Articol

Abilitati de facilitare pentru Manageri - Necesare?

In mediile de lucru din zilele noastre, companiile creaza din ce in ce mai mult medii de invatare netraditionale in care angajatii invata cu mai multa placere si eficienta. Unul dintre principiile invatarii la adulti este acela conform caruia invatarea prin experimentare este cea mai potrivita acestei categorii de ‘invatacei’. Cu acest mod de lucru impactul este superior metodelor traditionale de invatare in care cel care invata absoarbe concepte teoretice dupa care urmareste sa le aplice in viata cotidiana.

Proportia optima in ansamblul activitatilor de invatare este  70/20/10 in care 70% reprezinta invatarea prin experimentare (inveti facand), 20% este interventia prin intermediul Coaching-ului/Mentoring-ului (inveti cu ajutorul altora) iar 10% reprezinta invatarea teoretica (inveti de la altii, citind, prin impartasirea experientelor lor sau training-ul in sala).

Metodele de facilitare ajuta adultii sa invete experimentand, lucrand impreuna pentru gasirea de solutii la probleme concrete cu care se confrunta, ii ajuta sa creeze strategii si planuri de lucru  aplicate situatiei lor de business sau personale. In mod traditional, munca de facilitare este atribuita unei persoane din afara organizatiei, de obicei un consultant care se bazeaza pe neutralitatea fata de subiectul aflat in dezbatere si pe abilitatile si tehnicile de analiza, gandire critica, concluzionare si adresare de intrebari. Datorita acestor elemente, rezultatul intalnirii unde faciliteaza un consultant este de foarte buna calitate.

Insa, am putea sa atribuim acest rol managerului de echipa care zi de zi, impreuna cu echipa lui are nevoie sa gaseasca solutii, sa creeze strategii si planuri, sa analizeze situatii, sa traga concluzii si sa ia decizii implicandu-I pe ceilalti? Noi credem ca DA. Si este chiar  folositor avand in vedere frecventa mare a intalnirilor cu echipa in care managerul are nevoie de oameni implicati si contributori activi la elaborarea solutiilor sau produselor de lucru.

Cati dintre noi ne-am confruntat cu sedinte in care un manager vine in fata audientei si incepe sa ruleze nenumarate slide-uri iar audienta incepe sa isi deschida lap-top-urile, iese din sala, verifica telefonul aratand in acest fel dezinteres pentru participare, pentru informatie si …pentru manager?

Managerii pot creste rata de angajament in sedinte folosind tehnici de facilitare. Ce este necesar pentru aceasta? Siguranta, naturalete, continut si …tehnica. Siguranta, naturaletea si continutul sunt usor de manifestat pentru un manager avand in vedere relatia de lucru existenta cu echipa iar tehnicile de facilitare se pot invata.

Tehnici de facilitare pentru manageri si unde pot fi applicate

1.Colectarea asteptarilor/problemelor

Participantii la sedinta sau intanirea de lucru au si ei nevoi si asteptari in legatura cu subiectul intalnirii. Aducerea lor la suprafata destinde atmosfera si incurajeaza participarea la crearea de solutii care vor rezolva si asteptarile lor.
2. Rezolvarea problemelor
O buna rezolvare a problemei provine dintr-o corecta definire a acesteia iar metoda Kepner-Tregoe ne ajuta sa vedem clar situatia.
3. Identificarea cauzelor problemelor
O cauza bine definita ajuta la definirea adecvata a solutiilor. Diagram Ishikawa (Fish diagram) ajuta la vizualizarea cauzelor posibile.
4. Generarea solutiilor la probleme
Solutiile potrivite sunt generate usor cu tehnicile de Brainstorming si Brainwriting
5. Tehnica intrebarilor in facilitare
Punand intrebari in mod corect, stimulam participarea la discutie si generarea de idei din partea participantilor
6. Crearea ambientului in facilitare
Pentru ca spatiul de facilitare sa ajute creativitatea si participarea, crearea ambientului este foarte importanta. In ambient includem: aranjamentul salii, organizarea grupurilor de lucru, atmosfera creata prin cromatica si sunet/voce.
7. Planul de actiune
Acesta este esential pentru o inchidere corecta si care asigura aplicarea in practica a solutiilor generate in timpul intalnirii de lucru.

Cum iti poti dezvolta abilitatile de Facilitator?
In primul rand trebuie sa realizezi ca iti va fi folositor in relatia cu echipa si obtinerea de rezultate superioare de performanta. Intelegand aceasta efortul de transformare va fi mai mic si mai usor. Motivatia puternica sustine cu energie suplimentara totul!

Apoi trebuie sa vorbesti despre asta cu cine te-ar putea ajuta sa obtii ce iti doresti. Managerul direct si HR-ul sunt factori importanti cu al caror prijin poti realiza acest pas. Este necesar un buget pentru participarea ta intr-un program de dezvoltare a abilitatilor de facilitator. Si desigur, este nevoie sa practici consecvent si sa iti doresti sa transformi sedintele de echipa in evenimente dorite si experiente care raman in mintea si inima celor care participa la ele!

 

Share this post

Leave a comment