Blog

Cărți (și) pentru vacanță – de minte și de suflet

Cărți (și) pentru vacanță – de minte și de suflet

By Madi Radulescu

Tagged in Training

Orice vacanță aduce dorința de deconectare. Cum facem asta cel mai bine? Mai jos câteva recomandări de cărți de minte și de suflet. Evident că vacanța aduce dorința de deconectare. A face orice altceva este o necesitate pentru a putea să ne încărcăm bateriile și a schimba perspectiva, pentru a fi capabili din nou să ne conectăm la capacitatea de a vedea lucrurile pozitiv și posibil. Se spune că e bine să nu  mergi la supermarket atunci când ți-e foame și să nu iei decizii atunci când ești obosit. Invitația este să amânați puțin lucrurile foarte importante care vă framântă de la birou pentru după vacanță și să alocați timp pentru voi printr-o odihnă activă a minții, citind despre oameni interesanți și despre diverse moduri de a ne dezvolta personal. Mă opresc astăzi, aici, la cinci lecturi interesante pentru vacanță dar, nu numai… Burnout – cum să spargi cercul vicios al stresului O bună prietenă mi-a oferit, de curând, cartea Burnout – cum să spargi cercul vicios al stresului. Nimic mai potrivit pentru o lectură de vacanță pentru că, în primul rând, vacanța îți oferă posibilitatea să aplici câteva dintre tehnicile pe care ni le propun Emily și Amelia Nagosky și, pentru că, poate fi un punct foarte bun de pornire pentru a reseta anumite perspective și a preveni pe viitor ca burnout-ul să se instaleze în viața ta. Pare o carte scrisă pentru femei, însă nu vă lăsați înșelați de mesajele care se adresează mai ales doamnelor. Este o carte despre oameni care muncesc mult, de foarte multe ori extrem de pasionați de ceea ce fac, oameni care nu reușesc să spună Nu și care, se simt foarte responsabili de rezultatele lor. Acești oameni își forțează limitele și ajung în situația în care se epuizează. Vă regăsiți măcar jumătate în cele de mai sus? Veți descoperi că este o carte care se citește repede și plină de învățăminte. OPEN – Agassi. Am putea scoate de pe rafturi și (re)citi autobiografia generos redată în cartea OPEN – Agassi. Este o extraordinară poveste de viață, o poveste despre reziliență și perseverență, înainte de a fi biografia unui campion pe care-l cunoaște o planetă întreagă. Mi s-a părut extraordinară vulnerabilitatea arătată în această carte, vulnerabilitate care inspiră și te face să-ți dorești să reușești asemenea lui Agassi, să te simți alături de el și, îți activează empatia pe care poate nici măcar nu erai conștient că o ai. Întâlnești în această carte numeroase, pe care le poți vedea pe arenele de tenis, ceea ce te face să te simți conectat la ea, fiind plină de actualitate. OPEN – Agassi. Sunt aici, acum – Exerciții creative de autocunoaștere? V-a picat cumva în mănă cartea: Sunt aici, acum – Exerciții creative de autocunoaștere? Ei bine, aceasta te poartă dintr-o călătorie de autocunoaștere amuzantă și care poate fi parcursă la umbră, pe plajă, având la îndemână cartea și un creion. Și, dacă aveți în preajma voastră copii la vârsta pre-adolescenței cărora doriți să le deturnați atenția de la telefoanele mobile puteți să discutați într-o atmosferă foarte relaxată despre emoțiile lor despre înțelegerea propriilor gânduri, despre ce ar putea ajuta să devină mai conștienți de propria creștere și cum să se concentreze mai bine atunci când au nevoie, despre ce înseamnă zona de confort și de ce este important să ne dorim să dezvoltăm relații bune cu cei din jur, ce înseamnă binele și răul în perspectiva fiecăruia și pe care, uneori ne este mai dificil să le abordăm neavând cuvintele la îndemână. Acum, cu această carte am putea găsi cuvintele potrivite și avem abordări lejere, prin joc și chiar mini – concursuri între noi, membrii aceleiași familii, în așa fel încât, dezvoltarea personală și relațiile cu cei mici să capete și mai mult sens, în vacanță. Sunt aici, acum – Exerciții creative de autocunoaștere? Lisa Brennan-Jobs: Smallfry – O poveste de viață și de familie Despre viață și despre relații între părinți și copii, felul în care relațiile pot deveni dureroase și se pot transforma pe măsură ce copiii devin adulți, o lectură profundă este cartea jurnalistei Lisa Brennan-Jobs: Smallfry – O poveste de viață și de familie. O carte scrisă cu mult talent, o declarație copleșitoare de dragoste a unei fiice pentru tatăl iei, o poveste dureroasă în care ne putem regăsi, pe alocuri, fiecare dintre noi în relațiile cu părinții. O reflecție despre ce este important în viață și cum se vede acest lucru de pe palierul fiecărei generații. Marcia Reynolds: Cum liderii transformă conversațiile dificile în oportunități – Zona de disconfort   Și, pentru cei care sunt pasionați de leadership și doresc ca după această deconectare să aibă o legătură mai bună cu colegii lor, o carte revelatoare și accesibilă în același timp, despre dezvoltarea personală și a relațiilor sănătoase. Cartea scrisă de Marcia Reynolds: Cum liderii transformă conversațiile dificile în oportunități – Zona de disconfort. Desigur toți cei care sunt preocupați de coaching o au ca lectură obligatorie, însă pentru cei care conduc oameni sau coordonează echipe în diverse proiecte, chiar și cei pentru care conducerea altor oameni nu face parte din rolul lor, dar își doresc o relație mai bună cu șeful lor, această carte poate fi o fereastră deschisă către a înțelege psihologia conversațiilor dificile. În felul în care evoluează lumea, pentru a face față ritmului alert al dezvoltării și pentru a ne menține sănătoși mental și emoțional, învățarea nu este doar un proces despre care se spune că ar trebui să fie continuu. Învățarea este un ingredient al vieții noastre zilnice și, așa cum ne îngrijim de hrană, e nevoie să ne îngrijim conștient și de dezvoltarea noastră emoțională și de găsirea soluțiilor pentru a face mai bine față tuturor presiunilor. Deconectarea completă este arareori posibilă. Însă măcar timp de câteva zile, putem schimba unghiul, putem schimba perspectiva din care ne uităm la viața noastră personală și profesională și putem încerca să învățăm și să ne inspirăm cum să devenim oameni mai buni. Lectură plăcută! Articol preluat de pe life.ro

