Blog

Da-mi 5 minute din timpul tau!

Da-mi 5 minute din timpul tau!

By Diana Voicu

Tagged in Bune practici , Managementul stresului , Managementul timpului

Doua lucruri despre a caror valoare de adevar cred ca nu va indoiti: Suntem din ce in ce mai ocupati si – mai ales managerii – ne plangem ca nu avem timp. Concomitent, ceea ce apreciaza cel mai mult oamenii cu care lucram, inclusiv clientii, este sa le acordam timpul nostru. Asa ca, iata cateva lucruri pe care le poti face in 1-5 minute si care au impact extraordinar. 1 min – Opreste-te langa biroul colegului si felicita-l pentru ceva la care l-ai vazut ca sa straduit. Spune cateva vorbe si despre cum crezi ca beneficiem cu totii de aceasta stradanie a sa. 2 min – Scrie un email catre Echipa si spune-le in 10-15 cuvinte despre un succes recent care nu ar fi fost posibil fara efortul tuturor. Poti folosi cea mai recenta apreciere sosita de la clienti sau o cifra-cheie atinsa de curand. 2 min – Opreste-te din ce faci si focalizeaza-te pe ceea ce face unul dintre colegii tai. Observa-i cu atentie rutinele de lucru si spune-i imediat ce apreciezi, scurt si la obiect. 2 min – Fa-ti timp sa spui o gluma din cand in cand. Alege bine momentul si anunta-l ca atare. Lasa-I sa se bucure de un ras sanatos. 3 min – Pune la cale un moment-surpriza pentru Echipa ta. Poate fi doar o cutie cu ciocolata buna sau o melodie faina care sa aiba darul de a le schimba starea si a le spori concentrarea. 3 min – La finalul unui proiect cu un client, scrie un email colaboratorilor si subliniaza 2-3 lucruri care au facut din colaborarea voastra o bucurie si o valoare. 4 min – Sprijina-ti un coleg sau subaltern cu feedback. Ofera-I cel putin doua aspecte care sunt bune practici (poate nici el nu stie ce bine face acele lucruri). Pune in cuvinte potrivite si 1 aspect la care vezi ca mai are de progresat. Pe acesta, formuleaza-l ca pe o propunere – “Ce-ar fi daca ai incerca sa abordezi asa”. 4 min – Cere unui colaborator sa iti spuna pe scurt ce apreciaza la stilul tau de lucru si c ear dori sa imbunatatesti. Noteaza-ti si fa o promisiune ferma ca vei ajusta acel aspect. 4 min – Din cand in cand, povesteste despre un esec al tau, un insucces sau un blocaj. Fie l-ai depasit si spui cum ai reusit – asta ii va incuraja si pe altii sa vorbeasca deschis despre probleme – fie cere ajutorul colegilor ca sa treci peste acel moment dificil. 5 min – Intr-un loc vizibil in birou, sau in spatiul de lucru comun, pune pe hartie 2 resurse (stil de lucru, trasaturi sau talente ale echipei) si 2 provocari (aspect la care Echipa ar trebui sa se gandeasca pentru a performa mai bine). Semneaza cu o incurajare! 5 min – Decide carui membru al echipei nu i-ai mai acordat atentia si timpul tau de ceva vreme. Mergi la locul in care lucreaza si lasa-te cu totul absorbit de preocuparile sale, stilul sau de lucru, complexitatea sarcinilor si modul in care le gestioneaza. La final, lauda si incurajeaza; ba, chiar spune-i ce ai vazut si apreciat. 5 min – O data pe saptamana, ia-ti 5 minute pentru a trece in revista practicile curente ale echipei tale: fie in lucrul individual, fie in cel de Echipa. Decide care practica e “Cenusareasa” – mereu pusa la treaba si mai niciodata recunoscuta. Scoate la lumina intr-o descriere scurta acel aspect – intr-o sedinta sau un email. 5 min – Spune din cand in cand o poveste care inspira, a ta sau a altora, citita sau auzita. Neaparat, subliniaza de ce ai povestit asta: ce ai invatat din ea, la ce ne poate ajuta pe toti. 5 min – Cere regulat cate unui coleg sa impartaseasca echipei sau tie din secretele echilibrului sau. Intreaba si fii curios: cum reusesti sa faci toate lucrurile astea, care e reteta ta?

