Blog

De ce ar fi bine ca HR-ul sa prefere programele de dezvoltare complexe?

De ce ar fi bine ca HR-ul sa prefere programele de dezvoltare complexe?

By Anca Covaciu

Tagged in Bune practici , Din proiectele MMM , Competente manageriale

Inca imi este usor sa privesc din ‘papucii’ de HR avand in vedere transferul meu profesional de anul trecut din rolul de HR in consultanta de management. 20 de ani de lucru in HR iti imprima pe harta mentala ‘autostrazi’ ale modurilor in care obtii bune rezultate in acord cu obiectivele de HR si de business. Este obiectivul nostru ca HR sa dezvoltam angajatilor aptitudini si atitudini care sustin afacerea si progresul acesteia. Avem bugete? Uneori da, alteori mai putin si suntem nevoiti sa facem compromisuri pentru a face totusi ‘ceva’ pentru oameni si organizatie. Programele scurte sau simple ne dau impresia ca nu am trecut cu vederea munca noastra si ce asteapta compania de la noi insa pe termen  mediu si lung organizatia nu beneficiaza de acel ‘ceva’ adecvat pentru a ramane competitiva si de succes. Intr-un process eficient de invatare pentru adulti, etapa de training trebuie urmata de etapa de consolidare prin reluare si aplicare pentru a obtine rezultatele asteptate in business. Preocuparea noastra in HR pentru schimbarea comportamentului angajatilor prin training si nu numai ar trebui sa fie permanenta. HR-ul are, din fericire, in multe organizatii, un loc la masa de discutii si luat decizii importante si acesta este locul in care argumentatia noastra pentru calitate in dezvoltare ar trebui sa aiba loc. Prin dialog cu managerii din business putem gasi o solutie de buget si aprobare pentru un program mai bun, mai complex, mai eficient. In loc de doua zile de training pentru un program de dezvoltare a abilitatilor de management pentru noii manageri, sa argumentam pentru doua zile de formare plus o zi de consolidare si follow-up de la 3-6 luni de la desfasurarea programului de training. In acest interval de 3-6 luni, sa incurajam managerul sa valideze si sa consolideze noile abilitati ale celor care au participat la training prin implicarea in proiecte, dialog si provocari. Dupa aceasta zi de fixare, incurajam participantii sa acumuleze mai departe aplicand noile cunostinte, aptitudini si atitudini in  proiecte relevante pentru business. Acest ciclu complet de invatare (Training – Aplicare – Consolidare – Acumulare) garanteaza schimbarea comportamentului de business in cel dorit pentru o performanta superioara. Beneficiul este tripartit: Angajatul se transforma cu adevarat din punct de vedere profesional si personal, Compania se dezvolta intr-un mod sustenabil iar HR-ul construieste echipe performante precum si pentru sine creaza o imagine profesionala de Business Partner dorit si apreciat. Recomandare In activitatea mea de HR Director, am ales de cele mai multe ori programe complexe de dezvoltare penru angajati si am luptat cat am putut pentru a obtine buget pentru acestea pe principiul ‘mai bine mai putin si bun, decat …’. Si am argumentat in favoarea lor pentru ca un program cu o durata mai lunga asigura prin repetitie o garantie mai mare a schimbarii de comportament. Un program care include mai multe elemente: training combinat cu coaching, realizarea de proiecte in organizatie si ‘mentoring of others’ folosind cunostintele si abilitatile nou dobandite asigura o mai mare eficienta a invatarii precum si mult dorita schimbare de comportament.        

September 14, 2018

CITESTE MAI MULT

Este posibila conducerea oamenilor prin coaching?

Este posibila conducerea oamenilor prin coaching?