August 12, 2021

CITESTE MAI MULT

Stiluri/Tipuri de leadership

Stiluri/Tipuri de leadership

By admin

Tagged in Leadership , Dezvoltare organizationala

Leadership-ul joacă un rol definitoriu în orientarea și motivarea unei echipe în vederea reușitei organizaționale. În baza misiunii firmei și a viziunii liderului, angajații își îndreaptă toate eforturile pentru a asigura prosperitatea și a maximiza eficiența în atingerea obiectivelor propuse. Într-un mediu de afaceri tot mai competitiv, companiile au nevoie de sprijinul unui lider, acesta oferind o viziune nouă orientată către inovație și obținerea de performanță într-un mod eficient. Evoluția unei companii depinde în mare măsură de stilul de leadership abordat, acesta având un impact asupra performanței obținute. Există numeroase stiluri de leadership abordate în prezent în companii, fiecare prezentând avantaje și dezavantaje. Deosebirile între stiluri reflectă în mare parte personalitatea și trăsăturile liderilor, dar și experiența profesională dobândită sau mediul în care evoluează. Importanța stilului de leadership în performanța organizațională Puțini lideri înțeleg semnificația deplină a influenței stilului de leadership abordat asupra performanței și satisfacției angajaților săi.  Liderii au un rol important în modelarea comportamentului angajaților, acesta punând accent pe creșterea nivelului de motivație și de obținere a performanței. Totodată, stilul de leadership aplicat are o contribuție semnificativă asupra imaginii de sine a angajatului și a rezultatului oferit de acesta. Conceptul de leadership este unul complex, fiind dezbătut în ultimele decenii de numeroși specialiști în domeniu. În baza evoluției leadership-ului, s-au realizat studii care vizau o analiză a stilurilor de leadership abordate de-a lungul timpului, cu accent pe trăsăturile personale a liderilor. Odată cu dezvoltarea mediului de afaceri și a societății în ansamblul ei s-a îmbunătățit și stilul de leadership abordat. Datorită identificării unor factori cu impact asupra motivării oamenilor, a fost posibilă și dezvoltarea unor teorii ce vizau nu doar comportamentul și trăsăturile de caracter ale liderului, ci și cadrul situațional în care acesta evolua. Astfel, se urmărea și impactul viziunii sale asupra dezvoltării unui mediu de lucru orientat către performanță și bunăstare.  Este important de menționat faptul că nu există un stil de leadership corect sau greșit. Cu alte cuvinte, asocierea unui stil de leadership se realizează în funcție de cultura organizațională, piața în care activează compania și necesitățile fiecărui departament în vederea obținerii unor rezultate de succes. În foarte multe companii regăsim manageri la orice nivel ierarhic, care prezintă o motivație puternică de a-și dezvolta abilități de lider și de a-și creiona un stil de leadership aliniat la necesitățile companiei. În contextul actual al mediului de afaceri, pentru ca o companie să evolueze este necesară o viziune modernă în care este promovată: Dezvoltarea unei culturi organizaționale bazate pe un sistem de valori morale și etice; Cunoașterea potențialului angajaților și crearea cadrului optim de dezvoltare; Îmbunătățirea abilităților de inteligență emoțională. Pentru a atinge aceste obiective majore, managerii apelează la firme de training și consultanță pentru a beneficia de cursuri de leadership, programe de coaching, dezvoltare organizațională sau alte programe de dezvoltare menite să îi ghideze pe aceștia către reușită. În mod cert, pentru a obține rezultatele dorite, liderul sau cei care aspiră să devină lideri trebuie să își definească clar rolul, punând accent pe formarea și dezvoltarea unui stil de leadership care să creeze vizune, încredere, transparență și motivație.  În rândurile următoare vei descoperi informații despre cele mai importante stiluri de leadership abordate în companii și impactul lor asupra performanțelor unui grup. Leadership-ul transformațional Stilul de leadership transformațional se concentrează asupra dezvoltării treptate a angajaților, cu accent pe nevoile lor. Liderii urmăresc o îmbunătățire a sistemului de valori al companiei, pe dezvoltarea moralității și abilităților angajaților, acționând ca un intermediar între conducere și angajați. Acest stil de leadership reflectă aspirația liderilor către schimbare, cu accent pe impulsionarea angajaților în stabilirea și atingerea obiectivele propuse, într-o manieră etică. Companiile care trec prin numeroase schimbări organizaționale abordează acest stil de leadership, fiind mult mai eficient datorită capacității liderului de a crea și integra o viziune inspirațională și de impact pentru angajați. Astfel, putem spune că acest tip de leadership implică un întreg proces de transformare a angajaților bazat pe valori, etică, inteligență