Pentru succes te ajută să ai cadenţa unui ceas de calitate

By Madi Radulescu

June 03, 2014

Tagged in Training

Dacă ar fi să faci un top al lucrurilor care contribuie la succesul şi dezvoltarea ta ca antreprenor, care ar fi acesta?

Un lucru pe care l-aş pune în capul listei este dezvoltarea oamenilor din jurul meu. Sunt foarte mândră când încolţeşte o idee şi ea capătă viaţă fără să mă amestec prea mult, când oamenii îşi iau proiecte pe care să le facă şi le duc la bun sfârşit.

Alte două aspecte: seriozitatea şi profesionalismul. Fac lucrurile aşa cum trebuie. Asta, în timp, se întoarce la tine şi poartă numele de succes.

Apoi, respectul: măsura respectului pe care îl arăţi celor din jur este măsura respectului pe care îl ai faţă de propria persoană.

Cât de importante crezi că sunt obiceiurile mici, zilnice pentru succesul pe termen lung? Care sunt acele obiceiuri care ţie îţi aduc valoare şi te-au adus la nivelul de acum?

Obiceiurile mici ne fac viaţa. Sunt studii în acest sens. Unii ajung să aibă tabieturi, mai ales după o anumită vârstă. Dar capcana tabieturilor este că pot lucra împotriva ta, la un moment dat, de aceea m-aş opri aici la câteva obiceiuri bune pe care mi le-am făcut mai ales în ultimii ani şi care m-au ajutat la echilibrul personal, emoţional, ca om de afaceri...

În primul rând, mă trezesc dimineaţa, chiar şi în weekend. Ora 6.00 este ora la care funcţionez cel mai bine. Este ora la care eu şi soţul meu stăm de vorbă despre noi, despre serviciu, despre preocupări, despre vacanţe, stăm la sfat. Asta mă încarcă pozitiv pentru întreaga zi şi îmi dă claritate uneori. Este ca un ritual.

Un alt obicei, deprins în ultimii ani, este să am un caiet al ideilor mele: nu este o agendă, este caietul „de acasă”. Când am idei legate de business în weekend, le notez. Nu întotdeauna vreau să le aloc timp atunci, dar, dacă sunt importante pentru mine, le notez. Din când în când revizuiesc şi constat că gândurile se aşază pe direcţia potrivită. Tot aici, în caiet, îmi scriu priorităţile mele profesionale şi personale pentru anul în curs, revizuiesc lista de câteva ori şi opresc maxim 3 direcţii importante. Dacă îţi propui să faci prea multe, ai şanse mai mari să nu te concentrezi pe niciuna. Sunt direcţii legate de firmă, dar şi despre ce vreau să învăţ nou, să fac nou. Dacă, de exemplu, citesc o carte care mă inspiră, îmi notez idei, fac sinteze. Scrisul ajută creierul să reţină mai bine lucruri care au impact pozitiv asupra ta şi să le utilizeze atunci când ai nevoie de ele.

Mai am un obicei: dacă sunt la birou, ajung înainte de 8.30 şi lucrez până la 11 fără întrerupere. Am înţeles care este intervalul meu cel mai productiv şi nu mă las întreruptă. Îmi planific întâlniri sau discuţii după 11.

De aproape un an, am obligatoriu în fiecare săptămână, cu rigurozitate, 2 sesiuni intense de antrenament fizic cu Powerplate. Îmi face bine, mă încarcă de energie şi este suficient de scurt ca să mă ţină motivată şi să nu devină o problemă de program. Dacă pot, le includ la prima oră dimineaţa şi sunt acele treizeci de minute în care creierul scoate din subconştient ceea ce tu nu eşti întotdeauna în stare. Constaţi că îţi vin idei bune, că eşti mai pozitivă, că îi inspiri pe cei din jurul tău.

Sunt anumite reguli legate de performanţa profesională de la care îţi propui să nu abdici niciodată?

Da: împărtăşesc ceea ce ştiu şi mă asigur că oamenii mei cresc şi se dezvoltă. Sunt încântată dacă depăşesc standardele, deoarece aşa avem mai mult succes, iar ei câştigă mai mult, se simt valorizaţi. La asta nu voi renunţa niciodată. Nu ratez termenele pe care le agreez cu clienţii. Şi asta este o regulă şi pentru cei din echipa mea. Nu promit că fac ce nu pot face şi nu îmi arog competenţe pe care nu le am. Nu aş abdica niciodată de la integritatea profesională, onestitate în relaţia cu clienţii. Nu ofer o soluţie până când nu înţeleg bine ce am de făcut. Abordez în fiecare an un subiect nou de studiu şi dezvoltare personală sau aprofundez o arie profesională.

