Blog

Inovatie in leadership

By Viviana Andone

Tagged in Training

Inovatie in leadership, eveniment aniversar MMM Consulting. Multumim tuturor pentru prezenta si va invitam sa descarcati prezentarea evenimentului din linkul de mai jos. Prezentare Inovatie in leadership 2018_MMM Consulting Va asteptam cu mare drag si la urmatoarele evenimente MMM.

May 03, 2018

CITESTE MAI MULT

Cum crestem impactul comunicarii de Marketing in mintea grupului tinta

By Anca Covaciu

Tagged in Training , Inovare

Eficacitatea in transmiterea mesajelor de promovare in Marketing, sau cum ajungi si ramai in mintea grupului tinta impreuna cu schimbarea comportamentului acestuia in directia dorita este o preocupare constanta a oamenilor de Marketing. Asaltul informational datorat exploziei mediului informational on-line atinge limite superioare fara precedent. Mintea noastra face eforturi sa acumuleze, sa selecteze si sa retina informatii de interes, insa uneori acest lucru este greu posibil. Ca oameni de Marketing, cum putem face ca mesajele noastre sa fie retinute mai bine si pe termen mai lung de grupul tinta? In paragrafele de mai jos gasim un instrument si cateva argumente pentru o noua metoda de lucru. Invatarea experientiala (David KOLB) - instrument pentru transmiterea mesajelor de promovare Intersectia Marketing-ului cu principiile de invatare pentru adulti are numai de castigat. In fond, Marketing-ul professional, de business are ca grup tinta principal adultii iar acestia au modalitati specifice de a invata si retine informatia. De ce adultii invata diferit fata de tineri? De ce formarea continua a adultilor, pentru a fi eficienta, se desfasoara diferit de cea academica? Adultii au multa experienta, rutine si obiceiuri bine stabilite. Adultii retin mult mai bine cand fac ceva in mod activ si daca pot lega experientele trecute de cele actuale. Pentru ca acestea sa nu constituie bariere, invatarea trebuie sa fie facuta in mod experiential iar retinerea informatiilor se va face cu un procent mult mai mare decat daca informatia ar fi transmisa in mod academic. Kolb (1980) spune ca invatarea la adulti este eficace daca urmeaza patru pasi: adultul trebuie implicat intr-o experienta concreta, intr-o activitate (etapa1) asupra careia sa poata reflecta (etapa 2), din care poate trage concluzii (etapa 3) si pe care o poate repeta (etapa 4) pentru o mai buna acumulare si retinere. Transmiterea mesajelor de promovare intr-un eveniment de tip masa rotunda, simpozion, conferinta Participantii trebuie sa fie implicati mai intai in experiente directe, fara sa li se comunice conceptele pe care au nevoie sa le urmareasca. Experienta concreta poate fi urmarirea unui film (YouTube, FaceBook, TV etc), ascultarea unui mesaj insotit de imagine (CD, radio, FB, YouTube), realizarea concreta a unui exercitiu practic (etapa 1). Experienta concreta va fi urmata de discutii, moderate de organizatorul evenimentului, cu intrebari de reflectare: ce ati observat, ce credeti despre ce ati experimentat etc? (etapa 2). Moderatorul evenimentului prezinta apoi conceptul theoretic sau mesajul de promovare dorit (etapa 3). In etapa 4, participantii reiau experienta concreta realizand activitatea cu performanta superioara avand in vedere aspectele acumulate deja. Dupa etapa 4, nivelul de acumulare si retinere a informatiei este mult mai mare fata de situatia in care organizatorii evenimentului ar fi transmis mesajul direct, fara etapele de experimentare directa si reflectare. Cat retin oamenii - argument pentru transmiterea experientiala a mesajelor de Marketing Conul experientei dezvoltat de Edgar Dale (1969), ne transmite ca retinerea informatiei atinge nivele semnificative prin implicarea adultilor in diferite experiente practice. Cele cu cel mai mic impact sunt: ascultand pe ceilalti (retinere 5%), metode vizuale (retinere 10%), audio-visual (retinere 20%). Metodele cu impact marit sunt: demostratia (retinere 30%), discutiile de grup (retinere 50%) si incercarea de a face sau de a aplica (retinere 75%). Concluzie Principiile si metodele de invatare pentru adulti pot fi o metoda inovatoare de transmitere eficace a mesajelor de Marketing. Aceste metode au fost testate de-a lungul anilor in invatarea pentru adulti iar rezultatele obtinute sunt foarte bune. Folosirea lor in comunicarea de marketing va conduce la invatare si retinere durabila in mintea consumatorului serviciilor pe care dorim sa le promovam.  

April 22, 2018

CITESTE MAI MULT

Abilitati de facilitare pentru Manageri - Necesare?

