Da, există și ”prea mult feedback”, nu doar prea puțin.
Cum știi că ai exagerat? Iată aici un check-list:
• auzi des ”știu asta”
• petreci mult timp oferind feedback pe aceeași sarcină
• discuțiile de feedback sunt mai multe și mai dese decât cele despre proiecte, decizii, idei, monitorizarea activității, rezolvarea problemelor
• dai feedback și pentru unde e pusă virgula
• nu-ți scapă nici un detaliu și feedbackul tău e ca un pomelnic de lung
• cu coada ochiului observi că interlocutorul și-a pierdut răbdarea
• știi totul despre cum ar fi trebuit făcut acel lucru, dar mai nimic despre cum a gândit cel căruia i-ai delegat sarcina
• în timp, te prinzi că atunci când anunți o discuție de feedback interlocutorul devine brusc foarte prins cu o problemă urgentă
• spui atât de multe încât în mod firesc o bună parte din ele sunt uitate și trebuie să le repeți la următoarea discuție
E greu să îți recunoști ție însuți că nu ai păstrat proporția corectă, mai ales că aveai toate bunele intenții. Dar un feedback din acesta copleșitor e la fel de demotivant ca și lipsa totală a feedbackului sau criticile scurte, la obiect si sporadice. Pentru ca transmite neîncredere sau standarde de calitate greu de atins sau mesajul că ești greu de mulțumit sau pedant. Și riscul este ca elementele importante din feedback să fie ignorate.
Ca să păstrezi echilibrul, în primul rând e important să te focalizezi doar pe aspectele esențiale și nu mai mult de 2-3 deodată. Nimeni nu poate dezvolta la fiecare reluare a sarcinii mai mult de câteva aspecte.
Leagă fiecare element din feedback de o competență importantă pe care trebuie să și-o dezvolte interlocutorul și, de câte ori poți, fă referire la planul de dezvoltare pe care l-ați făcut împreună după procesul de evaluare a performanței. Cu alte cuvinte, leagă feedback-ul de obiectivele postului.
Pentru fiecare aspect pe care vrei să îl vezi dezvoltat, observă și comunică atât ce e bine cât și ce trebuie schimbat, ajustat, îmbunatățit.
Fii curios! Pune întrebări despre cum a abordat sarcina, cum a decis să o desfășoare. Ai două avantaje de-aici: oamenii, când îi asculți, se simt respectați și apreciați; afli mult mai multe despre compenența lor în acea circumstanță.
Pentru fiecare aspect de schimbat dă un exemplu, spune de ce e important și ce se întâmplă dacă aspectul nu respectă standardul.
Astfel abordat, feedbackul ar putea deveni o bucurie și pentru tine și pentru interlocutor.