Blog

Cum cultivam Capabilitatea Emotionala in noii manageri?

Cum cultivam Capabilitatea Emotionala in noii manageri?

By Anca Covaciu

Tagged in Leadership , Dezvoltare organizationala , Cursuri leadership , Din proiectele MMM , Eficienta , Inteligenta emotionala

Partea 1 – ‘Eu cu mine’ Tranzitia dintr-un rol de Specialist intr-unul de manager de echipa poate fi uneori dificila. Aceasta tranzitie este si mai complicata atunci cand specialistul vine dintr-un rol in care abilitatile ‘hard’ sau tehnice au fost principala preocupare (de exemplu intr-un rol de inginer sau dezvoltator de aplicatii informatice).  Pot fi multe motive pentru care noul rol de manager sa fie dificil insa unul dintre cele mai importante este Capabilitatea Emotionala. In cateva cuvinte, Capabilitatea Emotionala este setul de comportamente care ne ajuta sa ne gestionam eficace pe noi si pe ceilalti din punct de vedere emotional. Cand un Specialist trece la un rol de Manager de echipa, i se poate parea dificil pentru ca are de gestionat emotii ale mai multor oameni si generate de situatii mai complexe. Nu sunt doar emotiile lui si ale managerului direct implicate ci si ale membrilor echipei pentru situatii de tipul: acordarea de feed-back pentru performanta, gestionarea de conflicte in echipa, concedierea unui angajat, negocierea de bugete cu managerul direct sau departamentul financiar si altele. Toate aceste situatii cer capabilitati emotionale si nu doar inteligenta emotionala. Diferenta principala intre acestea doua consta in faptul ca un manager cu capabilitate emotionala are si foloseste niste comportamente concrete si cunoscute, cu o ordine anume a implementarii lor. Un manager performant este din punct de vedere emotional intr-o buna relatie cu sine (Eu cu mine) si intr-o buna relatie cu ceilalti (Eu cu ceilalti). Pentru ‘Eu cu mine’ este nevoie de #constiinta de sine, #capacitate de autoreglare si #capacitate de automotivare. Cum le dezvoltam pe acestea?  Ajutam managerii sa-si identifice propriile calitati si arii de dezvoltare in raport cu gestionarea emotiilor proprii. Se poate folosi un centru de evaluare cu scop de dezvoltare/o baterie de teste psihometrice/comportamentale interpretata apoi cu ajutorul unui Coach sau Specialist pentru Talent development sau doar o discutie profesionista cu un coleg din departamentul HR. In plus se pot folosi ca date de intrare si feed-back-ul colegilor din Echipa. Acestia sunt o ‘oglinda’ buna pentru manager care doreste sa isi imbunatateasca capabilitatea emotionala Conectam noul manager cu un Mentor. Ar fi bine ca mentorul sa fie din aceeasi organizatie si obligatoriu cineva care are un profil model de inteligenta si capabilitate emotionale pentru a fi credibil si a putea ghida adecvat pe noul manager in dezvoltarea propriilor capabilitati. Un mentor cu multa experienta manageriala poate oferi un sfat bun in legatura cu felul in care se gestioneaza situatii incarcate din punct de vedere emotional. Incurajam noul manager sa aiba increderea in sine si ‘curajul’ necesare pentru a vorbi cu oamenii despre emotii. Respingerea emotiilor sau pastrarea lor in interior inhiba actiunea, directionand energia catre gestionarea furtunii emotionale interioare si nu catre exterior, acolo unde noul manager are nevoie sa relationeze eficient si sa obtina sprijinul celorlalti pentru rezultatele dorite. Incurajam noul manager sa fie optimist si sa exerseze. Exersand, observandu-se pe sine si pe ceilalti, tragand concluzii noul manager poate gestiona data viitoare cu mai bune rezultate emotiile sale si sa ii sprijine pe ceilalti sa le gestioneze constructiv pe ale lor. Recomandare Intrumentul ECP (Emotional Capability Profile) de la Persona Global, US este disponibil in Romania prin MMM Consulting.  ECP masoara cu ajutorul unui chestionar tip 360° cele 5 seturi de abilitati care intaresc competentele pentru performanta inalta, respectiv #constiinta de sine, #capacitatea de autoreglare, #capacitatea de automotivare, #constienta sociala si #abilitatile sociale. De la aceasta diagnoza se poate construi un plan concret de dezvoltare individuala pentru noul manager. In Partea 2 – ‘Eu cu ceilalti’, vom sugera cateva abordari pentru dezvoltarea constientei sociale si a abilitatilor sociale.  

