by Anca Covaciu | Publicat pe 22 aprilie 2018

Eficacitatea in transmiterea mesajelor de promovare in Marketing, sau cum ajungi si ramai in mintea grupului tinta impreuna cu schimbarea comportamentala a acestuia in directia dorita este o preocupare constanta a oamenilor de Marketing. Asaltul informational datorat exploziei mediului informational on-line atinge limite superioare fara precedent. Mintea noastra face eforturi sa acumuleze, sa selecteze si sa retina informatii de interes, insa uneori acest lucru este greu posibil. Ca oameni de Marketing, cum putem face ca mesajele noastre sa fie retinute mai bine si pe termen mai lung de grupul tinta? In paragrafele de mai jos gasim un instrument si cateva argumente pentru o noua metoda de lucru.

Invatarea experientiala (David KOLB) – instrument pentru transmiterea mesajelor de promovare
Intersectia Marketing-ului cu principiile de invatare pentru adulti are numai de castigat. In fond, Marketing-ul professional, de business are ca grup tinta principal adultii iar acestia au modalitati specifice de a invata si retine informatia. De ce adultii invata diferit fata de tineri? De ce formarea continua a adultilor, pentru a fi eficienta, se desfasoara diferit de cea academica? Adultii au multa experienta, rutine si obiceiuri bine stabilite. Adultii retin mult mai bine cand fac ceva in mod activ si daca pot lega experientele trecute de cele actuale. Pentru ca acestea sa nu constituie bariere, invatarea trebuie sa fie facuta in mod experiential iar retinerea informatiilor se va face cu un procent mult mai mare decat daca informatia ar fi transmisa in mod academic.

Kolb (1980) spune ca invatarea la adulti este eficace daca urmeaza patru pasi: adultul trebuie implicat intr-o experienta concreta, intr-o activitate (etapa1) asupra careia sa poata reflecta (etapa 2), din care poate trage concluzii (etapa 3) si pe care o poate repeta (etapa 4) pentru o mai buna acumulare si retinere.

Transmiterea mesajelor de promovare intr-un eveniment de tip masa rotunda, simpozion, conferinta
Participantii trebuie sa fie implicati mai intai in experiente directe, fara sa li se comunice conceptele pe care au nevoie sa le urmareasca. Experienta concreta poate fi urmarirea unui film (YouTube, FaceBook, TV etc), ascultarea unui mesaj insotit de imagine (CD, radio, FB, YouTube), realizarea concreta a unui exercitiu practic (etapa 1). Experienta concreta va fi urmata de discutii, moderate de organizatorul evenimentului, cu intrebari de reflectare: ce ati observat, ce credeti despre ce ati experimentat etc? (etapa 2). Moderatorul evenimentului prezinta apoi conceptul theoretic sau mesajul de promovare dorit (etapa 3). In etapa 4, participantii reiau experienta concreta realizand activitatea cu performanta superioara avand in vedere aspectele acumulate deja. Dupa etapa 4, nivelul de acumulare si retinere a informatiei este mult mai mare fata de situatia in care organizatorii evenimentului ar fi transmis mesajul direct, fara etapele de experimentare directa si reflectare.

Cat retin oamenii – argument pentru transmiterea experientiala a mesajelor de Marketing
Conul experientei dezvoltat de Edgar Dale (1969), ne transmite ca retinerea informatiei atinge nivele semnificative prin implicarea adultilor in diferite experiente practice. Cele cu cel mai mic impact sunt: ascultand pe ceilalti (retinere 5%), metode vizuale (retinere 10%), audio-visual (retinere 20%). Metodele cu impact marit sunt: demostratia (retinere 30%), discutiile de grup (retinere 50%) si incercarea de a face sau de a aplica (retinere 75%).

Concluzie
Principiile si metodele de invatare pentru adulti pot fi o metoda inovatoare de transmitere eficace a mesajelor de Marketing. Aceste metode au fost testate de-a lungul anilor in invatarea pentru adulti iar rezultatele obtinute sunt foarte bune. Folosirea lor in comunicarea de marketing va conduce la invatare si retinere durabila in mintea consumatorului serviciilor pe care dorim sa le promovam.