Blog

Cine stie ce este SIMPLEXFITNESS®?

Cine stie ce este SIMPLEXFITNESS®?

By Razvan Zaharia

Tagged in Dezvoltare personala

Există multe asemănări între sport și business, atât din perspectiva principiilor aplicabile, cât și din cea a analogiei dintre unele elemente care se regăsesc în cele două domenii de activitate. Pornind de la această premisă, am dezvoltat si organizat împreună cu unul dintre clienții noștri programul de teambuilding SIMPLEXFITNESS® for Business, integrat într-un offsite meeting la care au participat cca. 90 de oameni, majoritatea ocupând poziții manageriale. Programul a fost structurat în trei părti: Prima parte a constat într-un atelier de wellbeing, în care participanții au învățat să facă mișcare conștientă. SIMPLEXFITNESS® este un model de miscare constienta care imbina exercitiile functionale (functional training) si tehnicile de mindfulness. Cea de-a doua parte a fost bazată pe activități de echipă - realizarea unui spot publicitar de promovare a mișcării conștiente, pe baza experiențelor trăite în atelierul de wellbeing. Ultima parte a programului a fost gala de premiere a echipelor, ca umare a vizionării spoturilor publicitare și a voturilor acordate chiar de participanți printr-un sistem de voting on-line. Obiectivele acestui program de teambuilding s-au situat simultan în mai multe planuri de acțiune: Optimizarea proceselor de business Dezvoltarea echipei Wellbeing   Optimizarea proceselor de business a fost stimulată prin conștientizarea și aplicarea principiilor mișcării sănătoase și a elementelor principale ale acesteia în timpul activităților din prima zi și prin debrief-ul realizat în cea de a doua. Principiile siguranței, eficacității și eficienței joacă un rol important atât în sport, cât și în business. De asemenea, elementele importante ale mișcării conștiente își găsesc corespondența în mediul organizațional: A fi mindful - foarte pe scurt, înseamnă orientarea atenției către fiecare moment prezent, acceptând situația curentă, manifestând companiune pentru sine și pentru ceilalți, și angajament în stabilirea și îndeplinirea obiectivelor; atât în sport cât și în business, mindfulness-ul este o modalitate de conectare autentică cu ceilalți și de ancorare in realitatea înconjurătore, o modalitate eficientă de creștere a adaptabilității. Postura - menținerea spatelui drept în timpul efectuării exercițiilor fizice protejează coloana vertebrală; corespondentul din plan organizațional este reprezentat de liniile directoare și valorile care susțin îndeplinirea obiectivelor. Respirația - este un proces continuu de eliberare a aerului din care a fost consumat oxigen și care s-a încărcat cu dioxid de carbon; în același timp, orientarea atenției către expirație în faza maxima de efort contribuie la eliberarea tensiunilor fizice, și psiho-emoționale; în mod similar, în business este necesar să lasam în urmă ceea ce nu ne mai este de folos pentru a face loc lucrurilor care ne ajută să progresăm. Forma mișcării - efectuâd mișcările într-un anume fel (conform principiului eficacității, și respectând principiile siguranței și eficienței) sunt activate și dezvoltate anumite grupe musculare; respectarea regulilor stabilite în cadrul organizației o ajută să crească prin perseverență și dozarea optimă a efortului în momentele dificile. Încălzirea - este o ”rutină” care pregătește sistemul musculo-scheletal pentru efort și este o condiție esențială a pentru un antrenament sigur și eficicient; ținând cont de dinamica mare a mediului actual de business și de nivelul ridicat de impredictibilitate, succesul presupune ca oamenii din organizații să fie în permanență pregătiți să răspundă solicitărilor din mediul intern și extern al organizației, pe măsură ce acestea apar. Stretching-ul - are rolul de a detensiona muschi și de a crește mobilitatea (flexibilitatea articulațiilor + elasticitate musculară); flexibilitatea și eliberarea tensiunilor sunt esențiale în condițiile actuale de business, descrise la punctul anterior. Pe parcursul desfășurării atelierului, în faza de exersare a mișcărilor funcționale de bază, participanții au lucrat în perechi, oferindu-și feedback în timp real pentru a aplica principiile mișcării sănătoase și pentru orientarea atenției pe elementele principale ale acesteia. Activitățile de echipă au creat contextul potrivit pentru manifestarea talentelor mai puțin cunoscute ale participanților, aceștia cunoscându-se mai bine pe această cale. De asemenea, desfășurarea unei activități total diferite de cele în care interacționează în mod curent a generat un alt tip de interconectare a participanților și a condus la creșterea coeziunii la nivelul echipei. În cadrul galei de premiere au fost acordate premii în funcție de cinci criterii - creativitate, dinamism, expresivitate, capacitate de convingere și amuzament - fiecare echipă fiind premiată în funcție de unul dintre acestea. Faptul că fiecare echipă a câștigat un premiu diferit de celelalte a contribuit la întărirea ideii de complementaritate a competențelor în cadrul unităților organizaționale și în cadul companiei versus competiția cu concurenții din piață. Obiectivul de wellbeing al programului a fost îndeplinit din perspectiva următoarelor aspecte: Conștientizarea importanței mișcării și a beneficiilor acesteia, atat la nivel fizic, cat si psihic, mișcarea fiind unul dintre pilonii principali ai stilului de viata optim. Experimentarea și învățarea mișcărilor funcționale de bază, care pot fi utilizate în mod sigur și eficient în orice antrenament pe care îl efectuează participanții după teambuilding. Obținerea unui tonus fizic și psihic ridicat de către participanți. Integrarea programului de teambuilding bazat pe mișcare conștientă în evenimentul de business a stimulat dinamismul. Programul a fost foarte bine apreciat de către participanți, printre elementele pozitive menționate de aceștia în feedback numărându-se premierea tuturor echipelor pentru competențele manifestate intr-o mai mare masura ca urmare a voturilor acordate chiar de participanți și analogia dintre activitatea experiențială bazată pe mișcare și activitățile de business.  