October 25, 2018

CITESTE MAI MULT

Keep your friends close and your trainer closer

Keep your friends close and your trainer closer

By Diana Voicu

Tagged in Leadership , Dezvoltare organizationala , Din proiectele MMM

Noi stim deja ca doar 10% din invatare se intampla in “sala de curs”, impreuna cu trainerul si ceilalti colegi care participa. Adica 90% se intampla practicand, exersand, trecand efectiv prin experienta de a face lucrurile diferit si colaborand cu altii, colegi si interlocutori de la locul de munca. Stai asa! va aud spunand. Asta inseamna ca trainerul nu poate sa contribuie la aceasta invatare? Am vesti bune pentru voi – trainerul poate sa acompanieze si sa ghideze practica, toate acele momente in care, dupa un curs reusit, participantii aplica si exerseaza. Si azi o sa va povestesc pe scurt despre un mod util, rapid si eficient in care fac eu acest lucru. Step 1: Ma asigur ca la finalul cursului fiecare dintre participanti stie exact ce isi doreste sa aplice, cum va arata acel lucru si cum il poate transforma in realitate. Asta necesita o discutie amanuntita in care cursantii isi imagineaza noua abordare, o descriu in amanunt, tinand cont de situatiile lor reale de la locul de munca, anticipand chiar si eventuale obstacole. Step 2: Odata stabilit acest plan de aplicare, facem o conventie de comunicare. Iar eu le propun de multe ori sa folosim whatsapp pentru asta. E la indemana, larg utilizat de noi toti iar telefonul nu ne prea paraseste in decursul unei zile obisnuite. Step 3: Intorsi la locul lor de munca, cursantii trec la aplicare si imi scriu periodic ce intentioneaza sa faca si cum vor aborda situatia. Ca sa fie usor, uneori folosim template-uri completate de ei si trimise ca fotografie via whatsapp. Step 4: Ca sa sprijin invatarea, ofer fiecarui cursant un feedback personalizat, amanuntit. O sa spuneti ca acest lucru necesita timp foarte mult. Ei, bine, nu e chiar asa! Am observat din experienta ca un feedback detaliat care sa ii sprijine in efortul de invatare nu dureaza mai mult de 5 minute – cu conditia ca el sa fie verbal. Asa se face ca eu inregistrez ca mesaj vocal feedback-ul – o metoda mult mai buna decat feedback-ul scris, pentru ca permite nuante si detalii. Din calculele mele, acelasi mesaj pe care il inregistrez in 5 minute mi-ar lua aproape 20 de minute daca ar trebui sa il explic in scris. Si impactul e mult mai bun – vocea mea adauga o nota personala care face diferenta. In plus, un mesaj vocal poate fi reluat pentru clarificare si aprofundare ori de cate ori e nevoie. Step 5: Mentinem legatura astfel pe toata perioada celor 30 de zile de dupa curs – despre care stim deja ca sunt esentiale pentru ca o schimbare de comportament sa se produca (remember: in primele 30 de zile dupa instruire, este nevoie de cel putin 5-6 repetari ale practicii noi pentru ca procesul de mielinizare sa inceapa si un obicei nou sa se formeze). Va invit sa incercati asta nu numai ca traineri, ci si ca manageri. Spor!

October 19, 2018

CITESTE MAI MULT

Cine stie ce este SIMPLEXFITNESS®?

