by vivianaandone | Publicat pe 15 iunie 2018

Sesiunea 1 la 1 intre intre Trainer si Participant, dupa curs – metoda de aprofundare a cunostintelor si creare a planului de actiune pentru punerea lor in practica

De cativa ani buni am inceput sa includem in programele de invatare ore de sprijin, dupa curs, 1 la 1 cu participantii. In special ele sunt utile cand programul include un anumit instrument profesional (un chestionar cu raport de profil al participantului din punctul de vedere al criteriilor din chestionar). Facem aceasta dupa program pentru a da confort participantuljui in a se expune in fata consultantului cu ‘bune si rele’ dar si pentru ca in timpul acordat programului de instruire sa putem include pe langa partea teoretica si cat mai multe exercitii, studii de caz, discutii si jocuri de rol care ajuta participantii sa aplice cele invatate.

Sesiunile sunt extrem de utile si vreau, prin acest articol , sa redau pe scurt observatiile mele din ultimul proiect avut dar si cateva opinii ale participantilor in legatura cu aceasta oportunitate de a discuta individual si deschis cu Trainer-ul dupa program.

1. Programele noastre de instruire includ la final cerinta de a alcatui un plan de actiune pentru aplicarea celor invatate chiar incepand cu a doua zi. Acest plan este impartasit cu Trainer-ul si Managerul de HR pentru a avea intelegere comuna asupra ceea ce urmeaza dar si pentru a obtine sprijin pentru implementarea actiunilor de dezvoltare incluse in plan. Pentru ca, oricat de grozav este cursul, cand acesta se termina oamenii se intorc la zecile de mailuri din inbox, urgente si presiuni si, de cele mai multe ori lasa la finalul listei de prioritati sau amana realizarea acestui plan. Si e pacat: cursul este bun si ne-am simtit bine cu colegii, am aflat lucruri noi, Trainer-ul este excelent, dar ce facem cu aplicarea si schimbarea efectiva a comportamentului in sensul celor invatate la curs? Asa ca, in aceste sesiuni 1 la 1, imbunatatim planul de actiune, cosntientizam nevoi de dezvoltare sau chiar facem impreuna cu ei aceste planuri.

2. Oamenii au tendinta de a se complica. Adica se gandesc ca acest plan de actiune trebuie sa fie elaborat, cu multe detalii, cu actiuni complicate…si il amana. In sesiunile 1 la 1 insa, eu termin cu ei destul de repede planul de actiune. De ce? Pentru ca, in urma unui curs de dezvoltare manageriala de exemplu, este suficient sa iti propui: sa planifici sesiuni de 1 la 1 de feedback cu oamenii din echipa, sa identifici nivelul de dezvoltare al oamenilor din echipa ta astfel incat sa stii ce stil managerial sa aplici (conform teoriei de Leadership Situational – Ken Blanchard) si sa iti propui sa lucrezi pe Matricea Timpului dupa criteriile Urgent-Important. Daca participantii aplica acestea este imposibil sa nu evolueze ca manageri. Pot fi si alte actiuni in planul de dezvoltare, desigur, dar am dat doar cateva exemple.

3. Oamenii vor sa inteleaga in profunzime ce include acel raport sau profil pe care l-au primit la curs si vor sa discute aspectele cu care nu sunt neaparat de acord din acesta. Este foarte important pentru noi sa le aratam valoarea pe care profilul realizat le-o ofera si sa plece cu mind set-ul ca acesta este un sprijin real, despre ei si pentru ei.

Iata si cateva opinii ale participantilor despre sprijinul acordat in sesiunea 1 la 1.

1. “M-a motivat ca Trainer-ul si mi-a aratat cum sa ma cunosc pe mine mai bine, sa imi vad punctele bune si unde trebuie sa mai lucrez. M-a ajutat sa stiu ce sa fac mai departe cu oamenii mei.”

2. “E mai simplu cand ai pe cineva specializat care te ajuta. Singur nu poti sa le dai de cap uneori.”

3. “Cred ca amanam la nesfarsit alcatuirea planului de actiune daca nu aveam acea sesiune dupa curs. Mi-a fost mult mai usor apoi sa implementez efectiv ce am invatat”

4. “Cum m-au ajutat sesiunile 1 la 1:
• Senzatie de siguranta si confidentialitate 100% in comunicarea cu Trainerul
• Sentimentul ca pot intreba orice, fara ca vreun ‘carcotash’ sa interpreteze
• Ajutor  in clarificarea unor notiuni / concepte prin defalcarea lor in elemente logice
• Ajutor in a constientiza ca o situatie poate fi vazuta din diferite perspective… lucru cunoscut la nivel teoretic, dar nu tot timpul aplicat practic… “

Concluzie
Va recomand sa includeti astfel de sesiuni in proiectele de training si dezvoltare. Impactul este foarte mare, ofera un sprijin real pentru organizatie si oameni si cu siguranta face diferenta intre un curs bun si un curs care pe langa a fi bun, isi prelungeste impactul in viata participantului prin schimbarea comportamentelor de zi cu zi in sesnsul celor invatate la curs.