By Madi Radulescu

Tagged in Coaching pentru performanta

Am derulat de curând un proiect de dezvoltarea abilităților de coaching pentru lideri. Oameni care obțin rezultate frumoase în compania lor, care conduc echipe mai mici sau mai mari, unii dintre participanți fiind membrii în bordul companiilor alții, conducând echipe operaționale cu provocări însă la fel de complexe, ca toți ceilalți. Multe dintre principiile coachingului, așa cum am ajuns împreună la concluzie la finalul proiectului, erau cunoscute și chiar aplicate. Însă a apărut, și de această dată, obiecția generală a lipsei de timp, a presiunii continue care ne ține departe de oportunitatea de a fi coach pentru oamenii noștri și ne ține în capcana oferirii soluțiilor pe masă, zi de zi, în grabă printre multe alte activități, probleme și cerințe. Pentru că este evident mult mai rapid, mai simplu, mai la obiect și dacă tot este să greșim, măcar greșim noi și ne asumam ce-am făcut că de-aia suntem manageri. Cat este posibil în mod real să adoptăm un stil de conducere pe bază de coaching? De multe ori, nu avem posibilitatea sau încrederea în forțele proprii că putem implementa un proces formal de coaching în echipa noastră. Chiar și așa, ne putem imbunătăți in stilul de conducere către unul mai apropiat de oameni, mai inspirational și transformațional, într-un stil de conducere bazat pe coaching. Pe măsură ce bifam una câte una sugestiile de mai jos creștem aceste șanse: Antrenează-ți abilitatea de a lua o secundă de gândire, o foarte scurtă pauză înainte de a arunca răspunsul la întrebările pe care ți-le pun oamenii din echipa. Preț de o respirație, dai creierului tău șansa să reformuleze răspunsul sub forma unei întrebări: tu cum ai vedea soluția la problema asta? Ascultă până la capăt răspunsul pe care-l primești, oricât de stângaci sau incomplet ar fi el și forțează puțin în zona construirii "cazului": de exemplu, cazul clasic tip "nu știu, că dacă aș fi știut nu veneam la tine" pot răspunde cu "hai să vedem ce știm?". În acest fel îți ajuta mult in echipa să conștientizeze mai bine ce argumente are, ce resurse are, cine mai este implicat în situație, de cine pare că depinde rezolvarea și multe alte detalii. În același timp, dintr-o atitudine negativă de tip "nu știu" sau "nu pot" pozitivam dialogul și reorientam discuția către soluție. Ca să nu mai spunem ca, după să-ți primești o cantitate importantă și relevantă de informație extrem de utilă chiar în cazul în care decizi că e mai bine, totuși, să iei răspunderea soluției asupra ta. Evaluează pe moment dacă îți dorești doar soluționarea problemei sau îți dorești și ca persoana care vine la tine cu problema respectivă să învețe din ea și data viitoare să se poate descurca autonom. Dacă răspunsul este pozitiv, acesta este un moment extraordinar de bun pentru a aplica tehnicile de coaching pentru performanță. Poți în acel moment să-ți mai iei câteva clipe întrebând: "ce este dificil pentru tine, sau unde nu te descurci?" Pentru că în acest fel poți înțelege multe despre omul care a venit cu problema la tine și nu doar despre problema versus soluție. Dacă răspunsul la întrebarea 3 este unul pozitiv, e nevoie de încă un pas. Alocă 5 sau 10 minute pentru a-l ghida pe omul tău printr-o serie scurta de întrebări care să producă două-trei opțiuni pe care le-ar putea pune-n practica și întrebarea cea mai importantă: ce-ți propui să faci, până când și cum vei măsura ca a ieșit bine? Iată că în cinci minute poți trece rapid printr-o mini sesiune de coaching, fără sa dai soluția, fără să dai răspunsul din mers, obținând un rezultat mult mai profund decât acela al soluționării problemei inițiale: rezultatul învățării, gândirea cu propriul cap de către omul din echipa ta, consolidarea încrederii in el însuși, asumarea unei soluții și punere in practica adica tot ce și-ar putea dori un manager de la oamenii din echipa lui. Poate ca iti va lua un timp anume pentru a deveni un coach in adevaratul sens al cuvantului insa aplicand sugestiile de mai sus stilul tău de leadership va deveni mult mai orientat către oameni, către motivarea și dezvoltarea acestora adica un stil de conducere bazat pe coaching. În esență, este vorba de schimbarea felului in care dialogam cu oameni din echipele noastre.  

September 08, 2018

CITESTE MAI MULT

Stiati cum suntem noi...in culisele MMM?

Stiati cum suntem noi...in culisele MMM?

