7 aspecte pentru o tranzitie reusita job2job

By Anca Covaciu

February 07, 2018

Tagged in Bune practici , Cursuri leadership

Este firesc si recomandabil sa te informezi cum au facut altii inaintea ta insa propria ‘reteta’ te duce de fapt catre succesul dorit.
Multi dintre noi au trecut prin acest gen de provocari si stim bine ca efortul este de adaptare este mare. Intre bucuria si entuziasmul pe care le simtim atunci cand suntem numiti in noul rol si obtinerea primelor rezultate care conteaza este o cale care trebuie parcursa inteligent, structurat si cat se poate de rapid.
Sunt cateva aspecte care ar trebui luate in considerare intr-o prima etapa pentru a reusi.

1. Intelege fisa de post si clarifica responsabilitatile cu managerul 

Multe fise de post sunt neclare sau actualizarea lor de catre managerul direct nu tine pasul cu modificarile si dinamica contextului in care se desfasoara postul tau. De aceea este important ca inainte sa incepi efectiv sa lucrezi in noul rol sa citesti si sa intelegi bine ce ai de facut, citind bine fisa de post si clarificand in plus ce asteptari are managerul direct de la tine. De multe ori exista diferente mari intre fisa de post si asteptarile reale. Pune intrebari concrete legate de criterii de performanta, prioritati, obiective.

2. Cunoaste-ti echipa si colegii. Stabileste relatii cat mai curand

Colegii care urmeaza sa ‘te primeasca’ in mijlocul lor in noul tau rol sunt foarte importanti pentru integrarea ta cat mai rapida. Ei te pot ‘ingropa’ sau ‘inalta’ in functie de cum deschizi usa relatiei cu ei. Am vazut in practica ambele situatii in cazul unor noi manageri. Au fost ajutati sau respinsi de echipa si de aici tot restul: success sau insucces. Cheia aici este sa le acorzi timp: stai de vorba cu ei pentru a va cunoaste reciproc, intreaba-I despre practica de lucru curenta, invata de la ei, cere-le ajutorul. Nu uita de ocaziile de relationare informala: luati masa impreuna, treci pe la biroul lor dimineata pentru a-i saluta etc. Vei strange relatia cu ei si iti vor fi alaturi ajutandu-te sa reusesti.

3. SMART Networking cu departamentele si oamenii de care depinde succesul tau

Sunt multe alte locuri in companie cu oameni de care depinde buna si rapida ta integare in noul context professional. Departamentul HR este unul dintre ele. Stabileste aici o buna relatie mai ales in perioada de integrare. Fii proactiv, contribuie la implementarea activitatilor din planul de integare abordand direct oamenii cu care trebuie sa te intalnesti, propune activitati suplimentare de cunoastere si invatare. Parteneriatul corect cu HR-ul iti va fi de ajutor pe tot parcursul angajarii in acest loc.

4. Cunoaste-ti clientul. Stabileste relatii cat mai curand
Clientul, intern sau extern, cu siguranta stie ca in companie a fost angajat sau numit cineva nou pentru a se ocupa de el si asteapta cu nerabdare sa fie abordat, ingrijit, sustinut etc. Ia legatura cat mai curand cu clientii, prezinta-te profesionist si creaza-le siguranta ca sunt pe maini bune. La fel ca si colegii, te pot sustine in eforturile tale de integrare acordandu-ti timp si intelegere pentru perioada de tranzitie.

5. Informeaza-te si invata cat mai mult
Foloseste orice oportunitate de a invata despre companie si noul tau rol. Poti invata singur citind (materiale de companie, articole, carti, participand la webinarii, cursuri on-line) sau invatand de la altii (sesiuni 1 la1 cu managerul direct, colegi mai experimentati etc). Un ajutor important il poate constitui Coaching-ul pentru integrare. Pentru roluri mai senioare, compania poate asigura un Coach profesionist pentru o perioada de 6 luni. Acesta te ghideaza in ‘hatisul’ organizational de relatii si responsabilitati, te ajuta sa iti gasesti propriile solutii la provocarile aparute, iti da sentimentul de siguranta si ca nu esti singur in eforturile tale. Chiar si pentru roluri mai mici in organizatie, sunt companii care asigura un ‘learning buddy’ (partener de invatare) adica un coleg cu un job similar insa angajat de mai mult timp in companie si care are si abilitati de comunicare si relationare bine aplicabile pentru integrarea noilor veniti. Poti apela la acest coleg pentru ‘tips & tricks’ pentru viata de organizatie de zi cu zi: de la de exemplu cum sa faci raportul de cheltuieli si pana la pe cine sa apelezi in situatia concreta cu care te confrunti. In cazul in care compania nu are aceste elemente in oferat pentru noii veniti, iti poti alege un Coach privat cu care sa te consulti cu consecventa in perioada de integrare.

6. Acorda-ti ‘privilegiul’ de a gresi. Primeste feed-back. Invata din greseli
Greseala este fireasca in orice moment al carierei insa mai ales in perioadele de inceput. Fiind prudent peste masura ca sa eviti greselile te poate arata ca fiind rigid, incet si inefficient. Fii atent insa curajos sa si experimentezi in perioada de inceput. Toti asteapta ca tu sa iti arati valoarea aducand cu tine expertiza din experienta ta. Aceasta insa nu intotdeauna se potriveste noului context insa poti incerca. Daca in acelasi timp dezvolti bune relatii cu colegii si clientii, ei te vor ghida in aplicarea noilor metode in contextul lor specific. Fii deschis sa ii consulti si sa primesti feed-back. Invata din acestea.

7. Bucura-te de realizari. Impartaseste-le cu ceilalti cu naturalete
Daca faci cele de mai sus si altele pe care le gandesti tu, bunele rezultate vor veni. Sarbatoreste, comunica cu ceilalti, nu ezita sa multumesti celor care te-au ajutat sa le obtii. Vei continua sa primesti ajutor si engagement daca nu doar muncesti impreuna cu ceilalti dar si daca te bucuri impreuna cu ei!

Anca Covaciu, Senior Consultant si Learning Architect
anca.covaciu@mmmconsulting.ro