Blog

5 idei pentru a obtine comportamentul dorit de la Echipa ta

5 idei pentru a obtine comportamentul dorit de la Echipa ta

By Madi Radulescu

Tagged in Bune practici , Leadership , Dezvoltare organizationala , Cursuri leadership , Competente manageriale , Competente de comunicare

Folosesc de multe ori în workshop-uri cardurile POY (Points of You). Este un mod foarte util, rapid și atractiv de a permite oamenilor să vorbească despre ei, despre ceea ce gândesc, despre corelațiile și asocierile pe care le fac cu diverse evenimente ale vieții lor, despre credințele lor în legătură cu munca, cu relațiile, cu felul în care obțin ei rezultate. Va relatez un astfel de caz in care unul dintre membrii echipei cu care am lucrat a ales un card cu o imagine în oglindă. Participantul, manager cu responsabilitati de echipa, a vorbit foarte frumos despre felul în care el înțelege oglindirea între el și echipa lui. Practic, am avut în câteva minute o definiție a leadershipului pe care nu am auzit-o exprimată până acum în acest fel.  Ce a împărtășit a rezonat foarte mult cu felul în care eu privesc leadershipul. M-am bucurat să văd aceste lucruri exprimându-se practic. Voi reda aici, aproape citând, spusele acestuia: “ Pentru mine, oglindire înseamnă faptul că ceea ce dau eu în echipa este același lucru cu cel pe care il voi primi inapoi: dacă reușesc să îi ascult voi fi ascultat, dacă reușesc să le dau feedback voi primi feedback pentru că se vor simți încurajați să primească și să dea feedback, dacă reușesc să le clarific lucruri vor veni către mine cu întrebări și vor exprima nevoia de clarificare, dacă voi reuși să le transmit informații la timp, cu transparența, vor veni către mine spunându-mi ce se întâmplă și dându-mi informații. Este, de fapt, atât de simplu.” Recunosc că s-a lăsat puțină liniște în sală și, colegii lui și-au luat  câteva secunde de răgaz până când au reacționat apreciativ. Au fost pur și simplu uimiți de simplitatea cu care colegul lor a exprimat ceva atat de adevarat. Episodul acesta m-a invitat să structurez câteva elemente de bună practică manageriala pe care le puteți testa în echipa voastră: Stabilește riguros ocaziile de a te vedea cu fiecare din membrii echipei tale, față în față. Chiar dacă ei nu au întotdeauna viziunea de ansamblu a acestor întâlniri, este important ca tu să le ai programate și să respecți și această programare cat mai mult . Rigoarea și regularitatea contactului personal cu oamenii va adăuga valoare, în operațiunile de zi cu zi, pentru că va facilita ocaziile tale de feedback în legătură cu performanța lor și va crea ocaziile in care ai putea clarifica cu ei ce este necesar. Începe întâlnirile individuale cu oamenii din echipa ta întrebându-i despre perspectiva lor, experiența lor, reușitele și dificultățile lor. În acest fel vor fi, la rândul lor, mai bine conectați și vor aștepta feedback -ul pentru că este o chestiune de oglindire: ești interesat în mod autentic, transmiți invitația de a fi interesat în mod autentic. Îți dorești asta în calitate de lider pentru că timpul este limitat și aceste întâlniri individuale funcționează, de fapt, ca mini sesiuni de învățare. Ascultă cu atenție și bunăvoință, cu modestie pentru că, în acest fel, subliniez, prin oglindire, vei capta atenția celuilalt și el te va asculta la rândul lui cu mai multă concentrare. Este un comportament imitat, de o valoare extraordinară pentru care oamenii nu au întotdeauna o disciplină bine formata. Însă, prin oglindire vei reuși să transferi această abilitate oamenilor cu care lucrezi și progresul lor va putea fi mai ușor vizibil. Adoptă o poziție a trupului deschisă, evită barierele fizice - cum ar fi biroul - să stea între tine și colegul de echipă și vei vedea, deasemenea, oglindirea gesturilor tale în gesturile lui. În acest fel, creezi relaxare și îi comunici încrederea că poate avea cu tine o relație directă și deschisă. Oglindirea este un comportament uzual si al coach-ului în sesiunile de coaching. Managerii care deprind acest tip de comportament reușesc să stabilească cu oamenii din echipa lor relații mult mai apropiate și deschise. Rezuma în final tot ceea ce ai înțeles. Uneori oglinzile redau imaginea noastră într-un fel care nu este identic cu ceea ce vedem noi. Oglindind înțelegerea ta, vei dovedi nu numai că ai fost atent și prezent ci îl vei ajuta pe cel din fața ta să vadă cat de eficient reușește să exprime gândurile sale, oferindu-i astfel încă o ocazie de a învăța despre el însuși. Așa cum facem când, în fiecare dimineață, ne uitam în oglindă și constatăm cum ne prezentam în fața lumii. Concluzie - Pe măsura ce cei ce conduc echipe realizează valoarea acestui fenomen de oglindire, capacitatea lor de a modela comportamente productive va crește. Și asta va conduce la dezvoltare personală. Oglindindu-te în oamenii pe care-i conduci vei învăța astfel să devii un lider mai bun.        