Cine stie ce este SIMPLEXFITNESS®?

By Razvan Zaharia

Tagged in Dezvoltare personala

Există multe asemănări între sport și business, atât din perspectiva principiilor aplicabile, cât și din cea a analogiei dintre unele elemente care se regăsesc în cele două domenii de activitate. Pornind de la această premisă, am dezvoltat si organizat împreună cu unul dintre clienții noștri programul de teambuilding SIMPLEXFITNESS® for Business, integrat într-un offsite meeting la care au participat cca. 90 de oameni, majoritatea ocupând poziții manageriale. Programul a fost structurat în trei părti: Prima parte a constat într-un atelier de wellbeing, în care participanții au învățat să facă mișcare conștientă. SIMPLEXFITNESS® este un model de miscare constienta care imbina exercitiile functionale (functional training) si tehnicile de mindfulness. Cea de-a doua parte a fost bazată pe activități de echipă - realizarea unui spot publicitar de promovare a mișcării conștiente, pe baza experiențelor trăite în atelierul de wellbeing. Ultima parte a programului a fost gala de premiere a echipelor, ca umare a vizionării spoturilor publicitare și a voturilor acordate chiar de participanți printr-un sistem de voting on-line. Obiectivele acestui program de teambuilding s-au situat simultan în mai multe planuri de acțiune: Optimizarea proceselor de business Dezvoltarea echipei Wellbeing   Optimizarea proceselor de business a fost stimulată prin conștientizarea și aplicarea principiilor mișcării sănătoase și a elementelor principale ale acesteia în timpul activităților din prima zi și prin debrief-ul realizat în cea de a doua. Principiile siguranței, eficacității și eficienței joacă un rol important atât în sport, cât și în business. De asemenea, elementele importante ale mișcării conștiente își găsesc corespondența în mediul organizațional: A fi mindful - foarte pe scurt, înseamnă orientarea atenției către fiecare moment prezent, acceptând situația curentă, manifestând companiune pentru sine și pentru ceilalți, și angajament în stabilirea și îndeplinirea obiectivelor; atât în sport cât și în business, mindfulness-ul este o modalitate de conectare autentică cu ceilalți și de ancorare in realitatea înconjurătore, o modalitate eficientă de creștere a adaptabilității. Postura - menținerea spatelui drept în timpul efectuării exercițiilor fizice protejează coloana vertebrală; corespondentul din plan organizațional este reprezentat de liniile directoare și valorile care susțin îndeplinirea obiectivelor. Respirația - este un proces continuu de eliberare a aerului din care a fost consumat oxigen și care s-a încărcat cu dioxid de carbon; în același timp, orientarea atenției către expirație în faza maxima de efort contribuie la eliberarea tensiunilor fizice, și psiho-emoționale; în mod similar, în business este necesar să lasam în urmă ceea ce nu ne mai este de folos pentru a face loc lucrurilor care ne ajută să progresăm. Forma mișcării - efectuâd mișcările într-un anume fel (conform principiului eficacității, și respectând principiile