Blog

De ce iubim generația Z ?

By admin

Tagged in Training , Bune practici , Corporatie , Inovare , Eficienta , Inteligenta emotionala , Blended learning

Zilele tecute a avut loc o conferință importantă organizată de Cariere și HR Manager cu tema “FAST FORWARD. ORGANIZAȚIA VIITORULUI THE FUTURE OF EMPLOYEE EXPERIENCE” despre tendințele mediului viitor de lucru, în contextul afluxului semnificativ de generație Z în companii. Cu aceasta ocazie, Diana Voicu a avut o intervenție  pragmatică și foarte inspirată despre ceea ce are bun această generație, cum putem să valorizăm la maxim lucrul cu ei, ce îi motivează și care sunt avantajele lucrului cu generația Z, din perspectiva unui proiect de succes pe care îl derulează de câțiva ani. “ Schimbul de generații  este alături de uriașul val de work from anywhere  și cel de de digitalizare, un trigger  de transformare  a mediului de lucru”, spune Diana, referindu-se la acești tineri care acum pășesc cu entuziasm și încredere în mediul profesional.  Alături de ei, și-a petrecut mult timp în ultimii 4-5 ani, în proiecte dedicate lor, cum este și EY Express, un proiect amplu marca Ernst & Young prin care se angajează anual foarte mulți tineri din generația Z. Modul în care se derulează îmbină perfect partea de learning și testare, ceea ce a determinat chiar de la început un engagement solid și o inducție rapidă. Cu alte cuvinte o soluție sigură cu zero erori de angajare. Principii de lucru care au susținut acest fapt:   • Full contact: Chiar de la început, acești tineri sunt expuși mediului real de lucru, colaborând cu minim 20-30 viitori colegi, angajați deja ai corporației EY, astfel că ei află foarte multe informații care țin de jobul lor și de cultura companiei, din comunicarea cu acești colegi și apoi concret în micile proiecte în care sunt implicați. • 100% learning : Axat pe învățare, deși la bază este vorba de un assement center. Și asta pentru că acești tineri vor să învețe mereu ceva nou, să se descopere pe ei înșiși, să afle structurat ce competențe au nevoie să își dezvolte, să li se creeze medii colaborative, cu feedback individual. Curiozitatea și competitivitatea sunt factori motivatori pentru ei, așa că tot acest proces de learning îl mențin viu, dinamic. • 100% fun: cu ei trebuie să fii creativ și să le oferi un mod cât mai distractiv și mai plăcut de a învața și de a lucra. Aspect firesc, dacă te gândești la cât de mult au investit părinții lor în a le crea o copilărie veselă și lipsită de griji. Care a fost rețetă de succes a Dianei în acest proiect?  A sintetizat-o sub forma a 6 lecții utile pentru un lucru eficient cu generația Z: 1. Me în centre : să se simță centrul atenției, ascultați și cu interes real asupra lor 2. Learn effortlessly : să li se prezinte informațiile într-un mod ușor de asimilat 3. Pain & Gain : le plac provocările 4. Play & have fun : să fie distractiv, iubesc o atmosferă veselă, degajată 5. Right choice 4 me? : Să li se dea mereu motive să se simță cei mai potriviți acolo unde sunt 6. Networking la puterea 10 : Iubesc networking-ul, așa că doresc să li se creeze ocazii de a lucra împreună la proiecte și de a împărtăși rezultate și concluzii personale. O abordare de succes deja demostrată care poate fi un model de aplicat și în alte companii care încă se gândesc poate cu rezerve la angajarea de altfel inevitabilă a generației Z. Ei sunt viitorul nostru așa că cea mai bună cale este aplicare unor soluții deja testate si funcționale: https://www.youtube.com/watch?v=GK_Hb9l9lTc&list=PLNGLjQ9A4sXqKKSYb9qU3W4vGOZfU2Om6&index=10  