emoțională și obiective de performanță. Mai multă decât atât, acesta vizează o formă eficientă de influențare prin care îi provoacă pe angajați să avanseze profesional și să își seteze noi obiective. Mai exact, liderii transformaționali sunt adevărați mentori pentru subordonații lor, stimulând învățarea și evoluția în carieră prin noi provocări profesionale. Leadership-ul carismatic Leadership-ul carismatic este privit unul dintre cele mai de succes stiluri de leadership, cu accent pe inovație și creativitate. Particularitățile acestui stil reflectă implicarea personală a liderului în responsabilitățile echipei, motivându-și în acest fel echipa. De asemenea, are un rol esențial în conceperea unei viziuni clare prin intermediul carismei și al personalității sale, acesta asumându-și orice risc. Astfel, se conturează o identitate a grupului în legătură directă cu liderul acestuia. Sunt cazuri în care stilul leadership-ului carismatic este asemănat cu cel transformațional, însă sunt abordări complet diferite. În timp ce leadership-ul carismatic se bazează pe identitatea și personalitatea liderului, fiind cel care îi inspiră pe angajați să lucreze, cel transformațional încurajează comunicarea și generează o schimbare a oamenilor, îmbrățișând o viziune colectivă. Leadership-ul tranzacțional  Leadership-ul tranzacțional are la bază puterea de negociere, angajații fiind motivați și răsplătiți prin intermediul recompenselor. În vederea obținerii performanței, liderul tranzacțional motivează grupul pentru a fi productiv și implicat la locul de muncă. Echipa urmează direcția liderului, în maniera în care există o recompensă pentru rezultatele dorite.  Important este ca liderul să aibă acces la resurse pentru a răsplăti echipa pentru performanțele obținute. Din această perspectivă, liderul are un rol fundamental în identificarea necesităților și aspirațiilor angajaților. Pentru a-i motiva pe angajați, liderul trebuie să aibă la cunoștință dorințele acestora. Stilul tranzacțional contribuie la crearea unui mediu optim pentru performanță dacă există beneficii pentru angajați, însă liderul poate pierde din credibilitate și din suport dacă acesta nu își îndeplinește promisiunile. Leadership-ul autoritar Leadership-ul autoritar este considerat o formă a leadershipului tranzacțional, ce constă în utilizarea puterii și a controlului oferite de poziția ierarhică asupra membrii echipei. Liderul manifestă un comportament formal și adoptă decizii în mod independent. Cu alte cuvinte, nu există o implicare a echipei în procesul decizional, iar relația dintre angajați și lider este una strict profesională. Astfel, colaborarea este limitată, dezvoltarea abilităților angajaților nefiind o prioritate majoră.  Un astfel de leadership conduce la o ineficiență a grupului, fiind pierdute numeroase avantaje ce survin din experiența, cunoștințele și creativitatea angajaților. Însă, având o viziune fermă dar corectă, liderii pot oferi informații despre deciziile adoptate și lua în considerare feedback-ul angajaților.  Leadership-ul participativ Leadership-ul participativ denumit adesea și democratic, presupune o implicare a angajaților în procesul decizional, încurajând comunicarea, creativitatea și spiritul de echipă. Astfel, membrii echipei devin mult mai responsabili și preocupați de evoluția companiei.  Acest tip de leadership este îmbrățișat de numeroase companii în care lucrul în echipă, libertatea de opinii și moralul angajaților sunt priorități la fel de importante ca productivitatea, atingerea obiectivelor și performanța dobândită. Ca avantaje, acest stil încurajează libera exprimare, ideile variate și încrederea la nivel de grup, liderul având un rol esențial în dezvoltarea abilităților angajaților. Leadership-ul “Laissez-faire” Acest stil de leadership vizează o abordare mai practică, în sensul că liderul se implică în privința viziunii de ansamblu și oferă libertate angajaților în privința procesului operațional. Mai precis, membrii echipei își stabilesc obiectivele și împart sarcinile fără implicarea liderului, aceștia asumându-și responsabilitatea privind rezultatele. Leadership-ul laissez-faire este eficient în măsura în care angajații sunt experimentați și au cunoștințele necesare pentru a obține performanța într-un mod eficient și organizat. Concluzii Fiecare stil de leadership are propriile avantaje și dezavantaje. Este primordial ca firmele să opteze pentru un stil de leadership în corespondență cu strategia de business, care să le ofere o viziune inspirațională în baza căreia să pună bazele unui viitor sigur și prosper. Important este ca liderul să devină un model pentru angajații săi, iar prin stilul său de leadership să ofere acestora un cadru de motivație optim pentru ca echipa să poată evolua și să obțină performanțe superioare. 

