by Anca Covaciu | Publicat pe 21 iunie 2019

Cu adevarat in ultima vreme observam o crestere a interesului companiilor de a aduce comportamente de coaching in practica manageriala interna. Si intelegem, daca privim in jurul nostru, de ce…..Piata muncii ne ofera multe surprize si dificultati. Forta de munca multi-generationala (Baby Boomers, X, Y, Z) necesita stiluri diferite de conducere astfel incat lucratorii din cele patru generatii sa poata sa ‘vorbeasca’ pe ‘limba’ lor cu managerul direct si sa poata produce rezultatele asteptate. In aceeasi masura lipsa fortei de munca calificate si chiar si necalificate pune probleme mari de retentie in organizatie. Migratia fortei de munca de la un angajator la altul sau intre tari este foarte accentuata pe fondul unei oferte de munca mai mari decat cererea. Credem ca, pe langa sisteme organizationale adaptate acestor provocari, stilul de conducere poate contribui mult la armonia in echipa si succesul afacerii.

Asadar, ce stil de conducere este potrivit situatiei prezente?

Concluzia multor experti si companii este ca stilul care intotdeauna are succes este acela care ia in consideratie OMUL, opinia lui, problemele si nevoile lui. Tradus in limbaj de business, stilul potrivit este acela participativ si care foloseste in comunicare principii si abordari de coaching.

Dar ce inseamna aceasta?

Coaching-ul este conversatia in care prin intrebari, ascultare si incurajare, obtii de la cel din fata ta implicare, idei, dorinta de asumare a responsabilitatii si increderea ca ..se poate! Si mai ales ca el/ea poate.

Pentru a pune in aplicare acest stil managerial, managerul TREBUIE sa vrea. Aparent, in coaching, ‘fraiele’ actiunii sunt predate angajatului care isi imbunatateste capacitatea de a lucra autonom, iar aceasta poate fi vazuta ca o amenintare pentru pastrarea controlului managerial asupra activitatii.

Suntem de acord ca este in sarcina managerului sa ‘controleze’ situatia din echipa, adica sa se asigure ca oamenii colaboreaza armonios, indeplinesc sarcinile proprii si de echipa si asigura satisfactia deplina a clientului fie el extern sa intern. Insa acest control poate fi in continuare pastrat si atunci cand angajatii lucreaza autonom si au idei pe care le pun in practica din initiativa lor.

Pentru aceasta insa, managerul are nevoie sa isi schimbe pozitia ‘fizica’ in  echipa. Si ma refer chiar la propriu cand spun aceasta. Din varful piramidei managerul trebuie sa migreze Brownian in interiorul echipei, sa fie in fiecare zi in alta parte: azi langa unul, maine langa altul, poimaine langa un grup de lucru si asa mai departe, sprijinind, stimuland, imbunatatind. Miscarea fizica aduce sanatate, stim aceasta, iar in cazul organizatiei va aduce sanatate echipei prin faptul ca angajatii vor vedea pe managerul lor ‘asemenea’ lor, nu vor fi intimidati de prezenta lui, ba dimpotriva vor putea beneficia mai mult de prezenta si aportul lui.

Dar cum face un manager coaching unui angajat sau echipei?

Pentru situatiile de “face to face individual” sau cu echipa in timpul intalnirilor, managerul poate folosi structura de conversatie din coaching si anume, GROW.

  • G = goal: “Spuem te rog ce crezi ca ar fi bine sa faci pentru a indeplini/imbunatati performanta asteptata?”
  • R = reality:“Ce se intampla acum cu situatia X?
  • O = options:“Cum crezi ca s-ar mai putea aborda situatia/clientul?
  • W = what’s next:“Ce urmeaza sa faci in legatura cu aceasta? Ce termen de finalizare iti propui?”

Intr-o echipa in care managerul incepe sa schimbe stilul de comunicare si conducere de la “spune-le celorlalti cum sa faca” la “cum credeti ca am putea face?” este posibil ca primele reactii sa fie de uimire si …tacere. Insa cu rabdare, incurajare, explicand cu ce ne ajuta noul mod de lucru si mai ales nepenalizand inerentele greseli de inceput, angajatii pot adopta noul stil si indrazi sa fie diferiti.

Adica vor vorbi mai mult, vor pune intrebari la randul lor, vor provoca si ei managerul si pe ceilalti prin intrebari si privire din perspectiva diferita. In experienta mea de lucru in HR am vazut manageri (in special ai echipelor de vanzari) care procedau asa. Rezultatele lor si ale echipei au fost superioare si constante iar atmosfera de lucru in echipa era una de ‘prietenie’, comunicare si sprijin.

Cum depasim reticenta de a deveni Manager Coach?

Pentru managerii care inca sunt reticenti acestui trend de preluare a practicilor de coaching in management le recomand sa solicite un program de coaching pentru ei insisi sau sa accepte oferta companiei de a face parte din programe de coaching. Experimentand sentimentele si rezultatele pe propria situatie, un manager va sti ca aceasta este ‘noul stil’ de manager pentru azi!