May 23, 2019

CITESTE MAI MULT

7 pasi pentru proiectarea si organizarea unui workshop creativ

7 pasi pentru proiectarea si organizarea unui workshop creativ

By Anca Covaciu

Tagged in Inovare , Din proiectele MMM

Workshop-urile sunt un fapt obisnuit in companii. Chiar daca nu le numim asa, intalnirile pe care le organizam cu Echipa pentru a discuta, planifica sau rezolva diferite provocari, pot imbraca forma si structura unui atelier in care fiecare contribuie pentru atingerea obiectivului stabilit. Un alt rezultat important al unui workshop este invatarea pentru ca aceasta se produce cel mai adesea cand lucram in sedinte, ne intalnim sa facem schimb de experienta, in sesiuni de rezolvare de probleme etc. Proiectate bine, workshop-urile pot aduce idei noi care conduc catre inovatie in modul de lucru sau in abordarea catre clienti. Ca orice lucru bine facut si un workshop ar trebui sa aiba obiective, sa fie planificat, pregatit si …promovat catre grupul tinta. 1 — Stabileste contextul pentru workshop Poate fi tentant sa incepi imediat sa rezervi sala pentru intalnire si sa faci cumparaturile de accesorii si instrumente de lucru. Insa mai repede decat acestea ar trebui facute alte activitati.  Cateva intrebari ar fi util sa formulam: Cine sunt participantii? Se cunosc deja intre ei sau cunoasterea mai buna este motivul pentru care sunt invitati la workshop? Care este scopul workshop-ului? Urmeaza sa proiectati impreuna un proiect nou, sa clarificati datele unei situatii, sa gasiti solutii la niste probleme? A avea un scop clar si a-l comunica participantilor este crucial important pentru reusita intalnirii. Oamenilor le plac surprizele dar nu cand sunt invitati la o intalnire de lucru. Ce rezultate asteptati? Poate fi o colectie de idei sau un plan de actiune. Poate fi de asemenea o emotie comuna (de exemplu: “suntem o Echipa puternica”), starea de entuziasm in legatura cu un proiect ce urmeaza a fi lansat, ridicarea moralului echipei in urma unei actiuni de reorganizare care tocmai a trecut etc. Este important sa comunicam aceste rezultate dorite astfel incat participantii sa poata corela agenda workshop-ului cu rezultatul dorit si sa contribuie la obtinerea acestuia. Adultilor le place sa stie la ce participa si de ce. 2 — Acorda pregatirii suficient timp Pentru un workshop scurt de 1-3 zile, asteptarea este ca workshop-ul sa dureze 20% mai putin in timp decat timpul investit pentru pregatirea lui. Buna practica spune ca sunt necesare 3,5 ore de pregatire si follow-up pentru fiecare ora livrata de workshop. Adica: o ora pentru planificare (stabilirea obiectivelor si identificarea activitatilor potrivite pentru a le atinge), o ora pentru pregatire (crearea prezentarii vizuale), ½ ora pentru testarea si rafinarea materialului si 1 ora dupa workshop pentru sumarizarea a ceea ce s-a lucrat intr-o ora de workshop. 3 —Un flux de idei cu sens are loc daca il pregatesti Uneori se intampla ca mai multe activitati puse una dupa cealalta sa nu se lege intr-un ansamblu cu sens. Fiecare activitate ar trebui sa fie legata de urmatoarea si de cea dinaintea ei. De exemplu, un ‘icebreaker’ poate rezulta intr-un set de notite scrise ce pot fi incluse ulterior intr-un alt exercitiu. Cand un workshop pierde interesul participantilor pe parcurs, aceasta se intampla pentru ca activitatile nu au sens, sunt neconectate una cu cealalata, nu sunt legate de rezultatul asteptat si oamenii isi pierd increderea in sensul pentru care se afla acolo si in rezultatul pe care il vor obtine. 4 — Genereaza dovezi de lucru Un workshop este o ocazie de a comunica si lucra in ambele sensuri intre Facilitator si participanti. O modalitate foarte buna de a angaja participantii sa produca rezultatul dorit este de a le facilita lucrul impreuna. Participantilor li se poate cere sa creeze un panou vizual (fotografii, desene, texte etc care sa ilustreze o idee sau un obiectiv). Acest panou poate sa aiba legatura cu un subiect concret de la munca lor sau un subiect imaginar/creativ. Orice este potrivit daca se incadreaza in ansamblul intalnirii pentru ca da participantilor o directie, genereaza idei, ii ajuta sa gaseasca modalitati de colaborare. 5 — Asculta cuvintele si simte atmosfera cat de mult poti Ca si Facilitator, de cele mai multe ori, nu contribui activ la ce se lucreaza in sala. De aceea rolul este de a asculta, a simti atmosfera si emotiile, a urmari ritmul si a interveni pentru a asigura directia si continuitatea precum si a nu lasa emotiile sa degenereze in conflicte. 6 — Creaza si foloseste instrumente de lucru Experienta de a fi intr-un workshop este foarte importanta insa instrumentele de lucru folosite fac participarea de doua ori mai valoroasa. Acestea ajuta participantii sa focalizeze ideile care au aparut pe modalitati practice de implementare a acestora la locul de munca dupa workshop. 7 — Ia notite pe parcurs pentru follow-up Noteaza idei importante aparute pe parcursul discutiilor din sala, fotografiaza tot ce s-a lucrat pentru a le include apoi intr-un raport efficient catre persoana de decizie care a cerut organizarea workshop-ului. Raportul poate fi impartasit si cu participantii ca o forma de recapitulare a ideilor care au aparut, pentru a le dovedi inca o data atingerea obiectivului stabilit si, de ce nu, pentru a le oferi un moment de bucurie post-eveniment prin amintirea momentelor de amuzament care au insotit participarea lor in workshop.    

