Am derulat de curând un proiect de dezvoltarea abilităților de coaching pentru lideri. Oameni care obțin rezultate frumoase în compania lor, care conduc echipe mai mici sau mai mari, unii dintre participanți fiind membrii în bordul companiilor alții, conducând echipe operaționale cu provocări însă la fel de complexe, ca toți ceilalți.
Multe dintre principiile coachingului, așa cum am ajuns împreună la concluzie la finalul proiectului, erau cunoscute și chiar aplicate. Însă a apărut, și de această dată, obiecția generală a lipsei de timp, a presiunii continue care ne ține departe de oportunitatea de a fi coach pentru oamenii noștri și ne ține în capcana oferirii soluțiilor pe masă, zi de zi, în grabă printre multe alte activități, probleme și cerințe. Pentru că este evident mult mai rapid, mai simplu, mai la obiect și dacă tot este să greșim, măcar greșim noi și ne asumam ce-am făcut că de-aia suntem manageri.
Cat este posibil în mod real să adoptăm un stil de conducere pe bază de coaching? De multe ori, nu avem posibilitatea sau încrederea în forțele proprii că putem implementa un proces formal de coaching în echipa noastră. Chiar și așa, ne putem imbunătăți in stilul de conducere către unul mai apropiat de oameni, mai inspirational și transformațional, într-un stil de conducere bazat pe coaching.
Pe măsură ce bifam una câte una sugestiile de mai jos creștem aceste șanse:
- Antrenează-ți abilitatea de a lua o secundă de gândire, o foarte scurtă pauză înainte de a arunca răspunsul la întrebările pe care ți-le pun oamenii din echipa. Preț de o respirație, dai creierului tău șansa să reformuleze răspunsul sub forma unei întrebări: tu cum ai vedea soluția la problema asta?
- Ascultă până la capăt răspunsul pe care-l primești, oricât de stângaci sau incomplet ar fi el și forțează puțin în zona construirii “cazului”: de exemplu, cazul clasic tip “nu știu, că dacă aș fi știut nu veneam la tine” pot răspunde cu “hai să vedem ce știm?”. În acest fel îți ajuta mult in echipa să conștientizeze mai bine ce argumente are, ce resurse are, cine mai este implicat în situație, de cine pare că depinde rezolvarea și multe alte detalii. În același timp, dintr-o atitudine negativă de tip “nu știu” sau “nu pot” pozitivam dialogul și reorientam discuția către soluție. Ca să nu mai spunem ca, după să-ți primești o cantitate importantă și relevantă de informație extrem de utilă chiar în cazul în care decizi că e mai bine, totuși, să iei răspunderea soluției asupra ta.
- Evaluează pe moment dacă îți dorești doar soluționarea problemei sau îți dorești și ca persoana care vine la tine cu problema respectivă să învețe din ea și data viitoare să se poate descurca autonom. Dacă răspunsul este pozitiv, acesta este un moment extraordinar de bun pentru a aplica tehnicile de coaching pentru performanță. Poți în acel moment să-ți mai iei câteva clipe întrebând: “ce este dificil pentru tine, sau unde nu te descurci?” Pentru că în acest fel poți înțelege multe despre omul care a venit cu problema la tine și nu doar despre problema versus soluție.
- Dacă răspunsul la întrebarea 3 este unul pozitiv, e nevoie de încă un pas. Alocă 5 sau 10 minute pentru a-l ghida pe omul tău printr-o serie scurta de întrebări care să producă două-trei opțiuni pe care le-ar putea pune-n practica și întrebarea cea mai importantă: ce-ți propui să faci, până când și cum vei măsura ca a ieșit bine?
Iată că în cinci minute poți trece rapid printr-o mini sesiune de coaching, fără sa dai soluția, fără să dai răspunsul din mers, obținând un rezultat mult mai profund decât acela al soluționării problemei inițiale: rezultatul învățării, gândirea cu propriul cap de către omul din echipa ta, consolidarea încrederii in el însuși, asumarea unei soluții și punere in practica adica tot ce și-ar putea dori un manager de la oamenii din echipa lui. Poate ca iti va lua un timp anume pentru a deveni un coach in adevaratul sens al cuvantului insa aplicand sugestiile de mai sus stilul tău de leadership va deveni mult mai orientat către oameni, către motivarea și dezvoltarea acestora adica un stil de conducere bazat pe coaching.
În esență, este vorba de schimbarea felului in care dialogam cu oameni din echipele noastre.