Este clar cand Romania de astazi, avem in opinia mea cel putin trei feluri de antreprenori.
Primul este cel care iata, face afaceri cu statul, isi ia o masina de lux, creste peste noapte ca altii in sapte ani, si despre care, cel mai probabil, vom auzi la un moment dat la televizor.
Cel de-al doilea tip de antreprenor este cel care, dupa ani petrecuti intr-o companie multinationala, beneficiind de experienta si educatia pe care ti-o da o corporatie, se apuca de antreprenoriat din dorinta de a fi mai liber, stapan pe propriul timp, si mai ales capabil sa ia acele decizii pe care, poate intr-o corporatie, nu avea intodeauna posibilitatea sa le ia.
Cel de-al treilea tip de antreprenor pe care eu il identific este cel care doreste sa-si faca un rost in viata, sa creeze in jurul sau bunastare si pentru alti oameni, in special pentru familia lui. De cele mai multe ori de fapt, nu creeaza o afacere, creeaza un loc de munca pentru el si inca unul sau mai multi membrii din familia sa.
Nu ma voi ocupa de primul tip de antreprenor in acest articol. Ma voi referi insa la ultimele doua tipologii, la acei antreprenori care, iau afacerea in serios, utilizandu-i potentialul de crestere, structurand-o, formand manageri si in final crescand o firma profesionista.
Insa profesionalizarea poate fi un proces lent si care desigur necesita investitie atat financiara cit si de timp, de energie si multa dedicare atat din partea fondatorului dar, mai ales din partea managerilor sai.
Motivul pentru care propunem un program de profesionalizare a managerilor din firmele care si-au propus sa creasca si sa aiba un succes sustenabil, este faptul ca intr-o firma mica, dinamica, flexibila un manager are nevoie sa surprinda, sa inteleaga, sa construiasca esenta proceselor unei companii profesioniste avand un limbaj comun cu toti colegii sai.
Nu un program de formare complicat, cu foarte multa teorie , ci o selectie adecvata a conceptelor esentiale, a instrumentelor de lucru testate si a aplicarii imediate a acestora in proiecte care sa ii ajuta sa contureze planuri de dezvoltare pentru firmele lor.
Nu ultimul rand ne gandim ca programul pe care il propunem poate fi o baza foarte buna de decizie pentru o investitie ulterioara in formarea intr-un program de masterat in afaceri care insa, pentru un manager dintr-o companie antreprenoriala, poate fi prea costisitor si chiar de o intensitate prea mare.
Asa luat nastere programul Fii Pro! , un program dinamic si flexibil care permite atat invatarea autonoma prin furnizarea materialelor de curs printr-o platforma de e-learning, sesiune de training fata-n fata de cate doua zile, cu caracter pur aplicativ, si nu in ultimul rand, un proiect a carui tema traverseaza toate modulele abordate pentru a oferi managerului participant o privire de ansamblu asupra tuturor activitatilor unei companii. (detalii complete program)
In mod evident ne uitam la felul in care un antreprenor sau un manager intr-o companie antreprenoriala gandeste si dezvolta viziunea pe termen lung. O transforma intr-o strategie convingatoare de a avea succes si translateaza toate aceste lucruri in accente concrete pe care angajatii firmei le pot pune in practica pentru a produce rezultate.
Abordam un subiect sensibil pentru orice antreprenor, acela de a-si face compania cunoscuta, de a o diferentia in marea masa de ofertantii din piata, de a o face atractiva ca partener de afaceri si pentru o corporatie multinationala dar si pentru o firma locala mai precis, marketingul afacerii sale in secolul 21. Intr-o lume virtuala, fluida, rapida si in care loialitatea are cu totul alte nuante decat in urma cu un deceniu.
Un alt aspect pe care-l punem in discutie, este capacitatea de finantare a afacerii , sursele de finantare, relatia cu banca si felul in care un manager intr-o companie antreprenoriala poate contribui la sanatatea si sustenabilitatea financiara a firmei sale.
Un manager care doreste sa-si dezvolte afacerea nu poate neglija nici un aspect legat de crearea unui sistem de lucru cu oamenii care sa devina un sistem al performantei.
Abordam subiectul resurselor umane intr-o maniera total nepretentioasa dar oferind managerilor dintr-o companie antreprenoriala instrumente flexibile prin care managerul sa inteleaga elemente esentiale de psihologie la locul de munca, elemente de motivare, elemente de management, alte formatii si nu in ultimul rand – comportament de leadership.
Si orice manager de succes are nevoie de abilitati de interactiune de prezentare de convingere cum ca solutiile sale sunt valoroase. De aceea am completat programul pe cu un modul de abilitati de prezentare a solutiilor de afaceri, util pentru atractivitatea si dinamica negocierilor.
Am dezvoltat mai multe afaceri de la zero si stiu cat de greu este inceputul. De fapt adevarata greutate incepe in momentul in care afacerea ta se dezvolta, numarul angajatilor creste si dintr-o data totul trebuie sa capete contur intr-un fel structura ordonata, coerenta deoarece nu numai clientii au asteptari dar si angajatii au asteptari la fel de ridicate.
A fi manager intr-o companie antreprenoriala este de cele mai multe ori chiar mai dificil decat a fi manager intr-o mare corporatie. Intr-o corporatie de foarte multe ori ai sisteme, proceduri, elemente de sustinere. Capacitatea de a invata, de a te dezvolta este asigurata si nu in ultimul rand posibilitatea de a face erori este mult redusa.
Insa intr-o companie antreprenoriala, managerul trebuie sa faca fata unor presiuni de multe ori foarte mari, viteza de reactie si cerintele actionarului sunt mult mai aproape de el, capacitatea de schimbare si nevoia de flexibilitate trebuie sa fie prezente in fiecare zi si spiritul antreprenorial dovedit in fiecare moment.
Un alt aspect care niciun antreprenor in ziua de astazi nu trebuie sa-l uite este ca dintr-o data lumea in care concuram este mult mai mica ca acum 20 de ani. Tehnologia in ziua de astazi ne pune in fiecare zi in situatia da lucra si a concura intr-o lume virtuala.
Toate acestea creeaza oportunitati extraordinare pentru companiile antreprenoriale dar in acelasi timp ridica foarte mult stacheta nivelului de profesionalism si al interactiunilor carora un manager trebuie sa le faca fata.
Este nevoie sa intelegi atat modalitatea de gandire a unui partener strain dar in acelasi timp trebuie sa fii si pregatit pentru a discuta un plan de afaceri, pentru a face o prezentare, pentru a face fata unei negocieri in asa fel incat sa transformi compania ta dintr-o firma mica intr-una de succes.
Pe scurt este nevoie de putina disciplina de invatare si de canalizare a eforturilor. De aceea, Fii Pro – nu este un program de masterat, este un program de antrenament pragmatic, derulat de antreprenori si pentru antreprenori, de oameni care s-au format intr-un mediu antreprenorial dar lucreaza si pentru corporatii deci cunosc regulile ambelor lumi.