March 13, 2018

CITESTE MAI MULT

Rough day @work

Rough day @work

By Diana Voicu

Tagged in Training , Bune practici , Managementul stresului , Managementul timpului

Episodul 1 – Se abuzeaza de tine Uneori toate intentiile tale bune, dedicarea, profesionalismul, perfectionismul si obiceiul de a nu lasa lucrurile neterminate ating si niste cote periculoase. Pentru ca e periculos pentru sanatatea ta si pentru calitatea mediului de lucru atunci cand te trezesti ca se abuzeaza de tine. Fii pe pace, postarea asta nu e despre hartuire sexuala. Stii ca se abuzeaza de tine la locul de munca daca poti bifa fara sa stai pe ganduri macar 3-4 dintre afirmatiile de mai jos: esti constant ultimul/ultima care pleaca de la birou multe dintre sarcini le primesti in ultimul moment si sunt, cum altfel decat urgente cand apar proiecte noi, sarcini dificile si provocari complexe tie iti aterizeaza constant nu-ti amintesti ultima data cand ai fost intrebat(a) la birou “pot sa te ajut cu ceva” listele tale “to do” cresc alarmant de la o saptamana la alta cel mai adesea nu auzi intrebari de tipul “crezi ca poti rezolva asta? ma poti ajuta cu…?” ci mai degraba afirmatii “numai tu poti sa rezolvi asta”, “daca nu ma ajuti tu, nimeni n-o va face” seful si colegii te lauda des si insotesc laudele cu “nu stim ce ne-am face fara el/ea” si, mai rau, “numai el/ea se reuseste sa faca fata tuturor provocarilor” cand ceri sprijin sau vrei sa imparti proiectul cu cineva se ofera cativa inimosi care curand demonstreaza ca nu fac nici un pas fara tine uneori te uiti in jur si te miri cum de sunt colegii tai atat de relaxati din toata lista de proiecte si sarcini in echipa numeri pe degetele de la o man ape acelea in care nu esti implicat(a) iti auzi des numele strigat in birou – prea des! – si de prea multe ori sunt semnale SOS As mai putea continua, dar cred ca e suficient ca sa te prinzi daca intri sau nu in categoria celor exploatati nerezonabil – ca sa ma exprim elegant. Cititorule, daca nu te regasesti, poti continua sa citesti din curiozitate, pentru ca e posibil sa fii dintre cei care nu observa ca se abuzeaza de colegi sau dintre managerii care ar trebui sa evite secatuirea energiei si capacitatii productive a unora dintre membrii echipei. Anamneza Abuzul asta poate avea multe cauze: organizarea deficitara a muncii in echipa; performanta constant slaba a majoritatii echipei; demotivarea cvasi-generalizata; estimarile nerealiste ale gradului de incarcare (suprapuse cu termene limita stricte si proiecte multiple); perfectionismul propriu (da, stiu, intr-a cincea ai avut o profa de mate pentru care 8 era nota mare!); incapacitatea de a spune NU; dorinta imensa de a fi de folos si multe altele. Dar aflarea cauzelor si remediilor poate dura si poate sa nu depinda de tine. Asa ca, sa o luam pe scurtatura. TU poti opri asta Inainte de a-ti da cateva sugestii (provenite de la un workaholic care a fost la reabilitare) cum sa reduci sau chiar sa pui capat exploatarii, te rog sa te intrebi mai intai cat te costa faptul ca lucrurile decurg mai mereu asa. Pana nu descoperi costul nu vei gasi energia sa schimbi status quo-ul. Timp, consum nervos, stres, amaraciunea de a nu fi sprijinit, starea de alerta si alergatura obositoare, izolare, frustrare, sacrificii personale de la timpul propriu, sentimentul de inechitate – si orice altceva mai este prezent acolo pentru tine. Ia-ti putin timp sa te gandesti la asta…..eu ma duc sa imi torn o ceasca de ceai. Gata? Daca ai ajuns aici inseamna ca vrei sa schimbi starea de fapt. Iata, asadar, recomandarile mele: Spune pe