By Anca Covaciu

Tagged in Leadership

In mediile de lucru din zilele noastre, companiile creaza din ce in ce mai mult medii de invatare netraditionale in care angajatii invata cu mai multa placere si eficienta. Unul dintre principiile invatarii la adulti este acela conform caruia invatarea prin experimentare este cea mai potrivita acestei categorii de ‘invatacei’. Cu acest mod de lucru impactul este superior metodelor traditionale de invatare in care cel care invata absoarbe concepte teoretice dupa care urmareste sa le aplice in viata cotidiana. Proportia optima in ansamblul activitatilor de invatare este  70/20/10 in care 70% reprezinta invatarea prin experimentare (inveti facand), 20% este interventia prin intermediul Coaching-ului/Mentoring-ului (inveti cu ajutorul altora) iar 10% reprezinta invatarea teoretica (inveti de la altii, citind, prin impartasirea experientelor lor sau training-ul in sala). Metodele de facilitare ajuta adultii sa invete experimentand, lucrand impreuna pentru gasirea de solutii la probleme concrete cu care se confrunta, ii ajuta sa creeze strategii si planuri de lucru  aplicate situatiei lor de business sau personale. In mod traditional, munca de facilitare este atribuita unei persoane din afara organizatiei, de obicei un consultant care se bazeaza pe neutralitatea fata de subiectul aflat in dezbatere si pe abilitatile si tehnicile de analiza, gandire critica, concluzionare si adresare de intrebari. Datorita acestor elemente, rezultatul intalnirii unde faciliteaza un consultant este de foarte buna calitate. Insa, am putea sa atribuim acest rol managerului de echipa care zi de zi, impreuna cu echipa lui are nevoie sa gaseasca solutii, sa creeze strategii si planuri, sa analizeze situatii, sa traga concluzii si sa ia decizii implicandu-I pe ceilalti? Noi credem ca DA. Si este chiar  folositor avand in vedere frecventa mare a intalnirilor cu echipa in care managerul are nevoie de oameni implicati si contributori activi la elaborarea solutiilor sau produselor de lucru. Cati dintre noi ne-am confruntat cu sedinte in care un manager vine in fata audientei si incepe sa ruleze nenumarate slide-uri iar audienta incepe sa isi deschida lap-top-urile, iese din sala, verifica telefonul aratand in acest fel dezinteres pentru participare, pentru informatie si …pentru manager? Managerii pot creste rata de angajament in sedinte folosind tehnici de facilitare. Ce este necesar pentru aceasta? Siguranta, naturalete, continut si …tehnica. Siguranta, naturaletea si continutul sunt usor de manifestat pentru un manager avand in vedere relatia de lucru existenta cu echipa iar tehnicile de facilitare se pot invata. Tehnici de facilitare pentru manageri si unde pot fi applicate 1.Colectarea asteptarilor/problemelor Participantii la sedinta sau intanirea de lucru au si ei nevoi si asteptari in legatura cu subiectul intalnirii. Aducerea lor la suprafata destinde atmosfera si incurajeaza participarea la crearea de solutii care vor rezolva si asteptarile lor. 2. Rezolvarea problemelor O buna rezolvare a problemei provine dintr-o corecta definire a acesteia iar metoda Kepner-Tregoe ne ajuta sa vedem clar situatia. 3. Identificarea cauzelor problemelor O cauza bine definita ajuta la definirea adecvata a solutiilor. Diagram Ishikawa (Fish diagram) ajuta la vizualizarea cauzelor posibile. 4. Generarea solutiilor la probleme Solutiile potrivite sunt generate usor cu tehnicile de Brainstorming si Brainwriting 5. Tehnica intrebarilor in facilitare Punand intrebari in mod corect, stimulam participarea la discutie si generarea de idei din partea participantilor 6. Crearea ambientului in facilitare Pentru ca spatiul de facilitare sa ajute creativitatea si participarea, crearea ambientului este foarte importanta. In ambient includem: aranjamentul salii, organizarea grupurilor de lucru, atmosfera creata prin cromatica si sunet/voce. 7. Planul de actiune Acesta este esential pentru o inchidere corecta si care asigura aplicarea in practica a solutiilor generate in timpul intalnirii de lucru. Cum iti poti dezvolta abilitatile de Facilitator? In primul rand trebuie sa realizezi ca iti va fi folositor in relatia cu echipa si obtinerea de rezultate superioare de performanta. Intelegand aceasta efortul de transformare va fi mai mic si mai usor. Motivatia puternica sustine cu energie suplimentara totul! Apoi trebuie sa vorbesti despre asta cu cine te-ar putea ajuta sa obtii ce iti doresti. Managerul direct si HR-ul sunt factori importanti cu al caror prijin poti realiza acest pas. Este necesar un buget pentru participarea ta intr-un program de dezvoltare a abilitatilor de facilitator. Si desigur, este nevoie sa practici consecvent si sa iti doresti sa transformi sedintele de echipa in evenimente dorite si experiente care raman in mintea si inima celor care participa la ele!  