August 02, 2021

CITESTE MAI MULT

Proiecte de succes: Leadership Academy

Proiecte de succes: Leadership Academy

By Madi Radulescu

Tagged in Leadership , Din proiectele MMM , Competente manageriale , Blended learning

Despre cum creștem leaderi   Ne uităm cu nostalgie la ultimii aproape doi ani… săptămâna aceasta celebrăm încheierea unui proiect extrem de ambițios și generos cu toți cei implicați în el: gândirea, crearea și implementarea proiectului Leadership Academy. Demarat în noiembrie 2019, după circa trei luni de pregătire, în cifre acest proiect arată așa: peste 540 de ore de lucru împreună față în față și, începând cu aprilie 2020, în online. 21 de luni de însoțire a 49 de middle manageri ai unei companii globale cu principalele sale competențe în domeniul științelor vieții. Un proiect intens și atractiv în același timp în care, am trecut prin 11 module cu teme esențiale în dezvoltarea unui lider al secolului 21, leader care conduce echipe virtuale, într-un mediu de business extrem de competitiv. Când am făcut socotelile, am realizat că am pus la dispoziție peste 60 de resurse suplimentare (filme, articole) relevante pentru învățarea și dezvoltarea holistică în leadership, am creat peste 460 de slide-uri cu informație relevantă pentru cele 11 teme de dezvoltare, peste 60 de exerciții experiențiale implementate chiar și în mediul virtual, multe dezbateri, analize și, mai ales, foarte multă împărtășire de experiență și învățare în parteneriat. Care au fost pașii parcurși și ce provocări am avut? Pentru echipa noastră este cea de-a opta Academie de leadership de această dimensiune, academie pe care o construim de la zero în cei aproape 20 de ani de activitate. Fiecare proiect în parte a avut frumusețea lui și câte un ”pariu” de câștigat… întorcându-mă în 2007, pariul primei academii a fost să instruim 130 de manageri în nouă luni de zile în care, am adunat peste 1200 de ore de instruire… un maraton în care a trebuit să lucrăm contra cronometru și să coordonăm o echipă de 17 traineri. Am simțit că ne-am depășit pe noi înșine și, asta ne-a dat multă încredere în proiectele viitoare. Să îndrăznim să gândim proiecte care să pornească de fiecare dată de la o pagină albă pe care, apoi se conturează ceva extrem de adaptat la nevoia reală, din business. Următoarele proiecte au avut alte provocări: generarea în echipe cross funcționale, internaționale, de proiecte ce reies în urma academiei, proiecte care să poată fi implementate în mod real în business. Pentru acestea, participanții au prezentat ideile și au solicitat buget echipei de top management europene. Proiecte care au devenit realitate, noi aplicații, lansare de produse noi, revizuirea unor sisteme și proceduri. Apoi, au fost academii în care, pariul a fost legat de implementarea unui limbaj comun, managerial și de leadership, pe trei niveluri organizaționale, fiecare nivel păstrând esența însă utilizând un limbaj adaptat și un nivel de complexitate bine gândită pentru ca programul să rămână accesibil și stimulativ, în acest fel. Academia, despre care vorbesc acum, a adus ceva neașteptat. După derularea unei treimi din proiect, pandemia parcă a oprit totul în loc… a trebuit, în câteva săptămâni, să regândim tot: ce module implementăm și care este ordinea care să aibă sens în noile condiții, păstrând logica și coerența, cum să coordonăm rescrierea tuturor materialelor și exercițiilor pentru varianta online, într-un interval de câteva săptămâni… am avut nevoie de o analiză foarte pragmatică a ceea ce este posibil să fie făcut online, cum să menținem interactivitatea și caracterul experiențial al foarte multor idei, cum să ne luptăm cu oboseala de ecran a participanților și, cum să concurăm pentru atenția lor, în condițiile în care lucrul de acasă a pus o presiune suplimentară pe cei pe care ne doream să-i inspirăm și să-i ținem conectați la ceea ce ne propuseserăm împreună. Am înțeles, pe tot parcursul acestui proiect, că gândirea noastră inițială era