Ai răspuns multor provocări profesionale cu un element major de noutate. Cum ai administrat eventualele posibile blocaje (dacă nu va ieşi, dacă nu voi avea resursele etc.) şi cum te-ai asigurat că acestea vor fi finalizate cu succes?

Bună întrebare. Am avut şi eu multe momente de îndoială şi nu sunt un om invulnerabil. Ba dimpotrivă, vulnerabilitatea mea e destul de vizibilă la cei cu care lucrez, deoarece am încredere în ei şi astfel mă pot sprijini cu soluţii sau sugestii. Dar am o gândire pozitivă puternică, antrenată şi cultivată de-a lungul anilor şi care m-a ajutat în momente dificile personale şi profesionale. De exemplu, dacă am un proiect nou, nu mă gândesc la resurse şi la paşii de parcurs decât după ce am ideea clară, scopul, şi ce îmi propun să fac să ajung acolo. Resursele se pot produce, împrumuta, cumpăra. Timpul se poate planifica. Dar dacă nu mi-e clar scopul şi de ce vreau să fac un lucru, nu îl fac. Asta mă scapă de multe îndoieli.

Apoi, nu am o problemă cu eşecul. Mai greşeşti în viaţă şi în business, dar mă feresc să repet greşeli. Frumuseţea legată de viitor este că nu există. Îl poţi gândi, îl poţi scrie. A spus cineva asta şi mi s-a părut foarte inteligent. Deci dacă îmi scriu de la bun început viitorul uitându-mă la piedici, mai bine... mă las de scris. Sunt proiecte care ies, proiecte care ies mai greu şi unele care nu ies. Deocamdată. Mă uit la fiecare dintre acestea ca la o investiţie: în relaţia cu clientul, în experienţa mea de învăţare, privesc fiecare proiect care nu îmi iese ca pe o iteraţie a unuia care va ieşi.

Apoi, odată ce decid să mă apuc de un proiect, îl urmăresc, mă ţin de termene, mă consult cu oamenii mei, validez pe parcurs, nu pot avea toate răspunsurile. Asta devine o povară. Şi mă asigur de livrare de calitate. În meseria noastră poţi fi subiectiv şi de aceea un stil personal profesionist, riguros, relaxat şi dedicat nevoii clientului va conduce la succes!

Este uşor să fim tentaţi să ne lăsăm copleşiţi de provocările contextului de business actual. Automotivarea este o abilitate pe care o putem construi? Cum?

Automotivarea se învaţă. Este una dintre componentele inteligenţei emoţionale care se dezvoltă. Fiecare avem disperările noastre în viaţă şi momente de renunţare. Cum să te bucuri de succes dacă nu ai trecut şi pe acolo? Dar eu mă uit înainte. Ce mă duce acolo? Mă cunosc bine şi ştiu cum funcţionez, când lucrez bine, când să mă opresc, când să întreb în jurul meu, nu mai pledez de mult că aş avea cele mai bune idei, ascult, ascult, ascult... şi asta mă duce înainte.

Sunt Executive coach şi am un coach. Şi asta mă ajută. E un climat de automotivare în care am ales conştient să mă aflu. Am învăţat ce înseamnă regândirea perspectivelor şi atunci când am îndoieli, mă uit la problemă în oglindă. Am ales să caut oportunitatea în locul piedicilor. Am ales responsabil. Nu sunt vorbe goale, am trecut şi prin stadiul de victimă şi soţul meu mă mai tachinează câteodată cu asta. Genul de discuţie „în casa asta le fac eu pe toate...!” Nu e aşa, desigur, dar ieşind din aria colocvială, ar fi bine ca fiecare manager să se întrebe, când se surprinde spunând asta la el în echipă, cine poartă de fapt responsabilitatea? Asumarea responsabilităţii conduce la automotivare.

Menţinerea stării de automotivare apare şi dacă te cunoşti bine. Dacă înţelegi ce te determină să acţionezi sau să reacţionezi într-un anumit fel. Asta se dezvoltă cu anii şi prin dezvoltare personală conştientă, prin multă reflecţie, prin clarificare: ce îmi doresc cu adevărat? Cât de important este pentru mine?

Literatura de business este invadată de materiale de dezvoltare personală. Ce rol au acestea în succesul profesional şi cum să le selectăm pe cele cu adevărat de calitate?

Dezvoltarea personală este o chestiune foarte... personală. Nu pot evalua ce este de calitate şi ce nu. Este de calitate acel ceva cu care rezonezi şi produce rezultate pentru tine. Eu de exemplu am fost la sesiuni de dezvoltare personală în care nu am rezonat cu metoda sau cu facilitatorul. Am stat până la final, să fiu sigură de ceea ce simt sau gândesc, dar am ales să nu merg mai departe. Alţii, mulţi pe lângă mine, au ales să rămână acolo şi să ia ceva bun pentru ei. De exemplu, se vorbeşte astăzi mult despre meditaţie. Nu am disciplina necesară să fac meditaţie, în mod riguros. Dar am momente în care am nevoie să mă concentrez, să mă relaxez şi am descoperit o aplicaţie pentru telefon care mă poate ajuta să îmi iau, în mod ghidat, 10 minute de acces la propriul „eu” atunci când am nevoie.