April 27, 2021

CITESTE MAI MULT

Dezvoltarea Personala este ca o calatorie, cu Madi Radulescu

By admin

Tagged in Leadership , Inteligenta emotionala , Rezilienta

Dezvoltarea personală este că o călătorie pe El Camino, cu un traseu de-o viață, antrenată de curiozitate, prezență activă, intenții și obiective care se susțin reciproc, pentru a ajunge la destinațiile dorite și de a te bucura de echilibrul creat. "Este o călătorie frumoasă care ne ajută să facem față mai bine acestor vremuri incerte și ambigue, care ne susține în a fi mai agili și mai flexibili, spune Madi Radulescu, un sprijin real si sustenabil, atât profesional cât și personal.

April 10, 2021

CITESTE MAI MULT

Cu valorile la defilare

By admin

Tagged in Training , Leadership , Competente de comunicare , Inteligenta emotionala

Discuția despre valori ar trebui să aibă loc în spațiul public zilnic. În mod evident în școli, adresându-ne exact celor care sunt la vârsta întrebărilor și a clarificărilor legate de valori și de ce anume este important pentru viața lor. Dar nu numai. Discuția despre valori trebuie și merită a fi purtată în fiecare intervenție publică a vreunui politician care se dorește a fi lider al comunității sale. Discuția aceasta despre valori ar trebui introdusă și în spațiul fiecărei firme, fiecare companii care, în esență, generează plusvaloare, locuri de muncă are impact asupra acestei comunități și asupra mediului. Viața noastră, în general, ar merita să fie ghidată după un set de valori dându-ne repere morale mai puternice și făcându-ne mai liniștiți și mai drepți, capabili de-o viață mai împlinită. Am citit în această dimineață o postare a unui prieten cu un citat și îmi permit să îl preiau aici, deoarece e aliniat cu pledoaria mea: ,,Nici cea mai înțeleaptă constituție și nici cele mai înțelepte legi nu vor asigura libertatea și fericirea unui popor ale cărui moravuri sunt general corupte.” Samuel Adams Reiau: cei care își asumă poziții de leadership în societate ar trebui să aibă în fiecare zi câte un dialog în privința valorilor, a ceea ce este important pentru ca lucrurile să se întâmple sănătos și sustenabil. Și m-aș aventura să spun că această discuție despre valori ar trebui să vină înaintea oricărei discuții despre acțiuni, potențiale rezultate, planuri, comisii și comitete. Legătura dintre valori și sănătatea societății Sănătatea organizațională, sănătatea societății în ansamblu, se bazează pe valori. De la drepturile noastre (libertatea de exprimare, libertățile religioase – inclusiv aceea de a alege să nu fii credincios sau practicant religios, toleranța în privința preferintelor politice, opțiunea de a te vaccina – sau nu – alături de grija pentru semenii tăi și alegerea de a nu fi un pericol pentru aceștia dacă optezi să nu te vaccinezi, apărarea drepturilor oamenilor, acceptarea faptului că nimeni nu își poate alege culoarea pielii, numele sau familia în care se naște, deci acestea nu pot fi motiv de discriminare, protecția unor oameni care au vulnerabilități de sănătate) la protecția naturii și a mediului în care trăim, integritatea și solidaritatea pe care le manifestăm, preocuparea de a clădi o societate sănătoasă pe termen lung, chiar și pentru generațiile pe care nu vom apuca să le cunoaștem… toate acestea intră în responsabilitatea fiecăruia dintre noi. Și de