April 19, 2018

CITESTE MAI MULT

MMM Consulting - 15 ani de prezenta dedicata dezvoltarii pentru performanta

By Anca Covaciu

Tagged in Antreprenoriat

Anul acesta compania MMM Consulting (pe scurt, MMM) implineste 15 ani de existenta in piata din Romania. O prezenta tenace, de calitate si vizionara, o prezenta dedicata dezvoltarii pentru performanta a clientilor corporativi. In 15 ani, zeci de organizatii si sute de participanti au beneficiat de oportunitati de dezvoltare prin participarea in programe de training, consultanta si coaching ale MMM. Am stat de vorba cu doamna Madi Radulescu, fondatorul companiei si Director General. Am aflat astfel cateva din reperele istoriei companiei, despre provocarile, succesele si aspiratiile pentru urmatorii ..15 ani. Cand ati fondat compania si ce a stat la baza ideii de a o infiinta? MR: Pe 11 iulie 2002 ar fi trebuit să particip la ceremonia de absolvire a programului de MBA al Warwick University UK. Insa nu am ajuns, dintr-un motiv foarte important pentru mine, poate chiar mai important (zambeste). Pe 11 iulie 2002, s-a nascut fiica mea Adina. Am luat atunci decizia de a fonda propria companie de consultanta și de a-mi urma visul și valorile personale. Primul slogan al firmei a fost: „Your personal management consultant”. Cred si acum ca aceasta convingere pusa in practica timp de 15 ani a fost cea care ne-a diferentiat si ne-a purtat in siguranta pana acum. Chiar daca acest slogan nu a fost intodeauna promovat (ulterior am adoptat un altul, la fel de motivant pentru noi si anume cel de ‘Arhitecti ai Invatarii’), acesta ne-a insotit permanent si ne-a ghidat in munca noastra cu clientul. Credem in echipa noastra ca orice proiect de consultanță, de dezvoltare personală, profesională sau organizațională trebuie să fie unul atent contextualizat și personalizat, unul pe care clientul sa il simta ca fiind al lui. Am urmarit constant sa creem aceasta perceptie clientului nostru: ‘’proiectul meu, rezultatul meu, pentru care ma implic total.” Cum a evoluat business-ul companiei in 15 ani? MR: La scurt timp dupa infiintare, in anul 2003, m-am relocat impreuna cu familia in Bulgaria, urmand dezvoltarea de cariera a sotului meu. Mutarea aceasta care a ajuns sa dureze timp de 4 ani, ne-a adus experiente minunate noua ca familie insa mi-a oferit si mie posibilitatea de a avea primii clienti si contracte de training si consultanta.  Mai exact, într-o arie geografică nouă, am inceput sa lucrez cu companii multinaționale, în limba engleză, personalizând și punând în practică toate ideile pe care le aveam la acea vreme. Am sprijinit atunci prima data proiecte de dezvoltare ale Colliers Bulgaria și Colliers Serbia, apoi grupul Cefin în Bulgaria, România, Ungaria si Italia. Am avut si alte proiecte in tari precum Macedonia si Austria. Imi face placere acum sa realizez faptul ca in 15 ani de existenta a companiei, impreuna cu echipa mea, am lucrat pentru clienti nostri in 15 tari. Am călătorit mult, am cunoscut oameni minunati și am învățat extraordinar de mult. Cum arata echipa MMM Consulting acum? MR: În 2006 am revenit în țară și cel mai important obiectiv al meu a fost să creez o echipă. Nu mai stiu exact unde am inceput sa promovez ideea de infiintare a echipei MMM, insa imi amintesc faptul ca prima mea colaboratoare a venit și mi-a spus ca doreste neaparat sa lucreze în training și consultanță. Impreuna am realizat proiecte extraordinare în primii cinci ani. După încă un an, aveam solicitari constante de la clienti si a fost necesar sa măresc echipa. Atunci am întâlnit-o pe Viviana Andone, cu care lucrez si astazi. Ei i-am incredintat unul dintre cele mai mari și mai frumoase proiecte ale MMM: Academia Cefin – Fondazione Leonardo. În aceeași perioadă, ni s-a alăturat și Diana Voicu, la fel, o prezenta continua de atunci in echipa noastra. Mi-am dorit un anumit tip de profil in echipa mea: oameni ambitiosi, creativi, cu dorința continua de a învăța. Acesti oameni au inspirat clientii nostri si ne-au ales pentu a realiza impreuna proiecte care atat pe ei cat si pe noi ne-au dus mai departe. În acest moment, echipa are șase oameni care lucreaza constant, precum și un cerc restrâns de colaboratori in care credem si care cred