Reziliență și valori (2)

By Camelia Gheorghiu

June 23, 2021

Tagged in Training , Leadership , Cursuri leadership , Rezilienta

Revenim la subiect, după ce in prima parte am analizat componența acestui complex de reziliență, profilul promovat de noi si legătura cu leadership-ul.

Va propunem in continuare sa analizăm care sunt indicatorii externi cei mai evidenți legați de reziliență.

Unul dintre ele este modul în care reacționăm la PRESIUNILE noastre.

La acestea ar fi bine să ne uităm în primul rând când vrem să ne analizăm reziliența, dincolo de un rezultat cât de se poate de elocvent cum este profilul anterior amintit. Dacă ajungem să înțelegem cauzele presiunilor noastre, tehnicile pe care le vom folosi ulterior devin absolut abordabile.

Ne referim în special la PRESIUNI, legate de:

  • scopuri și obiective

  • frici: frica de eșec, de succes, de singurătate și altele care vin la pachet cu multe convingeri limitative (“ Viața este grea”, “ E din ce în ce mai dificil”, “ Sigur va fi mai greu” “Reușesc doar oamenii cu bani și relații”, etc), constrângeri financiare ( credite, datorii), presiuni sociale – ex: ne-am impus o anumită imagine/ statut și menținerea lui crează stres pentru că e insoțit cu multe costuri

  • Lipsuri, cel puțin temporare de anumite resurse ( bani, restrângeri de context economic și social)

  • Multe urgențe concomitente


Problema esențială care ține de PRESIUNI este că daca nu suntem atenți la noi înșine, ne putem autosabota ușor, ascunzându-ne după ele, folosindu-le drept scuze și neabordând viața și munca in mod proactiv.

Unul dintre marile plusuri ale acestui model, prin aplicare pas cu pas, este dat nu doar de capacitatea de a neutraliza efectele negative date de aceste presiuni, ci și de descoperirea unor noi soluții despre cum putem fi mai rezilienți.

Ce tehnici avem la îndemăna:

Angajament:

  • Alegi să te trezești cu entuziasm și să găsesti lucruri care iți plac in munca ta

  • Iți cauți sens și scop în tot ceea ce faci

  • Acționezi și reverifici că faci asta în conformitate cu valorile și prioritățile tale


Provocări:

  • Cauți să adaugi proiecte indraznete în munca ta, care să iți iți pună în valoare abilitătile

  • Cauți soluții noi la lucrurile care nu funcționează sistematic

  • Cauți oportunități noi deoarece reprezintă o componentă importantă din viața ta


Control:

  • Aici putem aplica cu succes acel model al cercurilor concentrice care împarte modul de responsabilizare în 3 arii:

  • Zona noastră de responsabilitate și control 100%

  • Zona unde putem influența

  • Zona risipei de energie, pe care ar trebui să o evităm, ca să nu ne cream presiuni inutile. E zona care nu depinde de noi.

  • Cea mai frecventă greșeală pe care o fac oamenii este să nu realizeze care este zona risipei de energie și să se lupte cu “morile de vânt”.


Conectivitate:

  • Antrenarea empatiei care, crește simțitor calitatea interacțiunilor noastre

  • Apelarea la oameni când avem nevoie de ajutor, că să nu mai luăm totul asupra noastră

  • Antrenarea curiozității în conversație

  • Echilibrarea relațiilor din perspectiva a cât dăm și cât primim

  • Toate sunt foarte utile și ne readuc, invariabil la ciclul de început al acestui model: SCOPUL.  Ce este cu adevărat important noi. Ce aduce aduce valoare, în fiecare moment. Ne plângem sau ne ne temem uneori că poate nu prioritizam corect și de asta ajungem în punctul să ne scape lucrurile de sub control.


În ​realitate, criteriul de baza al prioritatiilor noastre ar trebui sa fie data de gradul de importanță personală si nu de urgență sau de raportare la autoritați.

În concluzie, putem spune că reziliența este cel mai mult legată nu de capacitatea de a sta drept în bătaia vântului, ci despre valorile noastre fundamentale. Despre ceea ce este cu adevarat important pentru noi si dă vieții noastre SENS.