Nimeni nu e perfect: Cateva sfaturi pentru managementul greselilor

Nimeni nu e perfect: Cateva sfaturi pentru managementul greselilor

Uneori e dificil sa acceptam ca am gresit. Nu conteaza in ce domeniu, in viata personala sau profesionala, cu aspecte mai importante sau mai putin importante, chiar nu conteza. Eul nostru stie sa se protejeze foarte bine si in timp dezvoltam o serie de sisteme de aparare excelente care ne ofera cele mai creative explicatii si scuze in momentul in care gresim.
Problema nu e ca gresim. Sa va spun un secret: toti o facem. Problema pe care o sesizez eu este, pe de o parte sa recunoastem ca am facut o eroare si, pe de alta parte sa reusim ne antrenam sa invatam din greseli sis a luam lectii care pot fi cu adevarat valoroase. 

Am intalnit o sumedenie de oameni al caror prim implus in momentul in care realizeaza ca au gresit este sa dea vina pe mediul extern, pe ceilalti, pe circumstante. Sunt anumite situatii in care chiar nu este vina noastra si aici nu avem cum sa intervenim. Ne putem uita insa la acele contexte in care putem anticipa si actiona. 

Inainte de toate, am citit de curand ca exista 4 tipuri de greseli pe care noi le putem face:

Greseli foarte simple: lucruri banale cum ar fi sa versi cana de cafea pe tine, sa te impiedici, sa faci greseli de calcul; acestea sunt mai degraba erori ale neatentiei.

Greseli simple, care pot fi evitate, insa secventa deciziilor luate au condus catre o eroare.Ramai fara gustari la o petrecere pentru ca ai anticipat eronat numarul de invitati sau intarzii cu un raport pentru ca nu ai realizat cat iti ia sa il faci etc.

Greseli care necesita efort pentru a le preveni. De regula suntem constienti de ele insa avem nevoie de implicare pentru a le evita, de exmplu sa intarzii de fiecare data la munca sau la iesirile cu prietenii, ori sa pleci in excursie fara sa stii in avans cum ajungi de la hotel la aeroport, aspecte pe care noi le putem face cu usurinta daca depunem un minim de efort de gandire. 

Greseli complexe: sunt cele a caror cauze sunt complicate si nu exista o modalitate clara si evidenta prin care le putem evita data viitoare. De exemplu, relatii care esueaza, rezultate nesatisfacatoare la lucruri importante, etc. 

Bine, bine, acum le avem clasificate. Si mai departe?

Iata cateva idei care sa ne spijine sa invatam din greselile pe care le facem:

  • Acceptarea lor este primul pas pentru a face posibila invatarea - altfel nu cred ca ne putem extrage cu adevarat lectiile valoroase
 
  • Sa le tratam proportionat! Am observant ca de multe ori tindem sa facem din tantar armasar, din ceva foarte simplu si banal un lucru grav unde chiar nu este cazul, si invers, tindem sa minimizam anume greseli care au in impact real in viata si munca noastra.
 
  • Sa analizam cu obiectivitate ce se poate face mai bine sau diferit si sa tinem minte!
 
  • Sa tratam greselile cu umor (in special cele simple; atentie, insa, anumite persoane se pot simti lezate)
 
  • Sa facem un brainstorming cu cat mai multe posibile variante de a evita eroarea in viitor. Ceea ce am mai observat ca funtioneaza este sa discutam cu inca o persoana si sa "intoarcem eroarea pe toate fetele". Acest lucru are un sublu beneficiu - ne antrenam sa recunoastem si sa acceptam mai usor anumite greseli si primim o parere obiectiva din exterior care poate fi valoroasa.
 
  • Nu supracompensa - din nou, actioneaza proportionat. Ne putem simti prea vinovati uneori cand chiar nu este cazul.


In concluzie, de cele mai multe ori o greseala poate deveni o lectie de invatare si atunci e mai important ce retii din asta decat greseala in sine.

Articol semnat de Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting 

Viviana Andone este Learning Arhitect in cadrul companiei MMM Consulting, ce ofera programe de training si consultanta ale caror abordari interactive sunt menite sa antreneze si sa dezvolte abilitati cheie ce conduc catre crestrea performantei si eficientei in business. O parte din interventiile de consultanta sau de instruire au atasate metodologii de masurare prin care se asigura o invatare si o dezvoltare structurata si personalizata.  Sursa: http://www.business24.ro/companii/stiri-companii/nimeni-nu-e-perfect-cateva-sfaturi-despre-managementul-greselilor-si-ce-putem-invata-din-ele-1547814

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.  

Share this post