aici începe aplicarea… excepțiilor. Fiecare dintre noi, manifest sau nu, deschis sau ipocrit își creează propriile excepții (mici, perfect justificate de graba vieții, de oportunitate sau de frici). Și de aici apar controversele. Controversele se nasc din capacitatea noastră de a ne alinia la nivelul convingerilor, convingeri alimentate de ego, de o educație îngustă, de o dezvoltare personală și spirituală încă neajunsă la maturitate sau de experiențe trecute care au fost dezamăgitoare și menite să contrazică beneficiul valorilor invocate de ceilalți. Și asta pentru că valorile invocate singular nu produc întotdeauna efectul dorit. Este nevoie de un set de valori, de o ”plasă de siguranță” creată de mai multe valori care se sprijină una pe cealaltă. Și de multă perseverentă, coerență și răbdare. Cu toții vrem transparență… dar noi oferim transparență în adevăratul sens al cuvântului? Ca să exemplific, iau discuția recentă din spațiul public despre nevoia de transparență. Tânjim după transparență de mulți ani. Am tânjit după transparență și înainte de 1990. Probabil că fiecare popor condus autoritar a tânjit după transparență în aceeași măsură cu noi. Am dezvoltat în timp mecanisme la nivel individual și societal de a face față lipsei de transparență începând să justificăm și să o alimentăm cu diferite teorii (multe dintre acestea conspiraționiste), din care s-au alimentat din plin cei pentru care această valoare este derizorie și care au profitat la maxim de această lipsă de transparență: afaceri nu tocmai corecte, angajări îndoielnice, contracte alocate pe baza unor înțelegeri subterane. În mod evident, există nevoia de confidențialitate, de siguranță. Nu numai la nivelul administrativ al unei țări sau comunități, ci și în companii, pentru protecție concurențială sau temporizarea aplicării anumitor decizii care nu sunt încă clare. Pe lângă transparentă, însă, vine la pachet o altă valoare: colaborarea. Mai vin comunicarea deschisă și spiritul de echipă. Imaginați-vă care ar fi fost efectul cumulat al punerii tuturor acestor valori în practică și al transferului lor în comportamentele de colaborare ale conducătorilor noștri. Pentru că da, tuturor ne convine transparența atunci când ni se aplică, începem însă să-i găsim nuanțe atunci când trebuie să o oferim altora. Pentru a rezolva acest tip de controversă există legi și regulamente care ar veni să clarifice și să ofere concretețe acestei valori, pentru a reduce șansa de a avea interpretări diferite. Există, în orice instituție, limite de confidențialitate, există definiția a ceea ce înseamnă confidențial, adică ceva ce nu poate fi comunicat transparent oricui, oricând. Și lucrurile ar fi funcționat perfect dacă ar mai fi existat, puse în practică, două alte valori: responsabilitatea (în privință administrării acestor date și a accesului la acestea) și cinstea celor care au condus la generarea acelor date – adică cei care inițial au create breșe în sistem și l-au abuzat in interes propriu. Acesta este doar un exemplu. Ne afectează și îl luăm în seamă, pentru că lipsa de transparență ne activează frica fiecăruia dintre noi, acelora care dorim să beneficiem de transparență și de un serviciu public legat de sănătatea noastră. Cine însă a avut un beneficiu personal din lipsa de transparență va continua să genereze controverse