by Madi Radulescu | Publicat pe 6 ianuarie 2016

“Tipul mi se pare inconsecvent si influentabil. Ia azi o decizie si maine, daca sta de vorba cu cine stie cine, o schimba. Si mai e si mandru de asta! In plus, vine, ne comunica decizia si ne lasa cu ea in brate. Eu unul am nevoie de timp, de date, de argumente si in plus apoi trebuie sa ma duc in echipa mea si sa raspund eu la intrebari…”.  Il ascultam percepandu-i frustrarea. Un manager de proiect aflat in echipa unui Director care, calatorind foarte mult, avand expunere la un nivel superior al orgnizatiei venea plin de dinamica si entuziasm aducand proiecte menite sa asigure departamentului sau succes pe termen lung. Cel putin asta reiese din conversatia ulterioara, cu acest Director…”Mi se pare foarte normal sa nu stau incapatanat intr-o decizie daca cineva imi aduce un argument pe care il percep ca fiind valabil si care va imbunanati ceea ce eu am gandit. Trebuie sa fim flexibili si sa ne miscam repede. Trebuie sa privim departe nu sa ramanem in activitatea curenta. Nu vreau sa fac micromanagement, implementarea nu e chiar problema mea, am manageri de proiect. Nevoia mea este sa imi conving sefii ca acest departament are potential si trebuie sa fim ambitiosi. Peste 4 ani ne-am putea dubla numarul de oameni. Eu clatoresc mult, vorbesc despre ce reusim sa facem noi aici in Romania. Cand sa vin si sa explic 100 de lucruri? Am reusit, sa ia proiectul si sa il faca, nu e usoara vanzarea…nu am cum sa explic toate detaliile si sa obtin acordul tuturor, ar insemna sa stam numai in sedinte? Daca au intrebari trebuie sa vina sa le puna, la mine usa e deschisa permanent.” Parca e din alta poveste, nu-i asa? Si ca in bancul cu pricina…”Si tu ai dreptate, si tu ai dreptate?”.

Leadershipul este, in viziunea mea, o multitudine de interactiuni sociale de calitate in care, prin exemplul tau comportamental poti modela alte comportamente, prin flexibilitatea ta in relatie cu diverse tipologii de oameni poti si capabil sa atragi si sa inspiri pe mai multi si prin nivelul tau de empatie poti intelege si arata intelegere pentru o varietate mai mare de probleme cu care, oamenii vin, zi de zi, in companiile noastre…

Ce determina calitatea interactiunilor noastre sociale, indiferent de rolul pe care il avem in organizatie? Sau in societate…in primul rand modalitatea in care au loc interactiunile sociale depinde de context iar in organizatie contextul este in mare masura creat de calitatea leadershipului.

Un alt aspect este masura in care reusim sa percepem, sa intelegem si sa aratam aceasta intelegere fiecaruia dintre cei cu care interactionam, lucram, carora dorim sa le vindem ceva sau pe care dorim sa ii influentam…asta se cheamaempatie si prezenta si antrenarea ei determina capacitatea noastra de a intelege ce gandesc si ce simt oamenii in relatie cu noi, ce le castiga increderea si in consecinta ce le-ar putea pierde increderea.

Intelegerea acestor aspecte ne face mai “inteligenti social” si este o abilitate pe care leaderii o pot antrena. Ce este fundamental: observarea comportamentelor si legatura pe care o facem intre acestea si nevoia celui cu care interactionam. In legatura directa cu empatia vine si flexibilitatea interpersonala adica capacitatea noastra de a dezvolta interactiuni sociale cu oameni diferiti, avand alte preferinte de interactiune, alte nevoi in relatiile interpersonale.

Simplu, aceste abilitati, denumite sociale, sunt fundamentul capabilitatilor noastre de leadership. Constientizarea propriilor preferinte si nevoi este esentiala deoarece acestea caracterizeaza ceea ce vad cei din jur.Comportamentele noastre cele mai frecvente determina stilul nostru de conducere asa cum este evaluat de cei pe care ii conducem. Determina faptul pentru care oamenii au incredere in noi, ne urmeaza, ne raspund cerintelor si isi insusesc viziunea noastra, se lasa molipsiti de entuziasmul nostru sau se mobilizeaza atunci cand e nevoie. Angajamentul oamenilor fata de noi ca leaderi si fata de companiile si echipele pe care le conducem este direct proportional cu abilitatea noastra de a fi flexibili in interactiunile sociale pe care le avem.

Cum reusim sa fim mai flexibili si sa cream interactiuni sociale de calitate?