valabilă în continuare: desenasem, la începutul proiectului, o schema logică în care, fiecare responsabil de modul știa că preia ștafeta și o dă mai departe următorului facilitator, că este esențial să creăm punți între module și să ne menținem conectați indiferent cum lucrăm. Proiectaserăm o varianta ”blended” de la bun început, mod de lucru pe care îl utilizam de câtiva ani. Între cele patru mari arii abordate, în mod crescător în proiect, aveam incluse, de la bun început, webinarii de integrare, menite să facă legături între module și să ofere șansa unei abordări holistice. Trecând la varianta online, această abordare s-a dovedit a fi formula câștigătoare iar acum, proiectele noastre ”blended learning” încorporează întreaga experiență a acestor ultimi doi ani. Un alt lucru care ne-a adus satisfacție a fost că am reușit să facem un program ”green” cap coadă. Fără aproape nici un fel de materiale printate, am creat, practic, o bibliotecă complexă de resurse pe care participanții o au în continuare la dispoziție, pentru inspirație, reamintire sau pentru a organiza propriile mini workshop-uri de dezvoltare în echipele lor. Parcursul de leadership nu a propus un anume model de leadership care să invite la învățarea unei metode: toate modulele au invitat la reflecție și la definirea propriului model de leadership. Ne-am uitat la leadership din diverse unghiuri, am pus accent pe unicitatea fiecăruia în aliniere cu principiile și valorile de leadership, cu bunele practice, am propus fiecăruia să își definească scopul, sensul și propria direcție pentru a fi ei înșiși dar, în același timp, aliniați la valori puternice. Călătoria a pornit de la sine: valori personale, convingeri și paradigm și biasuri personale în legătură cu leadershipul, definirea încrederii și câștigarea acesteia, empatia, flexiblitatea interpersonală si asumarea responsabilității. Trei module în care am creat fundația leadershipului pe bază de încredere, cu respect față de oameni, valorile lor, diversitatea inerentă a oricărei echipe. Au urmat modulele dedicate relației cu cei din jur, colegii din echipă sau din afara acesteia: cum facem față presiunii, productivitate colectivă, medierea și managementul situațiilor tensionate sau coflictuale. Dezvoltarea echipei a fost următorul pas: parcursul de devoltare al unei echipe, managementul proiectelor, feedback si coaching pentru performanță, motivarea și inspirarea oamenilor. Și, pentru că organizația este un sistem social care rămâne sustenabil prin creare de valoare adăugată, calatoria s-a încheiat prin modulele dedicate dezvoltării gândirii strategice, a transformării viziunii în valoare adăugată, prin prezentarea profesională în mediul de business. Ce ne-au spus partenerii noștri, la final? Am primit, cu emoție și bucurie, feedback precum cel de aici: ”Imi aduc aminte, cu emotie, de primul modul in care am discutat despre Valori, despre Constienta Emotionala, Modelul Stop and Think… Si iata-ne la final, dupa modulul de Viziune si Strategie… Din punctul meu de vedere, calatoria de Invatare a fost plina de momente de reflectie (AHA moments), intreg programul a fost foarte bine structurat si orientat pentru nevoile mele de leader de echipa. Extrem de utile au fost momentele de impartasire de experiente cu colegii nostri de grupa - ne-am dat feedback-uri si am invatat din diferitele cazuri reale pe care le intampinam in viata de zi cu zi. Am invatat lucruri despre mine, despre nevoile umane si intelegerea acestora, despre importanta adaptarii la situatie in aceasta lume VUCA, in continua schimbare. Printre ingredientele succesului se afla invatarea continua si, bineinteles, anticiparea, decizia rapida care pot contribui la rezultate excelente ale organizatiei noastre. Trainerii MMM Consulting cu experienta, profesionalism, dedicare, flexibilitate ne-au antrenat si ne-au acordat solutii pentru invatare, schimbare si adaptare, feedback-uri constructive, atat de utile in toata aceasta perioada.”          