October 15, 2018

CITESTE MAI MULT

Cum ajuta  ‘Cutia de training’ la dezvoltarea angajatilor?

Cum ajuta ‘Cutia de training’ la dezvoltarea angajatilor?

By Georgiana Gheorghita

Tagged in Din proiectele MMM

Toata lumea stie ce este o cutie de training? Dar ce ascunde ea? Probabil ca unii stiu ce contine insa nu neaparat cum ajuta continutul ei la livrarea unor programe interesante si atragatoare pentru angajati. Este acea cutie, rucsac, punga (cum dorim sa o denumim) care insoteste Trainerul la cursurile pe care le livreaza participantilor. Cutia contine materiale de care are nevoie un Trainer pentru crea impact, pentru a capta si mentine atentia pe parcursul programului si …poate cel mai important, pentru a facilita procesul de invatare.   In MMM Consulting eu pregatesc aceste “cutii de training”si pot spune cu convingere ca acestea ajuta oamenii sa invete si sa se dezvolte. De ce spun aceasta? Fiecare cutie este diferita, continutul ei fiind influentat de contextul in care Trainer-ul livreaza: indoor/outdoor, nivelul organizational al participantilor, training/workshop/team building si nu in ultimul rand de metodele de lucru ale celui care livreaza. La noi in MMM, fiecare Trainer lucreaza in stilul lui personal. Unii cer cutii mai ‘pline’, altii cer un continut mai colorat, altii sunt mai ‘austeri’ si prefera sa lucreze cu ceea ce se gaseste din plin in sala, adica cu mintea si experienta participantilor si fara prea multe elemente ajutatoare. Si va spun un secret: eu vad si toate formularele de feed-back ale participantilor in legatura cu performanta programului si a Trainerului. Pot spune ca toate variantele de continut ale cutiei de training au succes pentru ca cel care le foloseste pune impreuna cu continutul cutiei experienta lui, personalitatea si dragostea lui fata de munca lui si participanti. Dar sa revenim la continutul cutiei de training! Fiecare client este diferit, si sunt multi cei care iau parte la “nasterea” unui curs pe placul si nevoia de dezvoltare a companie, deoarece asa cum stiti, noi la MMM suntem Arhitecti ai invatarii. Aceasta ne permite sa colaboram la proiectarea cursurilor cu clientii nostri si sa cream programe absolut noi si adaptate nevoilor lor specifice. In acest sens, este nevoie ca si cutia sa contina materiale adecvate cursului respectiv. Sunt si cursuri standard unde materialele sunt mereu aceleasi, acestea fiind cel mai usor de pregatit. Insa, dupa cum spuneam, cutia de training difera si in functie de Trainer. De exemplu, un Trainer poate prefera cartoane de pus pe masa cu numele participantilor iar altul poate prefera etichete care se lipesc in pieptul participantului si pe care acesta isi scrie cu carioca colorata numele sau. Varianta din urma asigura o mai mare apropiere a oamenilor intre ei dar si fata de Trainer precum si o