și justificări și ne va consuma o grămadă de energie inutilă menținând un sistem care nu este sănătos și nu se va însănătoși vreodată continuând în acest fel. Care ar fi beneficiile educării pe bază de valori? În primul rând, crearea unei identități care să ne poată face un partener serios de dialog la nivelul Uniunii Europene și nu numai. Nu sorgintea noastră dacică sau latină ne face să fim băgați în seamă (nu intenționez să creez, la rândul meu, vreo controversă legată de valorile naționaliste ale unor concetățeni, deși ar fi atât de ușor), ci capacitatea noastră de a fi parteneri de încredere, care împărtășesc aceleași valori și reușesc să folosească un limbaj similar în momentul în care e nevoie să căutăm soluții. Gândirea critică, esențială pentru a reuși o dezvoltare economică sustenabilă, pentru a contribui la avansarea tehnologică și la utilizarea tehnologiei în viața de zi cu zi într-un mod responsabil, este un alt beneficiu al educației pe bază de valori. Și asta deoarece oamenii care o au știu să pună în balanță beneficii și limitări ale fiecărei opțiuni și decizii, învață să ia aceste decizii în echilibru ținând cont de cei din jur și nu numai de interesele proprii, învață să argumenteze și să susțină în mod asertiv argumentele devenind, astfel, un partener respectat. Pentru stadiul de evoluție a omenirii în acest moment, gândirea critică și argumentarea sunt două competențe esențiale pentru a putea face față în piața forței de muncă și a putea rămâne un jucător economic și un contributor social valoros. Forumul Economic Mondial (https://www.weforum.org) publică permanent studii globale în legătură cu aceste competențe de care școala și universitățile fiecărei țări pot alege să țină cont în momentul în care pregătesc tinerele generații pentru viitor. Și da, această chestiune ține de valorile noastre naționale: grija pentru viitor, sustenabilitatea, orientarea către rezultate. Educația pe bază de valori dezvoltă abilitățile sociale. Societatea se transformă oamenii fiind în continuare atrași de marile aglomerări urbane. Să trăiește din ce în ce mai alert, din ce în ce mai înghesuit, munca se transformă putându-se lucra de oriunde, pandemia a creat noi obiceiuri de muncă și creează noi oportunități pentru cei care știu să-și facă vizibile talentele și interesul pentru un anumit domeniu sau activitate. Pentru a reuși în acest mediu, abilitățile sociale sunt esențiale, pentru că ele te ajută să faci față mai bine presiunilor, să depășești perioade dificile încărcate cu anxietate, să rămâi conectat și să înveți permanent de la cei din jur. Pentru a face posibile aceste lucruri este nevoie de valori precum: curiozitatea și dorința de a învăța, empatia și prețuirea semenilor. Valori precum cooperarea și colaborarea. Asumarea responsabilității. Putem face o listă lungă de valori care ar fi necesare societății românești în ansamblu. Și, vă rog, pe cei care ați ajuns cu lectura până aici, să nu rostiți cu resemnare…”Da, ar fi bine dar nu vor reuși niciodată aici…”, pentru că educația pe bază de valori stă, în primul rând, în mâinile noastre, în fiecare familie. Pentru noi, adulții, mesajul este destul de simplu: luați-vă jumătate de oră pentru a vă întreba, încă odată, ce este cu adevărat important pentru voi? Și începeți de acolo. Articol preluat din spotmedia.ro.