bune! – Incepi prin a zugravi adevarul: cate ore de munca aduni in medie, care e incarcarea ta cu sarcini, cat de tarziu pleci acasa, ca nu mai poti continua asa, ca ai nevoie de alt ritm si esti hotarata sa negociezi o alta organizare. Toti colegii trebuie sa afle, concret si cu exemple. Aliante – Daca e sa urnesti ceva, iti trebuie 1-2 colegi dispusi sa preia o parte din sarcini. Uita-te dupa cei mai motivate, mai curiosi, mai activi. Sau cei care s-ar pricepe la unele din acele sarcini. Discuta de principiu cu ei: uite, eu fac asta…e interesant pentru ca…am vazut ca si tie iti plac chestiile astea…nu ai vrea sa fii parte din…? Esti resursa rara – Daca vrei mai multa grija din partea celorlalti, deschide-le ochii. Incepi prin a-ti cere dreptul la o zi libera dupa o perioada crancen de aglomerata. Asta ii va invata ca nu esti mereu la dispozitie. Ciupeste din cand in cand un lucrat de-acasa – cel putin acolo nu te pot inunda decat cu emailuri. Pune in calendarul comun timpi blocati cand lucrezi la proiecte grele si anunta sa nu fii deranjat(a). Afiseaza la vedere lista “to do” ca sa o vada toti si, cand apare o cerinta noua, trage aer in piept cu un usor oftat…cerceteaza cateva secunde lungi lista si incearca macar un timid Nu stiu, zau, cand o sa mai am timp de asta in aceasta luna. Sau un mai hotarat Te-as ajuta dar nu stiu ce sa dizloc din acest program incarcat. Iti sugerez sa apelezi la X. Disciplina – propune-ti in mod strict sa pleci mai devreme acasa. Stai, nu te panica, nu mai devreme de sfarsitul programului. Dar daca lucrezi pana la 8 seara, prima borna sa fie 7 seara. Si anunta-i pe toti de asta – ca ei s-au obisnuit ca stai pana tarziu si de-aia te bombardeaza cu sarcini si la 6 inainte sa iasa din birou. Negociaza! – propune-ti usurarea incarcarii cu sarcini si pastreaza ce este mai dificil de preluat de catre altii, ce intra in sfera ta directa de responsabilitate si ce iti place sa faci. Fa o lista cu celelalte ramase si mergi cu ele la sef, hotarat(a) sa negociezi. Nu pleca de-acolo pana nu te-ai degrevat de cel putin 2 sarcini recurente si consumatoare de energie. Fireste, ofera-ti ajutorul pentru tranzitia la noua persoana delegate. Deconecteaza-te – Indiferent cum iti arata agenda dupa eforturile de mai sus, propune-ti 15-20 de minute de relaxare cand esti la munca. Cel putin! Asculta muzica fara sa lucrezi, plimba-te prin curte sau in fata cladirii, citeste o carte de profil (profesia ta; sau de dezvoltare personala) dar nu un document de lucru; socializeaza cu colegi care au umor, urca si coboara scari…fa o meditatie scurta, cu tehnici de respiratie (si cu vizualizare: imagineaza-ti ca esti opasare pe cerul albastru si biroul se vede undeva miiic, pe pamant, cat o alunita). Spune NU – asta era evident de la inceput. Insa stiu ca ti-e greu. Poti incerca sa amani raspunsul cand ti se cere sa faci ceva nou care te incarca suplimentar. Iti raspund peste 10 minute daca ma pot ocupa de asta, dupa ce imi verific lista “to do”. Spune NU in final, dar ofera-ti ajutorul sau alternativa: Nu pot face acest lucru datorita aglomerarii mele, dar pot sta cu tine jumatate de ora sa iti explic cum se face. Daca ai apucat sa spui DA, conform vechilor obiceiuri, revino iute asupra deciziei: Scuze, cand am acceptat acum 5 minute nu am realizat cat de multe am deja pe cap. Imi pare rau, cred ca trebuie sa gasesti alta solutie. Acum, vorba bancului, “eu sfaturi as mai avea, dar nu mai ai tu gaini”. Cred ca e un bun start daca tu esti dintre cei abuzati. Iti tin pumnii si sunt sigura ca iti va fi in fiecare zi mai bine.

