viitorului, exact determinismul acesta nu mai exista : leaderii trebuie să fie sensibili la ce îi animă pe oameni, la faptul că succesul nu e definit pentru fiecare pe verticală, ci se poate defini în orice direcție. În acest caz leaderul e acolo să orchestreze, nu să dirijeze.
Și pentru că vorbeam mai devreme de valori, leaderul exact asta trebuie să facă să fie purtătorul acestor valori, a unui sens, să exprime impactul dincolo de contul de rezultat, altfel « roiul » nu va sta unit și nici nu va mai putea atrage talente.
Un gând de final?
Voi sărbătoriți 20 de ani. Noi sărbătorim 20 de ani de când suntem în România și 19 ani de la prima deschidere de magazin. Și când celebrăm, dincolo de a face o scurtă retrospectivă a timpului ce s-a scurs, cred că e mai important să ne uităm în față.
Privim încrezători către viitor, îl vom aborda cu o energie bună, puternică pentru că deja am confirmat că putem.
Eu personal sunt mândră de curajul pe care l-am avut împreună cu echipa în niște momente foarte complicate, cu predictibilitatea zero, în care nu ne-a fost frică de eșec, dar nici nu ne-am gândit doar la câștig. Gândul nostru a fost doar să ne îndeplinim responsabilitatea.
E bine însă să ai mereu și planuri de rezervă și să fii pregătit pentru orice s-ar putea întâmpla. Când este bine și ușor oricine se poate descurca. Dar foarte puțini rezistă unor situații dificile. Iar problema principală este abordarea, psihicul.
Nu există predictibilitate – nici o problemă, ne vom adapta, vom schimba totul de oricâte ori va fi nevoie, iar partea bună este că vom avea parte și de mister; fără frică, așteptăm schimbarea cu curiozitate, stăm aproape, ne pregătim și ne bucurăm de ea, vom avea ce povesti strănepoților.
Va urma o criză economică – nici o problemă, omenirea a trecut prin sute de crize economice, există întotdeauna soluții, ne vom pregăti și vom ieși din ea mult mai puternici.
Viitorul sună bine ! Dar nu pentru că vă fi lin, ci pentru că am dovedit cu toții că avem toate calitățile să îl abordăm indiferent de provocări!
Succes în continuare, Madi! Ați demonstrat că sunteți adevărați profesioniști, sunt convinsă că veți avea mereu resurse pentru a vă transforma și avea un loc important în piața în care activați !