by Camelia Gheorghiu | Publicat pe 26 august 2019

Articol scris de colega noastra, Gabriela Costianu, Manager de Proiect. Gabriela a finalizat studiile universitare anul acesta si ne bucuram ca a impartasit cu noi din lucrarea ei de dizertatie. Tema, spre bucuria noastra, are legatura cu subiectele in care MMM instruieste, dezvolta oameni si face coaching. Va lasam sa descoperiti singuri. Ii dorim Gabrielei bun venit in echipa de autori in blog-ul MMM si ii dorim sa revina cu alte articole interesante.

“Interesul meu față de acest subiect a fost stârnit de rolul desăvârșit pe care cultura organizațională îl are în cadrul unei firme/organizații/instituții, întrucât din momentul inițierii până la formarea și dezvoltarea organizației, se stabilizează un orizont cultural. Încă de la începutul anilor de studiu am constatat că prin acțiunile de formare și dezvoltare creăm și, totodată, receptăm cultură. Așa cum la un individ formarea culturală începe în locul în care s-a născut, continuă pe parcursul anilor de școală, de studiu, locul de muncă, la fel și organizația prin stadiile pe care le parcurge își dezvoltă o cultură. Cum spunem că oamenii au personalitate, se dezvoltă personal, despre organizații putem afirma că au o cultură individualizată, că își creionează o cultură.

Prin studiul realizat în cadrul lucrării de finalizare a programului de master am desprins că atât conștientizarea culturii organizaționale, cât și cunoașterea amănunțită a conceptului joacă un rol important în contextul performanțelor, eficienței și competitivității. Întrucât orice organizație are o cultură specifică (puternică, flexibilă) rezultă un anumit nivel de performanță și o anumită competitivitate în mediul extern. Vorbim despre cultură organizațională definită, concretă, în măsura în care valorile, credințele, managementul/stilul de conducere, modele de comportament, sunt acceptate și însușite de către angajați conducând astfel la crearea unui mediu destins, armonios și profesionist.

De asemenea, am constatat că odată cu stabilirea unei culturi organizaționale puternice, organizația indeplinește și condițiile de performanță. Capacitatea managerilor de a transfera valorile, convingerile, obiectivele organizației, de a motiva permanent angajații (motivare materială, dar mai ales motivare morală constantă), influențează manifestarea comportamentelor și atitudinilor acestora.

Cultura organizațională oferă specificitate, caracter propriu, distincție în cadrul activitaților unei companiei. Comuniunea membrilor, procesele de socializare și de comunicare creează un spirit de corp la nivelul organizației menit să aducă performanță.

Prin natura noastră psihosocială suntem emițători și receptori de cultură. Existența unei culturi organizaționale presupune în fapt transmiterea și învățarea unui tip de comportament în așa măsură încât angajații adoptă acel comportament aproape identic în relațiile cu ceilalți menit să aducă performanță în cadrul organizației.”