siguranței și eficienței) sunt activate și dezvoltate anumite grupe musculare; respectarea regulilor stabilite în cadrul organizației o ajută să crească prin perseverență și dozarea optimă a efortului în momentele dificile. Încălzirea - este o ”rutină” care pregătește sistemul musculo-scheletal pentru efort și este o condiție esențială a pentru un antrenament sigur și eficicient; ținând cont de dinamica mare a mediului actual de business și de nivelul ridicat de impredictibilitate, succesul presupune ca oamenii din organizații să fie în permanență pregătiți să răspundă solicitărilor din mediul intern și extern al organizației, pe măsură ce acestea apar. Stretching-ul - are rolul de a detensiona muschi și de a crește mobilitatea (flexibilitatea articulațiilor + elasticitate musculară); flexibilitatea și eliberarea tensiunilor sunt esențiale în condițiile actuale de business, descrise la punctul anterior. Pe parcursul desfășurării atelierului, în faza de exersare a mișcărilor funcționale de bază, participanții au lucrat în perechi, oferindu-și feedback în timp real pentru a aplica principiile mișcării sănătoase și pentru orientarea atenției pe elementele principale ale acesteia. Activitățile de echipă au creat contextul potrivit pentru manifestarea talentelor mai puțin cunoscute ale participanților, aceștia cunoscându-se mai bine pe această cale. De asemenea, desfășurarea unei activități total diferite de cele în care interacționează în mod curent a generat un alt tip de interconectare a participanților și a condus la creșterea coeziunii la nivelul echipei. În cadrul galei de premiere au fost acordate premii în funcție de cinci criterii - creativitate, dinamism, expresivitate, capacitate de convingere și amuzament - fiecare echipă fiind premiată în funcție de unul dintre acestea. Faptul că fiecare echipă a câștigat un premiu diferit de celelalte a contribuit la întărirea ideii de complementaritate a competențelor în cadrul unităților organizaționale și în cadul companiei versus competiția cu concurenții din piață. Obiectivul de wellbeing al programului a fost îndeplinit din perspectiva următoarelor aspecte: Conștientizarea importanței mișcării și a beneficiilor acesteia, atat la nivel fizic, cat si psihic, mișcarea fiind unul dintre pilonii principali ai stilului de viata optim. Experimentarea și învățarea mișcărilor funcționale de bază, care pot fi utilizate în mod sigur și eficient în orice antrenament pe care îl efectuează participanții după teambuilding. Obținerea unui tonus fizic și psihic ridicat de către participanți. Integrarea programului de teambuilding bazat pe mișcare conștientă în evenimentul de business a stimulat dinamismul. Programul a fost foarte bine apreciat de către participanți, printre elementele pozitive menționate de aceștia în feedback numărându-se premierea tuturor echipelor pentru competențele manifestate intr-o mai mare masura ca urmare a voturilor acordate chiar de participanți și analogia dintre activitatea experiențială bazată pe mișcare și activitățile de business.  