March 13, 2018

CITESTE MAI MULT

Mici trucuri de gestionare a stress-ului

Mici trucuri de gestionare a stress-ului

By admin

Tagged in Bune practici , Dezvoltare personala , Eficienta , Managementul stresului

Ce sa faci cand te simti obosit(a) si stresat(a) ? Cu totii stim deja despre importanta alimentatiei, a calitatii si ponderii alimentelor pe care le intoducem in corp, felul in care le combinam, proportia justa intre glucide, proteine, lipide, minerale, fibre, carbohidrati... Gasim mii de diete si retete ca sa avem un corp mai sanatos si care astfel sa gestioneze mai bine stressul. Dar exista si “diete” de viata mai simple si la indemana, foarte naturale si usor de accesat. Cu ce altceva ne mai hranim, oriunde, oricand? Ce putem face pentru a avea zile pline dar senine? I. Apa 1. Bea apa in mod frecvent. Oamenii de stiinta ne spun ca factorul principal care provoaca oboseala e deshidratarea. Corpul nostru e alcatuit in proportie de 70% din apa. Efectele deshidratarii sunt: scaderea metabolismului, sentiment de oboseala, diminuarea fortei musculare. Numai o scadere de 2% a cantitatii de apa din corp reduce performanta fizica si mentala in mod vizibil. Cu doua cani de apa si o pauza de 15-20 de minute se pot rezolva majoritatea durerilor de cap, multe simpome de oboseala, dureri articulare. Putem rezista saptamani fara mancare, dar doar 3 zile fara apa. Sticluta cu apa ar trebui sa fie un accesoriu indispensabil. 2. Da-ti cu apa pe fata cand te simti crispat(a )si tensionat(a). Senzatia de racoare scade temperatura faciala, calmeaza tensiunea intracraniana si simtim imediat efectul de relaxare si limpezire mentala. De asemenea in spatele lobului urechii si pe incheieturile mainilor si gleznelor. Sunt zone puternic vascularizate in care arterele se afla imediat sub suprafata pielii, astfel incat racorirea lor produce o stare de calm la nivelul intregului corp. 3. Mergi la un bazin pentru a innota. Daca reusesti sa iti cultivi practica asta dimineata iti vei incepe job-ul plina de energie si voie buna. De asemenea iti intaresti musculatura, fortifici si flexibilizezi articulatiile, stimulezi circulatia sangelui si irigarea optima a organelor interne, optimizezi functionarea intregului corp. 4. Fa gimnastica aerobica la piscina. Daca iti place miscarea mai dinamica poti incerca varianta asta care face ca corpul tau sa beneficieze de un foarte placut masaj hidraulic pe masura ce iti faci exercitiile preferate. Efectul antistress e garantat. 5. Bucura-te de ploaie, fie ca doar deschizi fereastra si inspiri aerul reavan, umplandu-ti plamanii cu aer purificat, fie ca te plimbi sau alergi prin ploaie si simti senzatia de prospetime ce vine din atingerea racoroasa a stropilor de ploaie ce-ti ating chipul si corpul. Si daca iti vine sa canti imagineaza-ti ca esti Fred Astaire . Ajuta si asta. 6. Achizitioneaza un acvariu cu pesti. Studiile arata ca dedicand cateva minute pentru a privi un acvariu poate scadea presiunea sangvina si reduce nivelul de stress. Iar mintea se poate detasa de gandurile chinuitoare si tu iti poti relaxa tensiunea emotionala, lasandu-ti trairile sa pluteasca impreuna cu pestii. 