deschidere chiar de la inceput pentru creativitate si implicare. Desigur si varianta cartoanelor pentru masa este buna deoarece este potrivita unor evenimente mai formale sau adresate nivelelor superioare din organizatie. Alte articole din cutie pot fi: carioci pentru hartia de flip-chart. Aici, urmaresc sa pun un numar mai mare pentru ca Trainer-ul sa poata oferi ocazia tuturor din sala sa contribuie la exercitiile de grup dar si o gama  mai variata de culori pentru ca ceea ce scriu oamenii sa fie atragator, energizant si diferit in functie de preferinta lor. La fel, Trainer-ul accentueaza continutul instruirii subliniind cu culori diferite informatia mai importanta. Un alt articol din cutie care ma impresioneaza pe mine cel mai mult sunt asa numitele ‘accesorii pentru training’. Acestea sunt reprezentari vizuale colorate ale unor concepte folosite in program. Participantii pot trece din mana in mana aceste cartonase (de diferite forme si culori) pentru a absorbi mai bine si mai de aproape acel concept. Cateva exemple: Curba schimbarii, Palnia delegarii, Curba de leadership situational, Piramida nevoilor lui Maslow, acronimul SMART pentru stabilirea obiectivelor etc. Culoarea, forma si faptul ca poti 'atinge conceptele’ invatate improspateaza atmosfera in sala, aducand energie si bucurie creand in acelasi timp si perceptia ca ceea ce invatam este usor de inteles si aplicat. Trebuie sa recunosc, exista si situatii in care imi este greu sa pregatesc cutia. Unii Traineri sunt foarte solicitanti, cer multe accesorii, acestea sunt greu de realizat uneori si cerute in foarte scurt timp. Insa eu inteleg ca acest subiect este foarte important si reusesc sa gasesc solutii pentru a indeplini cerintele. Insa nu …intotdeauna …din motive care tin de suprapunerea programelor in timp, mare incarcare de lucru sau chiar indisponibilitatea companiilor care produc aceste articole. Atunci eu explic situatia iar Trainer-ul este nevoit sa improvizeze in sala astfel incat participantii sa nu simta lipsa unui pix, a unui name-tag sau a unui formular de lucru. Colegii mei Trainer-ii sunt experimentati, profesionisti si ….. descurcareti 😊 Mai sunt si altele in cutia de training, desigur: foarfeca, sfoara, biletele si foi colorate, banda de lipit, plastilina pentru agatarea foilor de flip-chart pe perete, cablu prelungitor, capsator, formulare si foi nescrise, boxa pentru amplificarea sunetului, esarfe etc. Daca v-am trezit curiozitatea in legatura cu utilizarea articolelor din cutia de training, atunci va invit sa lucrati cu MMM si sa experimentati direct impactul ‘cutiei de training’ asupra invatarii in compania voastra!

September 24, 2018

CITESTE MAI MULT

De ce ar fi bine ca HR-ul sa prefere programele de dezvoltare complexe?

De ce ar fi bine ca HR-ul sa prefere programele de dezvoltare complexe?

