E vremea tendintelor ...se schimba ceva in 2017 in dezvoltarea oamenilor?

By Madi Radulescu

January 30, 2017

Tagged in Leadership , Cursuri leadership , Eficienta , Competente manageriale , Inteligenta emotionala



Este momentul in care se exprima pareri, se definesc tendinte, se seteaza prioritati si este momentul sa incepem sa punem in practica proiectele la care ne-am gandit deja. Daca privim la preocuparile companiilor, la contextul evolutiilor economice si tehnologice, la contextul mai larg geopolitic in care ne derulam activitatea, putem discuta despre cateva linii prioritare in dezvoltarea personala si profesionala, linii care sa sprijine o evolutie pozitiva si sa alimenteze capacitatea noastra de a face fata vremurilor in care traim. Dar se schimba ceva cu adevarat in 2017?

Eu as tine lucrurile simple si le-as plasa in contextul actual, fara a incerca sa induc nevoi sau sa sugerez programe. Companiile care actioneaza inteligent nu se ghideaza dupa ce fac altii sau ce este la moda ci plaseaza fiecare interventie in legatura cu oamenii si schimbarile lor in contextul particular in care actioneaza.

De aceea, as ramane "in elicopter" si as spune ca liniile pe care eu le percep ca fiind importante in acest moment in initiativele de dezvoltare a oamenilor sunt trei. Este ceva schimbat fata de anul trecut?

 

1. Comunicarea - crearea unui limbaj comun in intelegerea nevoilor personale in interactiunile sociale de la locul de munca si din societate


Nevoia de mecanisme colaborative la nivelul fiecarei echipe, indiferent de nivelul in organizatie pare mai acuta ca niciodata. Sunt din ce in ce mai multe voci care verbalizeaza faptul ca piata fortei de munca nu ofera nici pe departe ceea ce este nevoie in materie de competente. In plus, valori diferite, asteptari diferite la nivelul mai multor generatii de angajati si de manageri, relatii diferite cu munca si cu mediul de lucru accentueaza aceasta nevoie. Intregul context in care lucram cere din partea managerilor si a liderilor abilitati rafinate de comunicare, capacitatea de a "citi" nevoile, de a observa coerent comportamentele oamenilor si a le asocia cu nevoile individuale si de a fi capabili de a raspunde cu flexibilitate si adaptare. Mai mult decat atat, fiecare angajat, in masura in care face progrese in acest tip de comunicare, va deveni mai disponibil si mai deschis catre colaborare, catre a gasi solutii rapid si a mentine companiile in care lucreaza pe linia de plutire.

Toate acestea au un nume comun: comunicare pe baza de incredere. Pentru ca increderea este liantul care favorizeaza colaborarea. Capacitatea de a castiga increderea se invata. Dar...cere limbaj comun.
“Increderea este principalul liant al vietii. Este ingredientul esential al comunicarii. Este principiul fundamental al tuturor relatiilor. ” – STEPHEN R. COVEY

Investiti in dezvoltarea abilitatilor de a comunica pe baza de incredere la toate nivelurile in organizatie, nu doar punctual. Programele de dezvoltare a abilitatilor de a comunica si colabora pe baza de incredere nu repara nimic. Sunt menite sa consolideze si sa dezvolte.

 

2. Productivitatea personala si capacitatea de a forma obiceiuri si rutine productive


A fi productiv depaseste cu mult nevoia de a fi eficient la locul de munca. A fi productiv tine de energia ta personala, de mentinerea unui tonus bun si de mentinerea motivatei de a face lucrurile zilnic, bine si cu pasiune. A fi productiv este despre a lucra cu un nivel mai redus de stres si de a da mai multa valoare muncii tale.

Foarte multi dintre managerii cu care lucrez imi spun ca au fost la cursuri de time management dar...in practica nu le iese. Ca sunt in continuare supra aglomerati, ca nu reusesc sa delege, ca nu folosesc eficient instrumentele de coordonare de tip calendare, ca resimt presiune si stres. Una peste alta, ce pare simplu in sala de training nu capata atat de mult sens in realitate.

De aceea, a fi productiv depinde in primul rand de constientizare - ce iti face bine si ce creaza blocaje - si abia apoi de instrumente sau cunoasterea unor principii. Investiti in workshopuri care sa faciliteze apartia in echipa a constiintei colective asupra mecanismelor care ar conduce la o munca mai placuta si mai productiva. Investiti in coaching pentru a permite constientizarea mecanismelor personale neproductive si a eventualelor obstacole in calea progresului atat de dorit.
Productivitatea nu este niciodata un accident. Este, intotdeauna, un rezultat al angajamentului personal fata de excelenta, planificare inteligenta, si efort concertat. —Paul J. Meyer

Productivitatea personala este o paradigma care se poate forma si de care companiile vor beneficia pe foarte multe planuri. Dar, trebuie dezvoltata cu atentie si multa rabdare deoarece necesita formarea de noi rutine, de noi obiceiuri. Productive.

 

3. Intelegerea motivatiilor personale si crearea unui mediu de lucru cu relatii si obiective asumate


Doua mentiuni:

  1. intr-un mediu in care se cultiva increderea si in care se simt productivi oamenii incep sa se gandeasca mai profund si sa vorbeasca deschis despre motivatiile lor, intelegandu-le.

  2. odata motivatia personala inteleasa si pusa in valoare, obiectivele devin realizabile, pot fi discutate, abordate cu curaj, se pot cauta solutii de atingere a acestora. Simplul acronim SMART capata o valoare reala.


In afara oricarei teorii, aplecarea managerilor in a intelege cu adevarat motivatiile oamenilor lor va face diferenta. Conversatii de calitate, observatii de calitate, feedback de calitate. Contextualizare atenta pentru a iesi din capcana rasfatului nemasurat de care sunt tentate azi companiile in incercarile lor de a atrage si de a retine o generatie pe care inca nu o intelege. Cata nevoie de autonomie au oamenii si cum o pot oferi? Cate nevoie de relatii autentice si cum sa le castige increderea? Cum pot forma competente, cum pot fi mentori, cum pot transfera un know how nepretuit pe care scoala esueaza sa il ofere? Cum dau semnificatie muncii fiecaruia?
Indiferent cat de bun esti la planificare presiunea nu dispare niciodata. Asa ca eu nu ma lupt cu ea. Ma hranesc cu ea. Transform presiunea in motivatie si ma straduiesc sa fac cat mai bine. Ben Carson

Investiti in a echipa managerii sa inteleaga fiinta umana. Pentru restul exista calculatoare si aplicatiile acestora. Investiti in experienta de a fi inteles si de a se intelege pe ei insisi.

 

Este ceva schimbat fata de anul trecut?


As spune mai degraba ca este similar dar trebuie ridicat la un nivel superior. Vorbim degeaba despre programe, metodologii, gamification, simulari sau alte cele. Inainte de metode sta principiul fundamental care ghideaza orice fel de interventie.
Focus oameni, focus dezvoltare, focus incredere, focus productivitate, focus motivatie.

In rest...e creativitate si pasiunea de a face bine oamenilor si a-i sprijini sa devina mai buni.

============================

Daca sunteti manager si doriti sa sondam impreuna felul in care un team coach, un facilitator va poate sprijini in a va face echipa mai performanta, mai adaptata la provocarile viitorului aduse in prezent, va stau la dispozitie: madi.radulescu@mmmconsulting.

Sunt executive coach, team coach, facilitator si manager. Nu este lesne sa creezi o echipa performanta, sa creionezi o viziune flexibila si care sa inspire. Insa, cu un sprijin profesionist si o abordare constienta si consecventa este perfect posibil.