7. Tine o mica fantana arteziana in camera sau birou. Susurul acesteia are efecte detensionante asupra creierului tau, scazand frecventa undelor cerebrale catre Alpha - caracteristice starii de relaxare si odihna. Iar in feng shui se considera ca apa curgatoare optimizeza nivelul de energie, si cand e aflata in locatia potrivita, creste starea de santate si chiar norocul ;) II. Aerul 8. Respira profund, lent, ritmic. Muta-ti atentia de la activitate la respiratie si da corpului tau un spatiu de liniste si constientizare senzoriala. Ofera-ti 15 minute de pauza, stai dreapta, cu ochii inchisi, o mana pe abdomen si simte cum intra aerul in plamani, coboara in corp, iti umple zona pulmonara abdominala si expira usor pe gura. Respiratia lenta scade ritmul batailor inimii si implicit presiunea sangvina, contracarand efectele stress-ului. 9. In plus corpul este construit astfel incat sa elibereze 70% din toxine prin respiratie. Daca nu respiri suficient nu permiti o detoxifiere adecvata a organismului si o buna oxigenare a creierului. 10. Iesi in natura, sau macar deschide fereastra si inspira aer proaspat. Ai grija sa aerisesti permanent spatiul in care stai, pentru a-ti asigura aportul de oxigen necesar functionarii optime. Creierul e cel care consuma 20% din cantitatea de oxigen necasar intregului corp pentru desfasurarea optima a proceselor metabolice. Respiratia optima te face fericit! Cantitatea de serotonina din corp – hormonul fericirii, depinde de nivelul oxigenului pe care l-ai inspirat. Ill. “Pamantul” Contactul fizic 11. Automasaj - facial, cranian si al mainilor, daca esti la birou. Acasa -  cat mai mult din corp iti e acesibil – pisioare, trunchi, abdomen. Cand ai timp – o sedinta la SPA.  In conditii de stress muschii se tensioneaza si diminueaza sau blocheaza  curgerea degajata a sangelui, iar tesutul muscular nu mai este hranit in mod adecvat si nici creierul irigat suficient. 12. Fa miscare: rotiri ale capului, topait, alergat (chiar si pe loc), cu miscari ritmice – toate acestea pun sangele in miscare ducand la oxigenarea mult mai buna a creierului. 13. Imbratiseaza o persoana apropiata (fizic sau psihic). E un gest care transmite tandrete, afectiune, protectie, generand profunde emotii placute, de relaxare, confort, hrana emotionala. IV. “Focul” Emotia 14. Zambeste. Generezi sentimente placute in ceilalti si te simti si tu diferit. Memoria celulara asociaza o emotie pozitiva acestui gest si poate fi suficient sa zambesti fara motiv pentru a-ti schimba starea. Cercetatorii au descoperit existenta neuronilor-oglinda in creierul nostru, acestia fac ca noi sa “oglindim”, preluam imediat in fiinta noastra starea unei persoane. De aceea emotiile sunt contagioase. 15. Tehnica “arderii” emotiilor si gandurilor negative. Scrie-ti traile si gandurile negative asociate lor pe o mica foaie de hartie, seteaza-ti ferm intentia de a te elibera de ele si arde acesta foaie cu o lumanare. Contempla arderea lenta si traieste sentimentul de eliberare. Focul are efecte terapeutice purificatoare. Ne insoteste in pesteri si paduri ajutandu-ne sa ne incalzim, sa sa ne protejam de animale periculoase, sa ne preparam hrana. Efectele binefacatoare ale focului sunt inscrise in paleocortex (partea straveche  a creierului nostru). El exercita un efect hipnotic si nu intamplator e folosit in majoritatae ceremoniilor spirituale din intreaga lume. 16. Cultiva-ti emotiile pozitive ancorandu-le prin imagini placute pe care sa le ai la indemana, prin mesaje inspirante, motivationale. Avem capacitatea de a alege ceea ce simtim, de a repeta si fixa in structura noastre psihica trairi pe care ne dorim sa le permanentizam. Si nu te lua prea in serios. Viata poate fi un joc, in care diferite personaje jongleaza cu diverse obiecte, activitati, intalniri... Zambeste-i vietii si respira cu toate celulele. By Cristina Eremia

August 09, 2016

CITESTE MAI MULT