By Georgiana Gheorghita

Tagged in Training , Bune practici

Lucrez in compania MMM Consulting International din anul 2013, atunci cand o buna prietena de-a mea, imi spunea ca managerul ei cauta pe cineva pentru postul de Asistent Manager. Eu eram in ultimul an de facultate si imi era destul de greu sa ma intretin, asa ca trebuia sa gasesc multe si diferite job-uri part-time. Asa ca mi-am zis: ”Acum este momentul, imi voi lua un job responsabil cu norma intreaga.” Da…se apropiau examenele, se apropiau proiectele din semestrul 2, se apropia examenul de licenta si stiam ca imi va fi greu, dar tot nu am vrut sa ratez sansa sa fac ceva cu adevarat responsabil. Asa ca am venit la interviu…primul interviu serios din viata mea! Aveam emotii, dar nu mai mari decat la momentul intalnirii cu Madi, ulterior urma sa devina managerul meu. Momentul haios a fost cand am intrat in birou, si vrand sa fiu politicoasa, m-am adresat cu “dna Madi”… a cam ras de mine, dar nu m-am intimidat si am mers mai departe, dorind sa ajung sa lucrez in aceasta companie. Interviul a avut loc si atmosfera calda si primitoare s-a simtit inca din momentul in care am pasit in birou. Simteam ca aici este locul meu si ca aici este noua mea familie. Dupa ce am trecut testul dat de Madi, m-am simtit eliberata…apoi mi-a spus ca pot incepe lucrul de cand vreau…Bucurie! Lunile au trecut si eu invatam din ce in ce mai multe lucruri, eram foarte incantata ca responsabilitatile mele cresteau pe zi ce trecea si puteam dovedi ca vreau sa raman aici, ca sunt determinata sa invat si ca voi ajuta pe ceilalti in fiecare zi. Contactul cu Trainerii MMM a inceput sa fie din ce in ce mai frecvent si eram nerabdatoare de fiecare data cand aveam de pregatit vreun curs nou sau cand ma rugau sa redactez vreun manual…eram ca un copil care vedea pentru prima data o carte pe care dorea sa o citeasca. Iar Trainerii erau incantati sa imi povesteasca totul despre ce trebuia sa pun in acel manual. Apoi lucrurile au inceput sa mearga catre urmatorul nivel si asa am ajuns sa merg la sala de training, ca si asistent. Era atat de frumos! Stateam in coltul meu si observam tot: cum se comportau participantii, ce exprimau fetele lor, de cele mai multe ori interes, uneori plictiseala sau neintelegere asupra subiectului. Eu eram foarte incantata cand vedeam ca oamenii plecau cu atat de multe cunostinte, ca erau multumiti si fericiti ca li se lamureau anumite aspecte fie din cadrul profesional, fie din cel personal. Din aceste sesiuni am invatat multe si eu si trebuie sa recunosc, am aplicat si acasa. Este minunat cand mediul de lucru te ajuta la descoperirea sinelui si la imbunatatirea vietii personale si nu doar a celei profesionale. Oamenii din compania noastra sunt profesionisti, nu sunt ‘scortosi’ si pun mereu suflet in ceea ce fac…oricat de obositi ar fi, oricat de multe probleme ar avea in alte aspecte ale vietii. Pentru ei, cand intra in sala de curs, este ca si cum ar pasi printr-o oglinda magica, intr-o alta lume, acolo unde lucrurile negative nu pot patrunde si nu pot deranja mersul firesc si bun al lucrurilor. Am lucrat asa cati va ani pana am plecat in concediu de maternitate. La revenirea mea in companie mi-am asumat o noua responsabilitate, aceea de Project Manager. In acest nou rol am primit noi responsabilitati, cum ar fi supervizarea firului logistic al derularii proiectelor, iau mai des contact cu clientii, ceea ce ma bucura foarte tare! In acelasi timp, bazandu-ma pe experienta mea de cativa ani buni in MMM, imi asum si un rol de observator! Imi place sa observ in liniste mersul lucrurilor si sa ajut, atunci cand pot, cu un sfat sau o chiarr cu o activitate care este necesara atunci, pe loc. Cred ca si acest rol al meu este important, colegii mei apreciaza o ‘privire din exterior’ si asculta ceea ce spun cu interes si respect. Aceasta ma motiveaza foarte mult. Aici suntem toti ca o familie si cred ca acesta este unul dintre ‘secretele’ companiei noastre si a bunei noastre intelegeri. Colaboratorii firmei sunt oameni de calitate, cu multa experienta si de la care ai atat de multe lucruri de invatat. Experienta lor in diverse domenii este foarte mare si pentru mine chiar coplesitoare, insa incerc sa tin pasul cu ei. Sunt cea mai tanara membra a echipei si ma simt mandra si fericita ca am fost primita aici si ca mi s-a permis sa invat din ceea ce consultantii MMM ofera la cursuri si nu numai. Asa ca, nu pot decat sa continui sa invat de la acesti oameni minunati! Succes la INVATAT si voua!  

July 27, 2018

CITESTE MAI MULT

E vara la voi...deci si la noi :-)

E vara la voi...deci si la noi :-)

By Anca Covaciu

Tagged in Dezvoltare personala

Este vara in Bucuresti. Din ce in ce mai liber pe strazi, in mijlocul zilei. Ajungem la birou sau in alte puncte in … minute in loc de zeci de minute. E semn ca oamenii sunt in locuri cu soare, cu mare, cu umbra, citesc, se relaxeaza, se umplu de energie pozitiva pentru ce au folosit deja sau urmeaza:-). A fost un an intens si la MMM. Cu clienti si programe noi, cu oameni noi, cu evenimente si momente speciale in viata noastra: 15 ani de MMM! Dar si un an cu dedicare maxima fata de munca noastra si fata de voi, clientii nostri. Din atentie si respect pentru vara voastra, din dorinta de a fi in ritm cu voi…. ne-am gandit sa contribuim la linistea voastra regeneratoare de vara. In august va fi liniste pe blog MMM si doar sugestii de lectura pe FB MMM. Revenim in septembrie, iar pana atunci va dorim o vara cu bucurii! Sa ne revedem cu bine.

July 26, 2018

CITESTE MAI MULT