Modelul de incredere este cel care ne ofera cadrul de gandire si de antrenament. Avem nevoie de modele simple, usor de insusit care sa ne creeze o disciplina si o metoda sistematica de observare a comportamentelor celor din jur. Un leader asculta si observa, se aliniaza si raspunde nevoilor. Modelul de incredere merge la esenta lucrurilor. Majoritatea celor pe care i-am intalnit in practica mea de trainer, facilitator sau coach sunt lideri care nu ascund un nivel ridicat de stres. Si acest nivel nu vine, de multe ori, din lipsa de intelegere, competenta sau capacitate de a lua decizii. Vine din preocuparile legate de oameni, de modalitatea si capacitatea lor de a-i motiva, a le obtine bucuria si a ramane in acelasi timp autentici.

Iti poti mentine autenticitatea in masura in care intelegi cine esti.Prima reflectie este legata de preferintele tale comportamentale, de nevoile tale in legatura cu ceilalti. Din pacate foarte multi lideri, odata ajunsi in pozitii de conducere formale…uita sa fie leaderi si sa ancoreaza in rolul de manager. Uita, intr-un fel sau altul, sa invete. Nu sunt constienti de impactul pe care il au. Ca le numim “blind spots”, lipsa de empatie, lipsa de intelegere a nevoii celorlalti…conteaza mai putin. Efectul este lipsa de adaptare la nevoia de interactiune a celor din jur si efectele se vad in toate procesele organizationale: de la feedback, la alocarea sarcinilor, verificarea si monitorizarea acestora, luarea deciziilor, explicarea strategiilor, vanzarea viziunii, solutionarea sau abordarea conflictelor etc. Simpla intelegere a modelului de interactiune sociala poate crea un mare pas deoarece este stiut faptul ca odata prezenta, constientizarea nu te poate duce inapoi in locul in care ai fost. Nu exista cale inapoi. Modelul de incredere Persona Global creaza aceste premise ale intelegerii si ale consolidarii abilitatii de a castiga incredere prin raspunsul adaptat al nevoilor celorlalti. Adica, iti consolideaza capacitatea ta de leadership.

Modelul este construit in jurul a doua dimensiuni comportamentale usor de observat si de simtit: nivelul de dominanta a celor cu care interactionam (si facem aprecieri subiective in functie de propriul nostru nivel de dominanta) simasura in care cei cu care interactionam isi exprima emotiile.  Combinatia celor doua ne poate ajuta sa clasificam comportamentele oamenilor si sa facem o legatura directa si simpla cu nevoile lor de interactiune sociala, fara a le pune etichete. Etichetarea nu este decat o alta bariera in stabilirea unor relatii autentice. Observarea ne obiectivizeaza iar gruparea comportamentelor nereduce nivelul de stres clarificandu-ne asteptarile in relatie cu fiecare dintre cei cu care lucram.

Conversatia cu care am inceput ar putea arata cu totul altfel…

“Seful meu, e mult mai rapid in decizie ca mine, si e capabil sa asculte si sa isi schimbe decizia daca simte ca asta ajuta la o decizie mai buna.  Ne impartaseste imediat si asteapta sa o punem in practica pentru a testa si a ne alinia din mers. Azi nu prea ne permitem sa nu avem viteza potrivita in piata! In plus, ne comunica decizia si ne lasa sa simtim si sa testam cum sa facem mai bine avand autonomie. Eu unul am nevoie de mai mult timp, de date, de argumente dar stiu ca pot lucra la asta cu echipa mea si putem raspunde la intrebari…Am invatat sa lucram unul cu celalt, eu stiu de ce are el nevoie si el stie ca suntem profesionisti si ne creeaza spatiu. Cred ca e un sef pe care si l-ar dori multa lume!”.

==============================

THE Persuasive Communicator

In 21 si 22 ianuarie sustin o sesiune de curs deschis THE Persuasive Communicator.

Am antrenat in Romania pste 1500 de leaderi si manageri pentru a fi mai puternici, mai bine calibrati in conducerea oamenilor, sa isi intelgeaga mai bine propriul stil si sa fie capabili sa castige increderea oamenilor lor. Au fost in acest fel mai capabili in a lua decizii mai bune, in a obtine mai usor angajamentul echipelor lor, in a folosi mai bine timpul.

THE Persuasive Communicator Persona Global, este disponibil in 38 de limbi in peste 74 tari. In Romania, alaturi de o echipa de colegi certificati pentru a lucra cu metodologiile Persona Global, avem la dispozitie varianta integrata, pregatita pentru cerintele secolului 21. Un training de impact la care, alaturi de profilul personal de interactiune sociala, ai parte de un “plan de joc” o strategie de imbunanatire a relatiilor cu o persoana reala. Totul este aplicat pentru fiecare participant in parte. In plus, o aplicatie pentru Iphone sau Android insoteste fiecare particpant timp de 3 luni pentru a consolida dezvoltarea unei abilitati de viata: aceea de a castiga increderea oamenilor.

Sursa: https://www.linkedin.com/pulse/leadershipul-o-inlantuire-de-interactiuni-sociale-madi-radulescu