July 26, 2021

CITESTE MAI MULT

Cum te decuplezi de la stres în vacanța ta

Cum te decuplezi de la stres în vacanța ta

By Madi Radulescu

Tagged in Bune practici

Probabil obișnuiți să vă verificați mailurile și în vacanță. Nu? Eu una reușesc să stau ”cuminte” vreo cinci, șase zile, apoi, pentru că probabil încep să simt că mă odihnesc, sunt din ce în ce mai tentată să mă reconectez la viața mea activă, profesională. Pandemia a accelerat tendințele noastre anxioase în legătură cu ce se întâmplă în afara ariei noastre de vizibilitate și ne-a ținut extra conectați prin toate mijloacele de comunicare posibile, timp de peste un an și jumătate, mai ales, pe cei care lucrează de la distanță complet sau o mare parte a timpului lor. Însă, acum, sezonul vacanțelor pare să redevină o realitate pentru mulți dintre noi, încercăm să recăpătăm curajul de a călători și dorim să prindem fereastra de oportunitate care există deocamdată în legătură cu numărul de infectări COVID în multe părți ale lumii. Și, dacă tot avem această fereastră de oportunitate, poate că ar fi interesant să vedem cum putem avea o deconectare activă, de cunoaștere personală, de introspecție și chiar de dezvoltare, pentru a ne întoarce la lucru cu bateriile încărcate și cu centrii de creativitate activați. Pentru mulți lideri și manageri, ultimul an și jumătate a fost o perioadă în care au atins limita de burnout. Uneori nici nu suntem conștienți de acest lucru și tragem de noi cu consecvență și perseverență încercăm să facem cât mai multe. În plus, ne-a fost solicitat un efort suplimentar în a ține o conectare adecvată în echipele noastre și, am luptat cu propria nevoie de control în lucrul de la distanță. O prima mențiune ar fi că o vacanță de șapte – zece zile nu ne scoate din burnout. În schimb, ne poate apropia de noi înșine și ne poate sprijini în a reevalua modalitățile prin care de-acum încolo am putea avea mai multă grijă de sănătatea noastră fizică, mentală și emoțională și a ne reveni rapid. Reziliența noastră, capacitatea de a ne reveni rapid după perioade intense de presiune și oboseală ține în primul rând de cadrele noastre mentale, de felul în care alegem să ne raportăm la aceste situații și felul în care înțelegem că noi înșine suntem principala noastră resursă. Unul dintre comportamentele esențiale care ridică nivelul de reziliență este încărcarea propriilor baterii în mod conștient, folosirea momentelor de deconectare într-un mod creativ și orientat către învățare despre sine. Studiile arată că dacă înainte de pandemie aproape 45% din angajați declarau un anumit nivel de burnout, în acest moment procentul se ridică la 70%. Revenirea durează întotdeauna mai mult decât durata unei vacanțe, însă vacanța ne poate ajuta să facem pași importanți deoarece deturnează atenția minții noastre de la aspectele zilnice care ne îngrijorează și ne oferă ocazia de a privi lucrurile dintr-o altă perspectivă. La fel ca atunci când, după ce petreci multe ore în fața calculatorului și ochii tăi obosesc, o plimbare sau pur și simplu privitul copacilor timp de 10 -15 minute odihnesc ochii mai mult decât orice fel de picături extraordinare, pentru că dăm minții noastre posibilitatea de a se reechilibra. Cum arată vacanța cu dezvoltare personală și fără stres? Poate părea foarte banal, însă modalitatea foarte la îndemână de reîncărcare a bateriilor este somnul: să dormi mai mult. Somnul ajută creierul și poți privi cantitatea de somn ca pe un activ: dacă este suficient, adaugă valoare, iar dacă lipsește e ca și cum ai avea permanent datorii. Suntem, de multe ori, tentați în vacanță să ne culcăm la o oră mai târzie, petrecând timp cu prietenii sau cu familia.Timp, pe care în mod obișnuit, nu îl avem. Un regim de somn echilibrat sau chiar suplimentar, în scurtul interval de timp în care