By Anca Covaciu

Tagged in Bune practici , Din proiectele MMM , Competente manageriale

Inca imi este usor sa privesc din ‘papucii’ de HR avand in vedere transferul meu profesional de anul trecut din rolul de HR in consultanta de management. 20 de ani de lucru in HR iti imprima pe harta mentala ‘autostrazi’ ale modurilor in care obtii bune rezultate in acord cu obiectivele de HR si de business. Este obiectivul nostru ca HR sa dezvoltam angajatilor aptitudini si atitudini care sustin afacerea si progresul acesteia. Avem bugete? Uneori da, alteori mai putin si suntem nevoiti sa facem compromisuri pentru a face totusi ‘ceva’ pentru oameni si organizatie. Programele scurte sau simple ne dau impresia ca nu am trecut cu vederea munca noastra si ce asteapta compania de la noi insa pe termen  mediu si lung organizatia nu beneficiaza de acel ‘ceva’ adecvat pentru a ramane competitiva si de succes. Intr-un process eficient de invatare pentru adulti, etapa de training trebuie urmata de etapa de consolidare prin reluare si aplicare pentru a obtine rezultatele asteptate in business. Preocuparea noastra in HR pentru schimbarea comportamentului angajatilor prin training si nu numai ar trebui sa fie permanenta. HR-ul are, din fericire, in multe organizatii, un loc la masa de discutii si luat decizii importante si acesta este locul in care argumentatia noastra pentru calitate in dezvoltare ar trebui sa aiba loc. Prin dialog cu managerii din business putem gasi o solutie de buget si aprobare pentru un program mai bun, mai complex, mai eficient. In loc de doua zile de training pentru un program de dezvoltare a abilitatilor de management pentru noii manageri, sa argumentam pentru doua zile de formare plus o zi de consolidare si follow-up de la 3-6 luni de la desfasurarea programului de training. In acest interval de 3-6 luni, sa incurajam managerul sa valideze si sa consolideze noile abilitati ale celor care au participat la training prin implicarea in proiecte, dialog si provocari. Dupa aceasta zi de fixare, incurajam participantii sa acumuleze mai departe aplicand noile cunostinte, aptitudini si atitudini in  proiecte relevante pentru business. Acest ciclu complet de invatare (Training – Aplicare – Consolidare – Acumulare) garanteaza schimbarea comportamentului de business in cel dorit pentru o performanta superioara. Beneficiul este tripartit: Angajatul se transforma cu adevarat din punct de vedere profesional si personal, Compania se dezvolta intr-un mod sustenabil iar HR-ul construieste echipe performante precum si pentru sine creaza o imagine profesionala de Business Partner dorit si apreciat. Recomandare In activitatea mea de HR Director, am ales de cele mai multe ori programe complexe de dezvoltare penru angajati si am luptat cat am putut pentru a obtine buget pentru acestea pe principiul ‘mai bine mai putin si bun, decat …’. Si am argumentat in favoarea lor pentru ca un program cu o durata mai lunga asigura prin repetitie o garantie mai mare a schimbarii de comportament. Un program care include mai multe elemente: training combinat cu coaching, realizarea de proiecte in organizatie si ‘mentoring of others’ folosind cunostintele si abilitatile nou dobandite asigura o mai mare eficienta a invatarii precum si mult dorita schimbare de comportament.        

September 14, 2018

CITESTE MAI MULT

Este posibila conducerea oamenilor prin coaching?

Este posibila conducerea oamenilor prin coaching?