in noi. Competentele lor speciale ii fac potriviti pentru proiecte creative de invatare si dezvoltare pentru clientii nostri. Ma refer la competente in Management, Marketing, Finante, HR, Dezvoltare si Design organizational. Toti suntem Traineri si Facilitatori iar unii dintre noi si Coach. Amprenta MMM cere de la noi toti profesionalism, dedicare, creativitate si nou. Este evident ca ati trecut peste criza economica din 2009. Cum ati reusit? MR: In 2008 am încheiat un parteneriat exclusiv cu compania americana Persona Global. Folosim de atunci cu succes instrumentele lor de dezvoltare manageriala in proiectele noastre. Tot în 2008 am lansat un program „flagship” – TOT by MMM. Anul acesta programul de formare de formatori (Train of Trainers) implineste 10 ani si suntem foarte mandri de el. Peste 1.300 de participanti (traineri profesioniști, traineri în corporații, traineri care antrenează abilități interpersonale sau manageriale, dar și traineri pentru subiecte tehnice, de la aplicații bancare, la tehnologii înalte în industria românească) ne-au trecut pragul si au absolvit echipati cu abilitati care le-au adus succes si confirmare profesionala. A fost un moment excepțional de dezvoltare, ținând cont de faptul că în 2008 începea criza iar in timp ce multe companii reduceau bugete sau inchideau, noi am crescut in continuare sanatos si sustenabil. Cum am reusit? Recunosc sincer: ne-a fost frica sa nu disparem! Ne-am tinut cu dintii de sloganul nostru initial, am fost alaturi de clientii nostri, i-am ajutat pe ei sa traverseze criza si astfel ne-am ajutat si pe noi! Si am mai fost gospodari, cumpatati si foarte creativi. Cum ati continuat? Ce perspective aveti? În 2010 am avut ideea de ne implica in Coaching, am aderat la standardele ICF și EMCC. De asemenea, am inceput colaborarea cu un client special: Plastipak International. Devenind partenerul lor pentru dezvoltare în 12 țări, am antrenat in competente de business tip MBA peste 60 de manageri cu responsabilități locale și internaționale, în Europa, America de Sud și Africa de Nord. În 2014, MMM a devenit prima companie de consultanță și training din România certificată ‘Investors in People’, nivel Bronze. Peste încă un an, în 2015, am demarat parteneriatul cu PerformanSe, companie franceză si parte a grupului internațional Juhliet Stewern. In numele lor am lansat in piața din România instrumentele de identificare a potențialului de leadership și de performanță individuală și în echipă WAY și TeamBooster. De atunci folosim constant si cu succes aceste instrumente care aduc clientilor nostri mai multa certitudine in luarea deciziilor de promovare si alocare pe noi posturi a oamenilor lor. Ce valori va conduc mai departe? La 15 ani de existenta, avem nevoie sa consolidam rezultatele noastre si sa ne adaptam unei piete mature in care clientii cer mai mult de la noi. Vom fi asadar pragmatici si creativi. Echipa noastra include acum in totalitate consultanti seniori cu care putem aborda aproape orice subiect de dezvoltare. In fața unui client, pornim de la o „pagină albă”. Uitam pentru moment tot ce stim, ascultam clientul si nevoile lui si abia apoi punem in actiune cunostintele si competentele noastre pentru a crea ceva special, differentiator pentru ambele parti. Ne place creativitatea aplicată, ne plac lucrurile care imediat pot fi legate de rezultate concrete. Nu în ultimul rând, succesul nostru s-a multiplicat cand am scăpat de obsesia cifrei de afaceri. A fi în topul companiilor din piața de profil nu înseamnă neapărat să ai o cifră de afaceri foarte mare. Am ales sa ramanem o companie mică, însă toate proiectele noastre au o amprentă foarte puternică de originalitate si impact. În 2018, la 15 ani de activitate, ne ancorăm viziunea pornind de la realitatea curentă, de la o perspectivă asupra viitorului încărcată de umanitate, dorind să devenim Arhitecți ai viitorului! In ceea ce ma priveste cred că alegerea de a deveni Consultant este cea mai bună alegere făcută în viață, mi se potrivește și mi-a dat atât de multe satisfacții personale și profesionale.” Redactor: Anca Covaciu, Senior Consultant si Learning Architect. Colaborator al MMM Consulting din Octombrie 2017.

March 21, 2018

CITESTE MAI MULT