by Anca Covaciu | Publicat pe 29 iunie 2018

Am avut ocazia sa fac coaching timp de multi ani in rolurile de HR pe care le-am avut. De cele mai multe ori colegilor mei, senior managers dar si middle managerilor iar in doua dintre rolurile de HR Director am avut chiar privilegiul de a face coaching GM-ilor cu care am lucrat.

Riscul de a confunda situatiile de Coaching cu cele de Mentoring sau de a aluneca din Coaching in Mentoring a existat pe parcurs, mai ales la inceput. Aceasta pentru ca fiind la inceputul practicii de Coaching, nerabdarea de a vedea situatia rezolvata (din partea mea) aparea destul de frecvent dar si pentru faptul ca beneficiarii procesului de coaching cereau cu insistenta o solutie sau un sfat (‘ca doar de asta am venit la tine, nu?).

Cu practica am observat riscurile introducerii sectiunilor de Mentoring in sesiunile de Coaching. Unul dintre riscuri este ca ulterior Coachee-ul sa nu poata implementa sau sa implementeze gresit ceea ce i s-a recomandat. Un alt risc este  tentatia Coachee-ului de a nu mai ‘munci’ pentru a face introspectie si a parcurge mai apoi procesul de transformare dinspre interior spre exterior a atitudinii sale fata de problema cu care se confrunta. Un alt risc major este acela ca programul de Coaching se poate inchide inainte de vreme din cauza perceptiei Coachee-ului ca problema s-a rezolvat.

Cand spun ‘inainte de vreme’ ma gandesc la faptul ca transformarea interioara si gasirea capacitatii sale si a modelului propriu de gasire de solutii in caz de nevoie insa nu s-a realizat iar confruntarea cu o noua problema in viitor l-ar gasi pe Coachee in postura de a avea nevoie din nou de ajutor extern pentru a o rezolva.

Cum sa evitam capcana de a da sfaturi in Coaching

  1. Intrarea Coach-ului in programul de Coaching sa se faca cu o buna pregatire, reamintindu-si care este rolul sau in proces si care sunt obiectivele unui Coach. Mentoring-ul este procesul in care un Mentor (povățuitor, îndrumător, preceptor, educator conform DEX online) transfera informatii (solutii, sfaturi) catre un Mentee (Invatacel) pentru a-i transmite acestuia din insusirile sale. Rolul Coach-ului fata de Coachee este acela de a-l capacita pe acesta din urma sa sondeze resurse si potentialul proprii si sa ‘extraga’de acolo solutia adecvata competentei si nevoii lui concrete.
  2. Sa cedeze greu la presiunea Coachee-ului de a da raspunsuri la intrebari de genul: ‘dar tu ce ai face in locul meu’ sau chiar sa nu cedeze deloc, folosind in continuare intrebari de genul: ‘inainte sa iti raspund cum as face eu spune-mi te rog cum ai proceda tu’, ‘cum ai procedat tu pana acum’ si ‘ce rezultate ai obtinut’, ‘daca nu ai procedat in nici un fel, ce rezultate au exista’, etc
  3.  Daca beneficiarul sesiunii de Coaching este ‘blocat’ si nu mai are raspuns pentru intrebarea Coach-ului, acesta din urma ar trebui sa reformuleze intrebarea ajutand Coachee-ul sa isi recadreze perspectiva asupra problemei. De exemplu, daca intrebareaCoach-ului ‘Ce riscuri vezi in solutia pe care tocmai ai gasit-o nu mai primeste raspuns din partea Coachee-ului, o posibila recadrare din partea Coach-ului ar fi ‘Cum te-ai simti tu in situatia in care ai pune in aplicare aceasa solutie?’ ‘dar colegii tai, ei cum s-ar simti’?
  4. Sa ‘avertizam’ Coachee-ul inainte de a oferi totusi o sugestie despre cum s-ar putea proceda ca desi situatiile ar putea parea aparent asemanatoare, acestea nu neaparat au solutii similare. Aceasta din cauza faptului ca multi factori sunt diferiti in context: persoana care se confrunta cu problema are personalitate, educatie si nevoi diferite, mediul extern in care persoana cu problema este plasata (sef diferit, mediu de lucru diferit, context familial diferit) si nu in ultimul rand faptul ca o solutie aplicata cu succes intr-un context poate esua lamentabil in altul.

Concluzie

Mentoring-ul aduce imediat o buna reputatie Coach-ului datorita perceptiei celuilalt ca ‘stii multe’, ‘ai avut success aplicand metoda aceasta’ etc insa aduce riscuri Coachee-ului. In Coaching ‘muncesti’ mai mult, insa cand vezi ‘iluminarea’ pe fata Coachee-ului si bucuria lui cand face ‘declick-ul’ gasindu-si singur solutia, realizezi ca rezultatul a meritat tot efortul. Si in plus eu regasesc bucuria si motivatia de fiecare data la inceputul unei sesiuni de Coaching de a relua efortul de a-l capacita pe Coachee sa isi rezolve problema singur, cu ajutorul meu.