ne încărcăm bateriile, de exemplu, dormitul zece ore în loc de șase, se poate dovedi un medicament foarte bun. În plus, celebrele zicale ”sleep on it” sau ”las-o să dospească peste noapte” vor începe să-și facă simțite efectele. Vei descoperi că poți cântări mai bine opțiuni asupra cărora aveai îndoieli în momentul în care erai obosit. Citește. Romane de ficțiune, satiră, umor, istorie, artă, poezie orice te inspiră, și nu este legat de profesia ta, de politică sau de alte aspecte ale vieții cotidiene care, de obicei, îți crează încărcătură psihică negativă. Mințile cele mai creative ale planetei, antreprenori de succes, de la Steve Jobs la Richard Branson, mărturisesc că cititul din domenii care nu au deloc legătură cu activitatea lor zilnică i-au ajutat pe parcursul vieții să-și încarce ușor bateriile și să rămână creativi și inspirați în acțiunile și deciziile lor. I-au făcut să viseze, i-au făcut să fie inspirați de personaje fantastice care ulterior i-au influențat capacitatea de inovare. Fără să ne dăm seama, mintea noastră corelează și găsește modele de inspirație în ceea ce citim, fără să fie ocupată și să obosească în căutarea necontenită de soluții. Pur și simplu, mintea noastră absoarbe informație care să o inspire și care va reveni la suprafață în momentul în care vom avea nevoie de ea. Fă lucruri trăsnite, pe care nu le faci de obicei, pe care chiar le-ai acepta mai greu ca fiind potrivite ție, ieșind din zona de confort. Poate nu chiar bungee jumping, dar o tură de parasailing, închiriatul unui scuter și mersul pe șoseaua îngustă de la malul mării, mersul noaptea la pescuit sau cine știe ce altă activitate pe care, ai fi tentat în prima secundă s-o refuzi ca fiind nepotrivită ție… testarea limitelor confortului personal e o bună sursă de înțelegere a propriei mentalități și de reîncărcare a organismului cu endorfine, putând fi chiar tu plăcut surprins de resursele pe care le ai și de care poate nici nu ești conștient. Ne vom crea o stare de bine și ne vom menține curiozitatea la un nivel care se va dovedi extrem de util când ne întoarcem la birou, în lumea aceea care ne supune presiunii de a găsi soluții și a lua decizii rapid… Vrei să scapi de stres? Hrănește-ți curiozitatea: mă întorc la acest aspect al curiozității, esențial lidershipului. Sub presiunea de zi cu zi, suntem atât de concentrați de a mișca rapid lucrurile din loc și a găsi soluții încât picăm ușor în capcana de ”a învârti cu lingura în aceeași ciorbă și a tot gusta până rămânem fără…” cu alte cuvinte, încercăm să găsim cele mai scurte căi și apelăm la experiența noastră și a celor din cercul apropiat evitând să experimentăm și să expunem la riscuri rezultatul potențial. Aceasta conduce la limitarea perspectivelor multiple despre care, cel puțin în teorie, știm că sunt generatoare de soluții bune. Când ești sub presiune, îți cam scade curiozitatea despre cum ar putea fi altfel decât de obicei… așa că, vacanța ta este locul ideal să ”îți permiți să fii curios”, să dai voie creierului tău să se uite din cu total alte unghiuri: cum trăiesc oamenii în alte locuri, cealte obiceiuri culinare sunt, cum fac față perioadei prezente și cum reușesc să respecte eventuale restricții, cum și-au păstrat buna dispoziție și pofta de viață chiar și după un an și jumătate de încercări… în vacanță fii curios în privința oamenilor. Desigur, este și despre locurile frumoase pe care le vizitezi, calitatea hotelului sau istorie. A înțelege oamenii, prin conversații, fiind curios despre viața lor, preferințele lor, familiile lor te pot ajuta să-ți crești empatia și capacitatea de ascultare și să te conectezi altfel chiar la echipa ta, la întoarcerea din vacanță. Mindfulness: nu este atât de complicat pe cât sună. Cei care aleargă sau înoată știu că dacă reușești timp de jumătate