April 05, 2021

CITESTE MAI MULT

Despre inteligență emoțională…la modul concret

By admin

Tagged in Training , Leadership , Cursuri leadership , Inteligenta emotionala

„ Inteligență emoțională “ ..o temă actuală și din ce în ce mai studiată și antrenată... Oricât de mult s-a discutat și s-a întors subiectul pe toate părțile, încă mai este loc de rafinare.  Încă mai există argumente suficiente pentru a-i descoperi partea sa practică, aplicabilă. Acest aspect ne-a determinat ca în MMM Consulting să antrenăm leaderii în această arie de mai bine de 10 ani, din prisma pragmatismului. Cum putem măsura inteligența emoțională și cum o putem dezvolta în sensul creșterii performanței în muncă. Altfel, inteligența emoțională este o resursă extrem de valoroasă, în egală măsură profesional și personal, pentru că viața în esență este o înlănțuire nesfârșită de emoții, fie că le conștientizăm sau nu. Înainte de orice gând, simțim. De aceea, merită să le oferim toată atenția noastră. Avem toate motivele să vrem să le punem în armonie, să ni le facem prietene, să nu le lăsăm să izbucnească la întâmplare, așa cum spunea Diana Voicu, recent, într-un eveniment: “ ca niște gheizere, pe care nu le putem controla ”. Evenimentul a fost o Pastilă de Învățare MMM Consulting, cu tema:  “ Conștiența emoțională și impact asupra productivității ” și a avut drept scop punerea oamenilor în contact cu emoțiile și gândurile lor prin exerciții experiențiale și oferirea de informații pentru cunoașterea unor bune practici și soluții deja aplicate de noi, pentru dezvoltarea acestei abilități specifice inteligenței emoționale. Participanții au primit foarte bine aceste exemple pentru că, oricât am citi despre acest subiect și oricâte materiale am avea la dispoziție, o ghidare profesională iți oferă un sprijin valoros.   Ce este Conștienta Emoțională ? Acea parte din noi care ne pune față în față cu emoțiile noastre. Ne face prezenți în privința lor chiar atunci când se întâmplă, le dă un nume, corespondent realității noastre și ne conștientizează efectele asupra comportamentului ulterior. Poate, mai științific exprimat și aplicat în cadru profesional, este abilitatea de a citi și a înțelege propriile emoții precum și de a recunoaște în timp real impactul lor asupra performanței în muncă și asupra relațiilor. De ce analizăm conștiența emoțională ? Pentru că este responsabilă de gândurile și emoțiile noastre și, spune Diana, “ influențează interacțiunile, judecățile, rezolvarea problemelor, comunicarea, evaluarea situațiilor, abordarea sarcinilor, relaționarea cu colegii sau partenerii, DECIZIILE, optimismul, reziliența, sănătatea & imunitatea.” Adică... totul, nu-i așa?... Tot ce facem, trece prin spectrul emoțiilor noastre. Și daca emoțiile pozitive nu cer să fie mult analizate, ne dau o stare bună, energie de viață și le putem transforma oricând în ancore pozitive, cu emoțiile negative avem mai mult de furcă. Și, adaugă tot Diana „avem nevoie de pauză și conștientizare ca să ne asigurăm că acțiunea și comportamentul care derivă dintr-o emoție negativă nu sunt nefolositoare ci, aliniate scopurilor noastre”. De ce este importantă conștiența emoțională?  Pentru că e baza a tot ceea ce înseamnă inteligența emoțională. Este inima acestui vast complex. Ne pune față în față cu noi înșine și, pentru o bună aprofundare, ne cere autocunoaștere. Ca să putem recunoaște emoțiile din nou și trigger-ele care le-au declanșat, este esențial să ne cunoaștem bine personalitatea, valorile, convingerile, copilăria. Și nu numai. Experiențele pozitive și negative care ne-au marcat trecutul și care oricând, printr-un stimul din exterior, pot determina creierul nostru reptilian să creeze o reacție total neașteptată. Tot ce a lăsat urme adânci, sau orice neconcordanță între valorile noastre și ceea ce trăim real, este benefic să fie rezolvat, ca să ajungem să fim în armonie cu noi înșine. Mai mult de atât, mergând în contextul profesional, e esențial să ne cunoaștem abilitățile, stilul de lucru, scopurile profesionale, stilul de leadership și să ne comparăm, pentru acuratețe, părerile noastre cu ale celor din jur, despre noi. Un feedback realist ne ajută să avem opinii mult mai obiective și să putem ajusta aspectele care necesită acest lucru. Pentru ca toate acestea, individual și împreună, ne afectează, în cele din urmă, comportamentul și performanța. Alături de o autoevaluare corectă, adică o evaluare a tuturor punctelor noastre forte și a limitărilor