by Anca Covaciu | Publicat pe 15 aprilie 2019

Convinsa fiind de ‘puterea’ Coaching-ului m-am gandit sa incerc sa il aplic si in alte situatii profesionale cum ar fi in livrarea programelor de instruire pe diverse teme. Desigur, contextul specific dintr-o sesiune de coaching trebuie creat pentru ca participantii sa translateze usor in postura de contributor la gasirea de solutii la provocarile invatarii sau crearea de concepte. Atmosfera de incredere, apropiere si deschidere sunt astfel ingrediente esentiale.

Tehnicile din Coaching pe care m-am gandit sa le aplic pe parcursul livrarii programelor de instruie sunt ‘powerful questions’ (intrebari cu impact) si ‘powerful listening’ (ascultarea).

  1. Intrebarile adresate inapoi participantilor atunci cand ei pun intrebari trainerului referitor la ‘cum se procedeaza’ in anumite situatii, ii pun pe ei in situatia de a cauta si gasi ei prima data un raspuns. Marea majoritate a participantilor accepta provocarea, isi pun in miscare capacitatile intelectuale in combinatie cu experienta lor de viata si profesionala si ofera un raspuns. Daca inca mai este loc de imbunatatire, Trainer-ul/Coach ar trebui sa continue cu o alta intrebare si in masura timpului disponibil inca una pana la obtinerea raspunsului potrivit. Ce este inca si mai frumos aici este faptul ca la a doua/a treia/a patra intrebare pentru a se oferi raspunsul intervin si alti participanti din sala si …iata coaching-ul de Echipa. Interactivitatea aceasta ‘impinge’ participanti in noi zone de cunoastere, descoperite de ei insisi. Satisfactia lor (si a Trainerului Coach, trebuie sa marturisesc) este foarte mare. Ei simt ca au creat sau descoperit ceva prin puterile lor intarindu-si astfel incredetrea in sine si convingerea ca sunt la un curs de instruire dar si de dezvoltare personala. Mi s-a intamplat o data ca in timpul unui program de instruire, aplicand tehnica intrebarilor din coaching, un participant care se angrenase in a raspunde si a crea impreuna cu mine solutia pentru situatia creata sa intrebe cu voce tare daca am primit deja plata pentru livrarea programului intrucat ar fi dorit sa fie de asemenea rasplatit pentru contributia sa. Am aproape total convingerea ca a glumit insa am inteles ca programele de coaching sunt mai degraba pentru cei pregatiti sa le primeasca, sa contribuie activ si constructiv si sa priveasca rezultatul ca pe o victorie personala. Desigur, in sala de instruire unde invata adultii atmosfera de lucru este colaborativa si participativa. De aceea participantii au dreptul la propriile pareri exprimate deschis, precum cea pe care am exemplificat-o mai sus. Un Trainer Coach va gasi solutia potrivita pentru a trece peste situatiile provocatoare aparute spontan.
  2. Ascultarea am putut sa o fac in special in etapele de deschidere (warm-up) si inchidere (recapitulare si concluzionare) a fiecarei zile de training. In deschiderea zilei, folosind de exemplu cardurile de coaching ‘Points of View’, participantii sunt pusi in situatia de a observa, reflecta si oferi o interpretare la o imagine dintr-un card extras aleator din pachetul de carduri sau sa dea un raspuns unei intrebari de genul ‘Ce nu merge pentru tine acum?’ sau ‘De ce anume trebuie sa te desparti?’. In acest moment ascultarea/linistea si atentia Trainer-ului Coach focalizata aproape complet pe cel care trebuie sa raspunda sunt foarte importante, facilitand procesul de introspectie al participantului si sprijinind oferirea unui raspuns. Este interesant, am observat, cum ‘ascultarea’ practicata corect de Trainerul Coach angreneaza dupa sine ‘ascultarea’ realizata de intregul grup care participa la process.

Concluzie

Pe parcursul aplicarii tehnicilor de coaching in programele de instruire pot spune ca am observat un grad superior de invatare la participanti, un impact de transformare personala si crearea unor teritorii avansate de cunoastere in inimile si mintile participantilor. Cu caldura, recomand!