de oră să te concentrezi asupra propriei respirație și asupra mesajelor pe care ți le dă corpul tău, felul în care te resimți apoi revigorat, cu mintea limpede și cu o stare de bunăvoie, este garantat. Practicarea mindfulness-ului nu este legată doar de respirație: poți practica mâncând. Mestecând foarte lent, identificând aroma și fiecare condiment în parte, bucurându-te de fiecare senzație pe care ți-o dă felul tău de mâncare preferat pe papilele gustative. Această concentrare îți va permite să-ți dezvolți acel focus pe care vei avea nevoie odată cu întoarcerea la muncă. Îți va fi de folos în învățare și în adaptarea la schimbare, în perceperea mesajelor pe care le primești din mediul tău de business. Vacanță fără stres. Respectă timpul cu tine însuți: o pasăre rară… trecem prin diferite etape ale vieții, fiecare cu mizele ei… Poate copiii tăi abia intră la școală, poate termină școala și se pregătesc pentru pasul lor către maturitate, poate că se mută de acasă… Sau poate că aștept copiii în familia ta. Tot ce este legat de relația între generații suscită semne de întrebare, bucurie, dar și stres în același timp, resimțim responsabilitate și resimțim, mai ales, trecerea timpului. A alege conștient ca în vacanță să avem acel ”un timp cu tine însuți” ne ajută să trecem cu mai multă înțelepciune prin acești pași și mai împăcați cu noi înșine. Fără să ne dăm seama, această liniște pe care o desprindem va avea un efect extraordinar asupra productivității noastre la serviciu. Și asta deoarece munca este doar o parte a vieții noastre care trebuie integrat armonios cu toate celelalte… Uneori, viața ne pune în fața unor dileme și ne cere revizuirea setului nostru de valori, a ceea ce considerăm că mai mult sau mai puțin important pentru noi, ne cere să punem în perspectivă pe un termen mai lung profesia noastră și planurile de carieră, care schimbă covârșitor felul obișnuit al vieților noastre. Plimbările solitare, de doar treizeci de minute, pot aduce multe răspunsuri și multă liniște… Scapă de stres. TED: nu este doar un canal de filme de business la care apelează trainerii și facilitatorii în diverse cursuri. Găsim acolo foarte multă informație științifică, despre viață, psihologie și dezvoltare personală, diferite curiozități la care nu am avea altfel acces dacă cineva nu s-ar ocupa să le grupez în mod adecvat și să ne ușureze căutarea. Ceea ce face TED deosebit este că aduce în fața noastră foarte multe povești de viață. Sigur că unii dintre vorbitori sunt autori de cărți și cercetători, însă foarte mulți sunt oameni care nu lucrează nici în domeniul universitar, nici în consultanță și sunt o adevărată inspirație. Un mare beneficiu al unor astfel de discursuri este că acestea sunt scurte, merg văzute și pe plajă, și te pot inspira pentru mai târziu să le propui și echipei tale. Închei aici, amintindu-vă de celebrul ”out of office”. Acesta nu este setat doar pentru a nu fi deranjat. Nu poți fi deranjat decât dacă alegi să-ți verifici emailul. Cu sau fără ”out of office”, puterea de a rămâne prezent în propria ta vacanță stă complet în mâinile tale. Pariul cel mai puternic de dezvoltare personală stă în capacitatea ta de a rămâne cu adevărat departe de problemele de la serviciu și prezent alături de familia și prietenii tăi în vacanță pentru minim șapte zile. Câștigarea acestui pariu înseamnă mult mai mult decât a nu verifica emailul: înseamnă că ai știut cum să delegi eficient echipei tale, că arăți că ai încredere în ei pentru o săptămână, sută la sută, că știi ce este acea prezență, că o poți practica și poți fi o inspirație pentru cei care lucrează cu tine, în același sens. Această detașare completă, timp de o săptămână, arată respect față de colegii tăi și se va întoarce către tine în aceeași măsură.

July 23, 2021

CITESTE MAI MULT