Literatura de specialitate este într-adevăr bogată acum: s-a publicat mult despre comunicare non-violentă. Sincer, aş recomanda asta unei mari părţi a populaţiei... cartea este accesibilă. S-a publicat despre automotivare, despre responsabilitate, despre succes, despre găsirea şi înţelegerea aspiraţiilor personale, despre fericire. Orice literatură este bună dacă deschide canale de îmbogăţire personală. Sunt mulţi oameni care trăiesc pentru a „salva aparenţele”. Trăiesc, de fapt, pentru ceilalţi. Ca să ai succes trebuie să fii autentic, e o credinţă de a mea. Oamenii vor fi inspiraţi de tine şi te vor însoţi. Nu trebuie să te străduieşti să fii altă persoană ca lider. Trebuie să fii tu însuţi. Aşa ai succes! Ceea ce este însă sigur este că un lider trebuie să citească. Trebuie să citească tot ce poate despre oameni, despre mecanismele emoţionale şi ale raţionalului, despre frici şi despre motivare, despre a găsi poveşti de succes şi a spune poveşti de succes. Cum spuneam zilele trecute într-un mediu virtual, leadershipul nu este un job. Este o relaţie. Relaţiile bune şi pe termen lung sunt autentice.

Cum comentezi mitul că nu poţi avea, ca femeie de afaceri, un echilibru între viaţa profesională şi cea personală?

Nu cred că mai este un mit. Au fost foarte multe femei care l-au demontat. Există echilibru fără doar şi poate, cu câteva condiţii de bază: să nu confuzi afacerea cu familia şi familia cu afacerea. Şi o să explic: ca antreprenor, nu ai program 9-17. Deşi eu muncesc, în mod organizat, în fiecare zi de la 8.30-17.30. Dar de fapt eşti conectat la ce se întâmplă în businessul tău permanent. Dacă în familie există respect, respect pentru ceilalţi, pentru munca soţului tău, respect pentru copilul tău, atunci nu vei da totul la o parte pentru ceva legat de afacere. Eu am ales să nu merg la evenimente de afaceri seara. Serile sunt ale familiei mele. Poate o dată sau de două ori pe an, dar nu mai mult. Am pierdut poate ocazii de a întâlni şi socializa cu unii oameni, dar am câştigat pe partea cealaltă mult mai mult. Oricum, cine vrea să lucreze cu tine şi te apreciază nu o face pentru că te-a întâlnit la o serată. La serată te duci pentru că vrei să fii acolo. Vacanţa e vacanţă şi pentru mine şi pentru echipa mea. Acesta e un alt lucru la care nu abdic, weekendurile sunt pentru odihnă şi detaşare. Dacă din când în când se întâmplă să lucrăm, asta nu trebuie să devină o regulă.

În cealaltă direcţie, nu confunda familia cu afacerea: dacă firma ta are angajaţi rude... începi să ai probleme. În echipă, în decizie, în fermitatea de care este nevoie uneori, în echitatea aprecierilor sau recompensărilor. Deci separarea celor două mi s-a părut întotdeauna sănătoasă.

Care sunt lucrurile esenţiale la care să fim atente în 2014 pentru a atinge / menţine succesul?

Aş putea spune care sunt pentru mine: dacă reflecţiile mele ajută şi ghidează şi alte femei de afaceri, sunt fericită. Eu mi-am propus să mă concentrez pe stabilizare şi consolidare, pe calitate, pe rafinare. Am constatat că mediul de afaceri e cam la fel în ultimii ani, deci mai bine mă concentrez pe echipa mea şi pe relaţiile de parteneriat, pe care vreau să le fac mai bune, mai solide. Voi fi atentă la parteneriate. Voi fi atentă la menţinerea unui climat pozitiv în echipă. Mediul de afaceri nu ne dă semnale extrem de pozitive şi, de multe ori, oamenii au tendinţa de a se îngrijora despre viitor. E important să menţinem încrederea în soluţiile şi abordarea noastră. Mă voi concentra pe a menţine ritmul: ritmul în relaţia cu clienţii, ritmul în felul în care învăţăm, ritmul în care inovăm. Cadenţa unui ceas de calitate.

Sursa: http://www.businesswoman.ro/ro/index.php?p=articol&a=5902

sursa foto: askmen.com