October 15, 2018

CITESTE MAI MULT

Cum ajuta  ‘Cutia de training’ la dezvoltarea angajatilor?

Cum ajuta ‘Cutia de training’ la dezvoltarea angajatilor?

By Georgiana Gheorghita

Tagged in Din proiectele MMM

Toata lumea stie ce este o cutie de training? Dar ce ascunde ea? Probabil ca unii stiu ce contine insa nu neaparat cum ajuta continutul ei la livrarea unor programe interesante si atragatoare pentru angajati. Este acea cutie, rucsac, punga (cum dorim sa o denumim) care insoteste Trainerul la cursurile pe care le livreaza participantilor. Cutia contine materiale de care are nevoie un Trainer pentru crea impact, pentru a capta si mentine atentia pe parcursul programului si …poate cel mai important, pentru a facilita procesul de invatare.   In MMM Consulting eu pregatesc aceste “cutii de training”si pot spune cu convingere ca acestea ajuta oamenii sa invete si sa se dezvolte. De ce spun aceasta? Fiecare cutie este diferita, continutul ei fiind influentat de contextul in care Trainer-ul livreaza: indoor/outdoor, nivelul organizational al participantilor, training/workshop/team building si nu in ultimul rand de metodele de lucru ale celui care livreaza. La noi in MMM, fiecare Trainer lucreaza in stilul lui personal. Unii cer cutii mai ‘pline’, altii cer un continut mai colorat, altii sunt mai ‘austeri’ si prefera sa lucreze cu ceea ce se gaseste din plin in sala, adica cu mintea si experienta participantilor si fara prea multe elemente ajutatoare. Si va spun un secret: eu vad si toate formularele de feed-back ale participantilor in legatura cu performanta programului si a Trainerului. Pot spune ca toate variantele de continut ale cutiei de training au succes pentru ca cel care le foloseste pune impreuna cu continutul cutiei experienta lui, personalitatea si dragostea lui fata de munca lui si participanti. Dar sa revenim la continutul cutiei de training! Fiecare client este diferit, si sunt multi cei care iau parte la “nasterea” unui curs pe placul si nevoia de dezvoltare a companie, deoarece asa cum stiti, noi la MMM suntem Arhitecti ai invatarii. Aceasta ne permite sa colaboram la proiectarea cursurilor cu clientii nostri si sa cream programe absolut noi si adaptate nevoilor lor specifice. In acest sens, este nevoie ca si cutia sa contina materiale adecvate cursului respectiv. Sunt si cursuri standard unde materialele sunt mereu aceleasi, acestea fiind cel mai usor de pregatit. Insa, dupa cum spuneam, cutia de training difera si in functie de Trainer. De exemplu, un Trainer poate prefera cartoane de pus pe masa cu numele participantilor iar altul poate prefera etichete care se lipesc in pieptul participantului si pe care acesta isi scrie cu carioca colorata numele sau. Varianta din urma asigura o mai mare apropiere a oamenilor intre ei dar si fata de Trainer precum si o deschidere chiar de la inceput pentru creativitate si implicare. Desigur si varianta cartoanelor pentru masa este buna deoarece este potrivita unor evenimente mai formale sau adresate nivelelor superioare din organizatie. Alte articole din cutie pot fi: carioci pentru hartia de flip-chart. Aici, urmaresc sa pun un numar mai mare pentru ca Trainer-ul sa poata oferi ocazia tuturor din sala sa contribuie la exercitiile de grup dar si o gama  mai variata de culori pentru ca ceea ce scriu oamenii sa fie atragator, energizant si diferit in functie de preferinta lor. La fel, Trainer-ul accentueaza continutul instruirii subliniind cu culori diferite informatia mai importanta. Un alt articol din cutie care ma impresioneaza pe mine cel mai mult sunt asa numitele ‘accesorii pentru training’. Acestea sunt reprezentari vizuale colorate ale unor concepte folosite in program. Participantii pot trece din mana in mana aceste cartonase (de diferite forme si culori) pentru a absorbi mai bine si mai de aproape acel concept. Cateva exemple: Curba schimbarii, Palnia delegarii, Curba de leadership situational, Piramida nevoilor lui Maslow, acronimul SMART pentru stabilirea obiectivelor etc. Culoarea, forma si faptul ca poti 'atinge conceptele’ invatate improspateaza atmosfera in sala, aducand energie si bucurie creand in acelasi timp si perceptia ca ceea ce invatam este usor de inteles si aplicat. Trebuie sa recunosc, exista si situatii in care imi este greu sa pregatesc cutia. Unii Traineri sunt foarte solicitanti, cer multe accesorii, acestea sunt greu de realizat uneori si cerute in foarte scurt timp. Insa eu inteleg ca acest subiect este foarte important si reusesc sa gasesc solutii pentru a indeplini cerintele. Insa nu …intotdeauna …din motive care tin de suprapunerea programelor in timp, mare incarcare de lucru sau chiar indisponibilitatea companiilor care produc aceste articole. Atunci eu explic situatia iar Trainer-ul este nevoit sa improvizeze in sala astfel incat participantii sa nu simta lipsa unui pix, a unui name-tag sau a unui formular de lucru. Colegii mei Trainer-ii sunt experimentati, profesionisti si ….. descurcareti 😊 Mai sunt si altele in cutia de training, desigur: foarfeca, sfoara, biletele si foi colorate, banda de lipit, plastilina pentru agatarea foilor de flip-chart pe perete, cablu prelungitor, capsator, formulare si foi nescrise, boxa pentru amplificarea sunetului, esarfe etc. Daca v-am trezit curiozitatea in legatura cu utilizarea articolelor din cutia de training, atunci va invit sa lucrati cu MMM si sa experimentati direct impactul ‘cutiei de training’ asupra invatarii in compania voastra!

September 24, 2018

CITESTE MAI MULT