În data de 6 iunie a avut loc un nou eveniment în seria LEDERSHIP RESET cu tema: ” Accelerarea Schimbării. Noi Frontiere“, organizat de Revista Cariere, cu sprijinul MMM Consulting.
Un nou prilej de a ne uita cu realism la situația curentă din organizații, din perspectiva unui leadership actual care pune accent pe oameni, colaborare și reziliență. Reziliența este analizată ca și trăsătură-corolar ce înglobează multe mai multe seturi de abilitați practice ce te susțin în face față cu succes provocărilor și a te menține relevant în performanță.
Evenimentul a fost deschis de Madi Rădulescu care a punctat aspectele esențiale ale REZILIENȚEI, în mediul VUCA : capacitatea de a fi rezilient nu este doar un avantaj competitiv, ci o necesitate. Într-o perioadă în care schimbările sunt foarte rapide și de multe ori imprevizibile, abilitatea de a ne reveni, de a ne replia și de a ne axa pe SCOPUL principal este esențială pentru succesul organizațional.
A scos în evidență rolul crucial al comunicării direcției în care se îndreaptă business-urile, a modului în care trebuie să ne pregătim, a integrării viatii profesionale cu cea personala, a empatiei digitale ( ceea ce avem de învățat la fiecare nou proiect de schimbare) și a implicării active a liderului, la orice nivel ierarhic, în construirea unei culturi organizaționale reziliente.
Reziliența implică și adoptarea unei mentalități a eficienței. Cum putem face lucrurile mai bine? Cum putem optimiza strategiile și procesele pentru a ne atinge scopurile mai eficient? Aceste întrebări merită să fie în centrul atenției în fiecare organizație și au fost dezbătute împreună cu lideri de succes actuali: Liviu Dobre, CEO, Agricover Holding, Laurențiu Mandu, Managing Director, Market Segment Romania, Capgemini, Mirela Iordan, Country Manager, Pfizer Romania și Ștefan Vayna, CEO, MasterBuild.
Concluziile lor au fost formulate în sensul adaptării permanente, a agilității, a creativității, a dezvoltării spiritului intraprenorial, a capacității de a solicita ajutor și a unui conduceri sistemice și empatice. Este nevoie de un nou mindset care include greșeala ca parte a inovării și în egală măsură fructifică fiecare nou demers în sensul obiectivelor companiilor. Este nevoie de CREȘTERE atât pentru angajați cât și pentru lideri și o cultură a organizării orizontale, opus ierarhizării. Aceasta se concentrează pe roluri și scopuri comune și prinde din ce în ce mai mult contur și sens.
Apoi a urmat în expunere Diana Voicu, Senior Trainer în MMM Consulting, care a readus la suprafață în contextul subiectului, importanța comunicării și a inițiativelor proactive ale liderilor de HR, într-un panel dedicat acestei branșe-cheie în dezvoltarea oamenilor.
Panelul a inclus specialiști și lideri de HR precum: Diana Țintea, Director Resurse Umane, Keysight Technologies, Raluca Gădiuță, People & Organization Leader, MSD Romania, Alina Maciac, HR Business Partner Team Leader, Continental Sibiu și o perspectivă academică de business, în persoana Mădălinei Meghișan-Toma, Prodecan, Bucharest Business School – ASE
Concluzia general conturată a fost în favoarea unui comunicări deschise, transparente și permanente, în organizații, cu scopul de a înțelege ce se întâmplă, ce se așteaptă de la fiecare și ce contribuție aduce fiecare în termeni de feedback și soluții productive. Comunicarea, în egală măsură asigură înțelegerea gradului de mulțumire și motivație intrinsecă, factori esențiali de calitate în menține un mediu de lucru sănătos și fluxurile operaționale optime.
Este important să conștientizăm că ritmul actual, uneori incert și ambiguu este noua normalitate la care trebuie să ne raportam cu agilitate și acceptare. Adaptarea continuă este esențială. Acțiuni și inițiative concrete, cum ar fi organizarea de programe de coaching de echipă și workshopuri de conectare la valorile companiei, în care managerul general este implicat direct, crează o diferență semnificativă.
Dezbaterilor din cadrul evenimentului i s-a adăugat și o perspectivă a neurostiintei, în prezenta lui Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specializat ȋn neuroștiințe. Neuroștiința a revenit spectaculos în ultimii ani cu noi descoperiri, o parte dintre ele revoluționând cu totul informații consacrate din acest domeniu.
Câteva concluzii: În perioadele de criză, se pierde sentimentul de control, ceea ce duce la diverse comportamente neproductive. Liderul ideal în astfel de situații este cel FACILITATOR, datorita capacității de sprijin și de menținere a direcției pentru echipă. Un astfel de lider eficient conduce prin forță echipei pentru a obține cele mai bune rezultate, este deschis către nou, gata să experimenteze și să vină cu soluții inovatoare și creative. Succesul echipei devine succesul organizației.
Programele de coaching și mentorat sunt o altă soluție susținută de neuroștiință pentru dezvoltarea continuă a echipei, datorită plus-valorii aduse prin noi moduri de a învață să faci față situațiilor stresante.
Creierul nostru construiește o versiune a realității bazată pe experiențele anterioare și predicții probabilistice. În situații de criză, aceste predicții sunt testate și ajustate. O abordare bazată pe afirmații (afirmăm lucrurile în care credem) și ancorare în experiențe anterioare similiare sunt soluții proactive pentru a ne recâștigă controlul, care deși limitat, ne dă calmul și claritatea de a aborda orice criză, echilbrat.
“Lumea din jur o mapăm prin explicații, o prezicem și o evaluăm prin predicții.” spune Dragoș. Acest proces ne permite să învățăm și să ne adaptăm continuu, menținându-ne reziliența și succesul pe termen lung.
Așadar , într-o lume unde stresul și burnout-ul sunt la ordinea zilei, este esențial să avem grijă de echilibrul interior și ce tot ceea putem face, ÎMPREUNĂ, pentru a fi adaptați realității actuale.
Reziliența, agilitatea, comunicarea continuă, feedback-ul, ajustarea , integrarea noutăților din lumea neurostiintelor, acțiuni convergente gândite de lideri facilitatori inspirați sunt factori ce susțin organizațiile în a construi o cultură de lucru și de viață adaptată prezentului.