By Madi Radulescu

Tagged in Coaching pentru performanta

Am derulat de curând un proiect de dezvoltarea abilităților de coaching pentru lideri. Oameni care obțin rezultate frumoase în compania lor, care conduc echipe mai mici sau mai mari, unii dintre participanți fiind membrii în bordul companiilor alții, conducând echipe operaționale cu provocări însă la fel de complexe, ca toți ceilalți. Multe dintre principiile coachingului, așa cum am ajuns împreună la concluzie la finalul proiectului, erau cunoscute și chiar aplicate. Însă a apărut, și de această dată, obiecția generală a lipsei de timp, a presiunii continue care ne ține departe de oportunitatea de a fi coach pentru oamenii noștri și ne ține în capcana oferirii soluțiilor pe masă, zi de zi, în grabă printre multe alte activități, probleme și cerințe. Pentru că este evident mult mai rapid, mai simplu, mai la obiect și dacă tot este să greșim, măcar greșim noi și ne asumam ce-am făcut că de-aia suntem manageri. Cat este posibil în mod real să adoptăm un stil de conducere pe bază de coaching? De multe ori, nu avem posibilitatea sau încrederea în forțele proprii că putem implementa un proces formal de coaching în echipa noastră. Chiar și așa, ne putem imbunătăți in stilul de conducere către unul mai apropiat de oameni, mai inspirational și transformațional, într-un stil de conducere bazat pe coaching. Pe măsură ce bifam una câte una sugestiile de mai jos creștem aceste șanse: Antrenează-ți abilitatea de a lua o secundă de gândire, o foarte scurtă pauză înainte de a arunca răspunsul la întrebările pe care ți-le pun oamenii din echipa. Preț de o respirație, dai creierului tău șansa să reformuleze răspunsul sub forma unei întrebări: tu cum ai vedea soluția la problema asta? Ascultă până la capăt răspunsul pe care-l primești, oricât de stângaci sau incomplet ar fi el și forțează puțin în zona construirii "cazului": de exemplu, cazul clasic tip "nu știu, că dacă aș fi știut nu veneam la tine" pot răspunde cu "hai să vedem ce știm?". În acest fel îți ajuta mult in echipa să conștientizeze mai bine ce argumente are, ce resurse are, cine mai este implicat în situație, de cine pare că depinde rezolvarea și multe alte detalii. În același timp, dintr-o atitudine negativă de tip "nu știu" sau "nu pot" pozitivam dialogul și reorientam discuția către soluție. Ca să nu mai spunem ca, după să-ți primești o cantitate importantă și relevantă de informație extrem de utilă chiar în cazul în care decizi că e mai bine, totuși, să iei răspunderea soluției asupra ta. Evaluează pe moment dacă îți dorești doar soluționarea problemei sau îți dorești și ca persoana care vine la tine cu problema respectivă să învețe din ea și data viitoare să se poate descurca autonom. Dacă răspunsul este pozitiv, acesta este un moment extraordinar de bun pentru a aplica tehnicile de coaching pentru performanță. Poți în acel moment să-ți mai iei câteva clipe întrebând: "ce este dificil pentru tine, sau unde nu te descurci?" Pentru că în acest fel poți înțelege multe despre omul care a venit cu problema la tine și nu doar despre problema versus soluție. Dacă răspunsul la întrebarea 3 este unul pozitiv, e nevoie de încă un pas. Alocă 5 sau 10 minute pentru a-l ghida pe omul tău printr-o serie scurta de întrebări care să producă două-trei opțiuni pe care le-ar putea pune-n practica și întrebarea cea mai importantă: ce-ți propui să faci, până când și cum vei măsura ca a ieșit bine? Iată că în cinci minute poți trece rapid printr-o mini sesiune de coaching, fără sa dai soluția, fără să dai răspunsul din mers, obținând un rezultat mult mai profund decât acela al soluționării problemei inițiale: rezultatul învățării, gândirea cu propriul cap de către omul din echipa ta, consolidarea încrederii in el însuși, asumarea unei soluții și punere in practica adica tot ce și-ar putea dori un manager de la oamenii din echipa lui. Poate ca iti va lua un timp anume pentru a deveni un coach in adevaratul sens al cuvantului insa aplicand sugestiile de mai sus stilul tău de leadership va deveni mult mai orientat către oameni, către motivarea și dezvoltarea acestora adica un stil de conducere bazat pe coaching. În esență, este vorba de schimbarea felului in care dialogam cu oameni din echipele noastre.  

September 08, 2018

CITESTE MAI MULT