May 13, 2019

CITESTE MAI MULT

3 jocuri pentru sesiunile de TEAM COACHING

3 jocuri pentru sesiunile de TEAM COACHING

By Anca Covaciu

Tagged in Inovare , Coaching pentru performanta

Jocurile de grup pot fi încorporate în orice întâlnire a echipei și nu trebuie neaparat să includă întreaga echipă. Multe evenimente mai mici vor face o impresie mai de durata asupra echipei! EVALUAREA PERSONALITĂȚII sau COMPORTAMENTULUI Membrii echipei au efectuat evaluări de personalitate sau a unui comportament specific completand un chestionar înainte de sesiune.  Când rezultatele sunt gata sesiunea de team coaching poate avea loc. Moderatorul sesiunii împarte echipa în mini-grupe in care participantii au acelasi tip de personalitate iar fiecare se  prezinta colegilor lor similari. Dupa aceasta etapa de cunoastere se poate utiliza orice alt joc de tip competitie sau aliniere pentru a aduce toate mini-grupurile împreună. Un test de comportament specific pe care il recomandam calduros este ”The Persuasive Communicator” dezvoltat de partenerii nostri Persona Global, US. FOTOGRAFIA COPILULUI Inainte de sesiunea de team coaching  fiecare membru al echipei trebuie sa pregateasca o fotografie cu sine de cand avea sub 1 an de viata. Fotografiile vor fi trimise inainte de sesiune unui membru al echipei care va cataloga imaginile și va crea un afișaj. La întâlnire, toți membrii echipei au șansa de a potrivi persoanele fizice din sala cu cele din fotografiile din afisaj. Acest joc aduce mult zambet si bucurie in sala. Il recomand pentru deschiderea sesiunii de coaching. ARTISTUL Întotdeauna un joc distractiv la inceputul sau sfârșitul unei întâlniri permite echipei să se exprime creativ. Fiecare membru al echipei se pregateste anterior sesiunii sa realizeze in timpul sesiunii o activitate creativa, de exemplu: o pictura, un desen, un colaj cu imagini etc. Pentru aceasta participantii vor solicita Facilitatorului sesiunii materialele necesare sau vor aduce ei insisi materialele necesare, astfel pastrand secretul activitatii pe care o vor realiza. Acest joc permite membrilor echipei să afle cine sunt artiștii din echipă și ce mesaje vor sa transmita colegilor despre viata sau profesia lor. CONCLUZIE Activitatile de cunoastere sau chiar distractive incluse in sesiunile de Team Coaching ajuta participantii sa se deschida unii fata de altii si sa colaboreze mai bine in etapa ulterioara a sesiunii, respectiv aceea in care vor trebui sa identifice si sa solutioneze impreuna probleme cu care se confrunta Echipa.