și încrederea de sine - abilitatea de a  proiecta credințe pozitive cu privire la capabilitățile și aptitudinile personale, conștiența emoțională completează perfect conștiența de sine, principala componentă a capabilitații emoționale. Adică setul complet de abilitați ce țin de inteligență emoțională, pe care le analizăm și apoi le dezvoltăm în sensul dezvoltării noastre profesionale. Performanța o vom asocia mereu și cu alte abilități de inteligență emoțională: autocontrol, motivare, conștiența socială și abilități sociale, toate foarte importante. Însă ceea ce face conștiența emoțională atât de specială este faptul că dacă lucrăm asupra ei, toate celelalte abilități se vor dezvolta exponențial. Primul pas important  pentru creșterea sa este autoreflecția. Pentru că aceste emoții negative vin la pachet cu gânduri negative, de cele mai multe din gândirea noastră „reziduală”, adică acele patern-uri deja existente în noi, pe care psihologii le numesc „erori de gândire”: -           Gândirea polarizată de tip alb sau negru („ Nimic nu merge, orice aș încerca”) -           Gândirea catastrofică („Toți mă fixează cu privirea și mi se oprește respirația”) -           Gândire prin prisma emoțiilor („Puțin îi pasă de mine”) -           Gândire prin atribuirea culpei pentru problemele tale altcuiva („ Părinții mei sunt de vina pentru că eu gândesc așa.”)   Cum convertim aceste gânduri în echivalentul lor pozitiv? Diana ne-a recomandat ca soluție tehnici de rescriere a gândurilor și a oferit câteva exemple: Tehnica prin contra-argumente (definirea termenilor și găsirea contra-argumentelor logice: „ Anul ăsta e un eșec, nu am reușit să merg în vacanță.” - „ Ce înseamnă eșec? Doar pentru că nu am reușit să merg în vacanță? E doar un aspect, dat în cazul de față de pandemie. Anul ăsta am reușit să fac alte lucruri, la care nu mă așteptam. Inclusiv să economisesc banii de concediu, și am cumpărat o mobilă nouă.”) Tehnica reducerii la absurd („ Nu o să îmi pot lua niciodată mașina la care visez” - „ Ok, și dacă lucrul ăsta ar fi real, care este cel mai grav lucru care derivă de aici? Ce se poate întâmpla? Nu pot să cumpăr altă mașină la un moment dat?”) Tehnica standardului dublu (sunt situații în care ne considerăm foarte buni și altele în care ne simțim foarte slabi. „ Nu pot să cred, în situații d-astea chiar sunt foarte slab!” „ E normal, până la urmă nu pot să excelez în orice.”) Tehnica sesizării contradicțiilor interne („ Mi-e frică, ce mă fac?!”- „Ok, hai să îmi amintesc când am avut curaj, ca să îmi iau curajul din acele momente!”) Tehnica evaluării dovezilor pro și contra (o listă de argumente pro și contra, ca să luăm o decizie finală și să nu mai stăm blocați în incertitudini). E important de reținut: sunt tehnici ce minimizează efectele negative, nu sunt niște baghete magice care ne rezolvă problemele, ca prin minune. Tot ce construim prin aceste tehnici, trebuie să fie autentic, să fie gânduri cu care rezonăm. Gânduri pe care apoi le testăm și le ajustăm, dacă e cazul, până devin soluții pe care le putem pune în ”trusa noastră de prim ajutor emoțional”. Pentru fiecare dintre noi, acest proces durează, ne cere eforturi, perseverență, răbdare, blândețe, dar merită 100%! Pentru că, toate celelalte elemente ce compun capabilitatea emoțională și, amintim doar câteva: dorința de realizare, angajamentul, nivelul de inițiativă, optimismul – se vor dezvolta și ne vor ajuta, nu doar să avem o performanță superioară ci, să fim mai mulțumiți de noi înșine, în toate aspectele vieții profesionale și personale. Toate aceste abilități sunt antrenabile. În MMM am descoperit acest aspect acum mai bine de 10 ani, preluând din portofoliul partenerului nostru extern, Persona Global, lider mondial in soluții de dezvoltare, o metodologie de excepție, un instrument de măsurare a acestei capabilități emoționale - Emotional Capability Profile (ECP). Acesta oferă o evaluare 360, măsoară atât percepțiile personale, cât și ale celorlalți despre noi, nivelul individual de inteligență emoțională și propune soluții de dezvoltare a sa, în ansamblu și detaliat pe fiecare dintre cele 5 componente: Conștiența de sine, Autoreglare, Automotivare, Conștiența socială și Abilități sociale. Mai multe detalii despre acest model și cum îl folosim în proiectul nostru dedicat acestui instrument găsiți aici #Smartleadership și, vă putem oferi oricând mai multe informații invitându-vă să ne contactați.

March 22, 2021

CITESTE MAI MULT