April 16, 2019

CITESTE MAI MULT

COACHING-ul aplicat in programele de instruire

COACHING-ul aplicat in programele de instruire

By Anca Covaciu

Tagged in Dezvoltare organizationala , Coaching pentru performanta , Din proiectele MMM

Convinsa fiind de ‘puterea’ Coaching-ului m-am gandit sa incerc sa il aplic si in alte situatii profesionale cum ar fi in livrarea programelor de instruire pe diverse teme. Desigur, contextul specific dintr-o sesiune de coaching trebuie creat pentru ca participantii sa translateze usor in postura de contributor la gasirea de solutii la provocarile invatarii sau crearea de concepte. Atmosfera de incredere, apropiere si deschidere sunt astfel ingrediente esentiale. Tehnicile din Coaching pe care m-am gandit sa le aplic pe parcursul livrarii programelor de instruie sunt ‘powerful questions’ (intrebari cu impact) si ‘powerful listening’ (ascultarea). Intrebarile adresate inapoi participantilor atunci cand ei pun intrebari trainerului referitor la ‘cum se procedeaza’ in anumite situatii, ii pun pe ei in situatia de a cauta si gasi ei prima data un raspuns. Marea majoritate a participantilor accepta provocarea, isi pun in miscare capacitatile intelectuale in combinatie cu experienta lor de viata si profesionala si ofera un raspuns. Daca inca mai este loc de imbunatatire, Trainer-ul/Coach ar trebui sa continue cu o alta intrebare si in masura timpului disponibil inca una pana la obtinerea raspunsului potrivit. Ce este inca si mai frumos aici este faptul ca la a doua/a treia/a patra intrebare pentru a se oferi raspunsul intervin si alti participanti din sala si …iata coaching-ul de Echipa. Interactivitatea aceasta ‘impinge’ participanti in noi zone de cunoastere, descoperite de ei insisi. Satisfactia lor (si a Trainerului Coach, trebuie sa marturisesc) este foarte mare. Ei simt ca au creat sau descoperit ceva prin puterile lor intarindu-si astfel incredetrea in sine si convingerea ca sunt la un curs de instruire dar si de dezvoltare personala. Mi s-a intamplat o data ca in timpul unui program de instruire, aplicand tehnica intrebarilor din coaching, un participant care se angrenase in a raspunde si a crea impreuna cu mine solutia pentru situatia creata sa intrebe cu voce tare daca am primit deja plata pentru livrarea programului intrucat ar fi dorit sa fie de asemenea rasplatit pentru contributia sa. Am aproape total convingerea ca a glumit insa am inteles ca programele de coaching sunt mai degraba pentru cei pregatiti sa le primeasca, sa contribuie activ si constructiv si sa priveasca rezultatul ca pe o victorie personala. Desigur, in sala de instruire unde invata adultii atmosfera de lucru este colaborativa si participativa. De aceea participantii au dreptul la propriile pareri exprimate deschis, precum cea pe care am exemplificat-o mai sus. Un Trainer Coach va gasi solutia potrivita pentru a trece peste situatiile provocatoare aparute spontan. Ascultarea am putut sa o fac in special in etapele de deschidere (warm-up) si inchidere (recapitulare si concluzionare) a fiecarei zile de training. In deschiderea zilei, folosind de exemplu cardurile de coaching ‘Points of View’, participantii sunt pusi in situatia de a observa, reflecta si oferi o interpretare la o imagine dintr-un card extras aleator din pachetul de carduri sau sa dea un raspuns unei intrebari de genul ‘Ce nu merge pentru tine acum?’ sau ‘De ce anume trebuie sa te desparti?’. In acest moment ascultarea/linistea si atentia Trainer-ului Coach focalizata aproape complet pe cel care trebuie sa raspunda sunt foarte importante, facilitand procesul de introspectie al participantului si sprijinind oferirea unui raspuns. Este interesant, am observat, cum ‘ascultarea’ practicata corect de Trainerul Coach angreneaza dupa sine ‘ascultarea’ realizata de intregul grup care participa la process. Concluzie Pe parcursul aplicarii tehnicilor de coaching in programele de instruire pot spune ca am observat un grad superior de invatare la participanti, un impact de transformare personala si crearea unor teritorii avansate de cunoastere in inimile si mintile participantilor. Cu caldura, recomand!        

April 15, 2019

CITESTE MAI MULT